וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לשלום: ל-3 נשים שלחמו למען דמוקרטיה

הפרס היוקרתי ביותר בעולם יתחלק השנה בין נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון-סירליף ופעילת הדמוקרטיה במדינה לימה גבואי, ובין העיתונאית טווקל קרמאן - ממנהיגות המחאה הבולטות בתימן

פרס נובל לשלום לשנת 2011 יתחלק בין שלוש נשים שלחמו למען כינון דמוקרטיה בארצותיהן, והצליחו לקדם ערכים של זכויות אדם שלום בתנאים בלתי אפשריים.

ועדת הפרס שמושבה באוסלו, בירת נורבגיה, הודיעה הבוקר (שישי) כי תעניק את הפרס לנשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף - האישה הראשונה באפריקה שנבחרה באופן דמוקרטי להנהיג מדינה ביבשת השחורה.

כמו כן, יוענק הפרס לאישה נוספת מליבריה: לימה גבואי, לוחמת הדמוקרטיה, שהובילה את מחאת הנשים במדינה, והצליחה להביא להפלתו של הרודן הידוע לשמצה צ'רלס טיילור.

חלקו השלישי של הפרס יוענק לתווכל כרמאן. העיתונאית ומתנגדת השלטון היא אחד מהמנהיגות הבולטות של המחאה העממית בתימן, שהובילה השנה להדחתו של הנשיא עלי עבדאללה סלאח.

241 מועמדים לפרס

בשנה שעברה עורר הטקס סערה רבתי: הפרס הוענק למתנגד השלטון הסיני הכלוא, ליו שיאבו, ובייגי'נג אסרה עליו ועל בני משפחתו להגיע לטקס, שם הוצב כסא ריק לכבודו, והדבר יצר משבר דיפלומטי חמור בין סין לנורבגיה. בשנה שלפני כן, 2009, זכה בפרס נשיא ארצות הברית, ברק אובמה - ורבים תהו מדוע הפרס היוקרתי הוענק לו זמן כה קצר אחרי תחילת כהונתו, מבלי שהציג הישגים של ממש, אך ועדת הפרס הציגה מנגד נימוקים משכנעים וסירבה להישמע לביקורת שהוטחה בה.

המתח בימים האחרונים בדבר זהות הזוכה התגבר מיום ליום, ונמשך ממש עד לרגע האחרון. יו"ר ועדת הפרס, תורביורן יגלנד, התפלא בריאיונות שהעניק מדוע איש לא מצליח לנחש נכונה את זהות הזוכה בפרס. הוא סירב, קודם להכרזה, להתייחס במפורש לשמועות על אודות המועמדים השונים, והסתפק, כהרגלו, במלים מעורפלות, בייחוד כאשר נשאל לגבי זוכים אפשריים המייצגים את "האביב הערבי". אחת מהן, קרמאן, תקבל את הפרס בסופו של דבר.

הזוכים בשנים הקודמות
2009 - נשיא ארצות הