וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת חקיקה בארה"ב: גלולות "היום שאחרי" - רצח

במיסיסיפי כנראה יאושר בחודש הקרוב תיקון חוק המגדיר כל ביצית מופרית כ"בן אדם", שצפוי לשנות לחלוטין את כללי המשחק של המאבק בהפלות. ומה עם החוקה? התשובה תגיע מבית המשפט העליון

אסטרטגיה חדשה ומהפכנית למתנגדי ההפלות בארצות הברית: על פי תיקון חקיקה יוצא דופן שיעלה להצבעה במשאל עם במדינת מיסיסיפי הדרומית ב-8 בנובמבר, כל ביצית מופרית תוגדר בחוק כ"בן אדם". כפועל יוצא, כך משתמע, ניתן יהיה לכאורה להאשים כל מי שתערוך הפלה, או אפילו מי שתעשה שימוש באמצעי מניעה מסוימים המונעים מהביצית המופרית להיכנס לרחם, כגון התקנים תוך-רחמיים או "גלולת היום שאחרי" - בעבירת רצח. ה"ניו יורק טיימס" הקדיש השבוע כתבה נרחבת לנושא, בה צוין כי תיקונים דומים נמצאים בשלבי חקיקה מוקדמים יותר גם במדינות נוספות בארה"ב - בהן פלורידה, מישיגן, וויסקונסין, מונטנה ואוהיו.

באמצעות האסטרטגיה החדשה הזו, המכונה "היות אדם" (personhood), מקווים מתנגדי ההפלות לעצב מחדש את הדיון הציבורי באחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת על סדר היום האמריקאי מאז ומעולם. "זהו שינוי תפיסתי", הסביר ל"טיימס" בראד פרוויט, עורך דין המשמש כמנהל הקמפיין למען העברת החוק במיסיסיפי. "'היות אדם' היא תפיסה יותר רחבה מסתם איסור על הפלות וסגירת קליניקות. זו הזדמנות בשביל בני האדם להכריז: נוצרנו בצלם אלוהים".

מפגינים נגד הפלות, דנבר, קולורדו, אוגוסט 2008. Bill Ross, AP
"הפלות רצחניות". הפגנה נגד הפלות בדנבר, קולורדו, שם נולדה תנועת "היות אנוש"/AP, Bill Ross

מתנגדי החוק, מנגד, טוענים כי חקיקה שכזו מהווה התערבות מסוכנת של החוק הפלילי בהליכים רפואיים, שמסכנת את זכויות הנשים ועלולה לסכן אפילו את חייהן, בין היתר משום שתהפוך אפילו הפלות במצבים מסכני חיים לבלתי חוקיות.

ההצבעה על הצעת התיקון - הנקראת "הצעה 26" - תיערך במקביל לבחירות למשרת המושל במיסיסיפי. לפי כל ההערכות, יש לה סיכוי גבוה ביותר לעבור, בין היתר משום ששני המועמדים למושל, הן פיל בראיינט הרפובליקני והן ג'וני דופרה הדמוקרטי, תומכים בה. הקרב על דעת הקהל בנושא מצוי כעת בעיצומו, והנושא ממלא שעות של תשדירים ברדיו ובטלוויזיה המקומיים במדינה.

"בורות ביולוגית"

תנועת "היות אדם" נולדה לפני כמה שנים בדנבר שבקולורדו. במדינה זו כבר נכשלו תומכיה פעמיים בניסיונות להעביר תיקוני חקיקה דומים, אך באחרונה הם מצאו אוזן קשבת במדינות אחרות, ובראשן מיסיסיפי - שם מהווה נושא ההתנגדות להפלות קונצנזוס החוצה מפלגות, מעמדים חברתיים וגזעים. כבר כיום, מוטלות במדינה זו הגבלות רבות על הפלות, ורק קליניקה אחת במדינה מורשית לערוך אותן, תחת הגבלות נוקשות.

גישת "היות אנוש" שונה באופן מהותי ממהלכים אחרים שננקטו בעשרות מדינות בארה"ב במסגרת המאבק בהפלות. עד כה, התמקדו מאמצים אלו בחקיקה המתירה הפלות רק עד השבוע ה-20 להריון, באיסור על הכללת הפלות בהליכים המכוסים על ידי ביטוח רפואי ובהטלת מיסוי יקר על מרפאות העורכות הפלות. בשנה האחרונה נעשים גם מאמצים לקדם במספר מדינות חקיקה המחייבת אשה לצפות בתצלום אולטרה-סאונד של העובר לפני שהיא מחליטה על הפלה.

אולם היוזמה החדשה משנה את כללי המשחק לחלוטין, עד כדי כך שגם בין מתנגדי ההפלות יש לה מתנגדים רבים, בהם למשל אחד הארגונים המובילים במאבק בהפלות - הכנסייה הקתולית. הטענה העיקרית היא שחקיקה כזו תגרום בסופו של דבר יותר נזק מתועלת למאבק נגד הפלות, משום שהיא תגרור עתירות מיידיות לבתי המשפט הפדרליים בארה"ב, שם לא תעמוד במבחן החוקתי, היות שהיא מפרה זכות בסיסית שכבר עוגנה באינספור תקדימים. מומחים משפטיים שהתראיינו לכתבה ב"טיימס" אישרו כי אכן יש בסיס רחב לפסול את החוק על בסיס חוקתי. התוצאה, לפיכך, גורסים המתנגדים-מבית להצעה, תהיה רק מאבקים משפטיים יקרים ועקרים שיסתיימו בלא כלום.

עוד על הפלות:
לפני חודשיים בספרד: האפיפיור הציע מחילה על הפלות
הפלות בישראל: "רופאים מונעים מידע הכרחי מנשים"
הרבנות נגד הפלות: "הן הפכו למגפה"
הפסקת הריון - סקירה רפואית / ד"ר גיא גוטמן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה נגד הפלות, ליטל רוק, ארקנסו, ינואר 2008. /Mike Wintroath, AP
"נשים הרות זקוקות לתמיכה, לא להפלות". הפגנה של מתנגדי הפלות מחוץ לבניין הקפיטול של מדינת ארקנסו בליטל רוק/AP, /Mike Wintroath

מבחינת המתנגדים הקתגוריים להצעה, היא פסולה בראש ובראשונה משום שהיא עוקפת את הדיון על טובת המטופלת ולא מותירה לרופאים שום שיקול דעת. "מלבד זאת", הסביר ל"טיימס" ד"ר רנדל היינס, מומחה לטיפולי הפריה ממיסיסיפי הפועל נגד ההצעה, "יותר מכל, ההצעה הזו מבטאת בורות ביולוגית. הרי רוב הביציות המופרות ממילא לא מתפתחות לבן אדם. ברגע שמבינים את זה, מבינים עד כמה ההצעה הזו אבסורדית".

אבל במיסיסיפי, לא קשה למצוא גם רופאים שסבורים אחרת. "מי שמבקר את הצעת החוק הזו, פשוט מתעלם מהשאלה המוסרית", טוען ד"ר אריק ווב, רופא מיילד. "כשביצית וזרע מתאחדים, נוצרים חיים. מבחינה גנטית - זהו בן אדם".

(עדכון ראשון: 21:32, 28.10.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully