וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סייף אל-איסלם קדאפי נלכד, ייתכן שידו נכרתה"

לפי דיווחים מלוב, בנו ויורשו של מועמר קדאפי נלכד בחיים אמש. לפי אחד הדיווחים, הוא מאושפז במצב קשה. נתיחת גופתו של קדאפי העלתה כי הוא נהרג מפגיעת קליע: "לא נסתיר דבר"

בעוד השלטון הזמני בלוב נערך להכרזה הצפויה היום (ראשון) על קץ שלטונו של מועמר קדאפי, שנהרג ביום חמישי בעיר הולדתו סירת, משלימים המורדים את המצוד אחר שרידי שלטונו. בין היתר, צפו ועלו הלילה כמה דיווחים על כך שבנו ויורשו המיועד, סייף אל-איסלם קדאפי בן ה-39, נלכד בעודו בחיים, לאחר שבסוף השבוע נפוצו דיווחים על מותו. אין לפי שעה אימות רשמי לדיווחים, מה גם שבשבועות האחרונים התבררו דיווחים דומים רבים כמוטעים.

לפי דיווח רשת NBC האמריקאית, מקורות מקרב המורדים מסרו כי קדאפי הבן נלכד בעיר נסמה, הסמוכה לאחרון מעוזי קדאפי, העיר בני וואליד. יחד עמו, לפי הדיווח, נעצר גם דוברו של קדאפי, מוסא איברהים, והשניים הועברו לעיר מיסרתה. לפי דיווח אחר, ברשת Press-TV האירנית, סייף-אל איסלם נלכד בעיר זליטן, ואושפז עם פציעות קשות שספג בהתקפה בה נהרג אביו. בין היתר נטען כי איבד את ידו.

מותו של קדאפי - כל הכותרות בוואלה!:
"המועצה הזמנית תכריז היום על שחרורה של לוב"
קדאפי לפני מותו: "אינכם מבדילים בין טוב לרע?"
אלמנת קדאפי: "על האו"ם לחקור את מות בעלי ובני"
פרשנות: הלינץ' בקדאפי - הצטברות של שנאה תהומית

לוחמי מורדים מתקבלים במצעד ניצחון אחרי לכידתו וחיסולו של מועמר קדאפי, בעיר בנגזי, לוב, 22 באוקטובר 2011. רויטרס
לוחמי מורדים מתקבלים בתשואות בבנגזי, עם שובם מהקרב האחרון בסירת/רויטרס

גם אם נלכד, לפני כן הספיק כנראה סייף אל-איסלם להעביר עוד מסר אחד אחרון. בהקלטה ששודרה אתמול בערוץ הטלוויזיה הסורי "א-ראי", המזוהה עם משפחת קדאפי, הבהיר היורש כי הוא "בסדר" וכי בכוונתו להמשיך להיאבק למרות מות אביו. בהקלטה הקצרצרה הוא נשמע אומר כי "אנו נמשיך בהתנגדות" ומבהיר עוד כי לא נהרג על ידי המורדים, אותם אף כינה "עכברושים". לא ברור מתי הוקלטו הדברים.

מלבד סייף אל-איסלם, לקדאפי היו עוד שמונה ילדים. שלושת הבנים הצעירים - מועתסם, סייף אל-ערב וחמיס, נהרגו במהלך מלחמת האזרחים (מועתסם נהרג יחד עם אביו בשבוע שעבר); הבן סעדי נמלט ככל הנראה לניז'ר, ואילו הבנים מוחמד וחינבעל והבת עיישה נמצאים ככל הידוע באלג'יריה יחד עם אמם סאפיה. לעיישה, שילדה בן לפני כחודש, הזדמנה בשבוע שעבר חוויה קשה במיוחד. ביום חמישי, בעוד אביה נלכד בידי המורדים, התקשרה לטלפון הלווייני הנייד לו, שכבר היה בידיהם. לפי דיווחים שנפוצו ברשת והופיעו בכמה מעיתוני בריטניה הבוקר, אחד המורדים ענה לטלפון, ואמר לה: "זה נגמר. אבו שפשופה מת" (אבו שפשופה הוא כינוי שהעניקו הלובים לקדאפי בגלל שערו הארוך והפרוע).

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ראש ממשלת המורדים: חבל שקדאפי לא נותר בחיים

בינתיים בעיר מיסרתה, הוחזרה במהלך הבוקר גופתו של קדאפי לתצוגה במקרר בשרים באיטליז בקניון מקומי, לאחר שבמהלך הלילה נערכה לה נתיחה לאחר המוות - אף שאתמול טענו מקורות בשלטון הזמני כי אין כוונה לערוך נתיחה כזו. "עבדנו כל הלילה", אמר לרויטרס אחד הרופאים שהיו מעורבים בנתיחה. לדבריו, הנתיחה העלתה כי קדאפי נהרג מפגיעת קליע. בהמשך מסרו מקורות רפואיים כי קדאפי נפגע משני קליעים - אחד בראשו ואחד בבטנו.

"די ברור שהוא נהרג כתוצאה מירייה", אמר הרופא, והוסיף כי "יש עוד מספר עניינים", מבלי לפרט לגביהם. "אנחנו צריכים להעביר את דו"ח הנתיחה לתובע הכללי, אבל בסופו של דבר הכל ייחשף בפומבי. לא נסתיר דבר".

בימים האחרונים התעוררה דרישה בינלאומית כלפי השלטון הזמני בלוב לקיים חקירה לבירור נסיבות מותו של קדאפי, שבסרטונים רבים שנפוצו ניתן לראות כי הוא נלכד בחיים, גם אם פצוע ומדמם קשות, ורק לאחר מכן מצא את מותו בנסיבות שטרם התבררו במלואן.

מבקרים מצלמים את גופתו של מועמר קדאפי, מיסרתה, לוב, 22 באוקטובר 2011. רויטרס
מבקרים מצלמים את גופתו של קדאפי המוצגת לראווה במיסרתה, אתמול/רויטרס

ראש ממשלת המעבר בלוב, מחמוד ג'יבריל (שהבטיח לפרוש היום, עם ההכרזה על סיום שלטון קדאפי), אמר אמש בראיון ל-BBC, שאמור להיות משודר במלואו היום, כי הוא מצר על מותו של קדאפי, והיה שמח אם הוא היה נותר בחיים ועומד לדין על פשעיו. "הלוואי שאני הייתי יכול להיות התובע במשפטו", הוסיף, "כדי לשאול אותו את השאלה שכולם רוצים לדעת - למה? למה העם הלובי היה צריך לסבול 42 שנים של דיכוי והרג?". גם ראש מועצת המורדים, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, הבהיר אתמול בראיו ןלרשת "אל-ג'זירה", כי השלוטן הזמני נוקט ב"שקיפות מלאה" בנושא.

לגבי הדרישה לחקור את מותו של קדאפי, הבהיר ג'יבריל כי "אין לנו כל בעיה עם זה. ראיתי את דו"ח הפתולוג, לא היו כל חבלות על פניו". עם זאת, ג'יבריל הכיר בראיון בכך שגם כוחות המורדים היו אחראיים במהלך מלחמת האזרחים ל"הפרות מסוימות של זכויות אדם".

האזור בו הסתתר מועמר קדאפי לפני לכידתו, סירת, לוב. רויטרס
האזור בו נלכד מועמר קדאפי בפאתי סירת/רויטרס

מועצת המורדים צפויה להכריז היום על קץ שלטונו של קדאפי בטקס שייערך בעיר בנגזי, ערש ההפיכה. לפי "מפת דרכים" שהוכנה במועצה, בתוך חודש מההכרזה אמורה לקום ממשלת מעבר, ובתוך שמונה חודשים ייערכו בחירות דמוקרטיות ל"מועצה חוקתית". זו תכונן חוקה למדינה - שתובא למשאל עם. עוד קובעת "מפת הדרכים", כי בתוך שנה ייערכו גם בחירות לפרלמנט ולנשיאות.

שגריר ישראל בארה"ב: מברכים את לוב ומושיטים יד לשלום

בתוך כך, בסוף השבוע התבטאות ראשונה של גורם ישראלי רשמי בעקבות מותו של קדאפי: שגריר ישראל בארצות הברית, מייקל אורן, כתב בדף הפייסבוק שלו, כי "מדינת ישראל מברכת את אנשי לוב בחגיגות שחרורם מהפחד והדיכוי. אנו מושיטים ידנו לשלום ומצפים ליום שלובים וישראלים יפעלו יחד לשגשוג וידידות".

גרפיטי עם קריקטורה של מועמר קדאפי והכיתוב "המשוגע הגדול בעולם", טריפולי, 22 באוקטובר 2011. Francois Mori, AP
"המשוגע הגדול בעולם". גרפיטי שצולם בטריפולי בסוף השבוע האחרון/AP, Francois Mori

בהכנת הידיעה השתתפו ניר יהב וטל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully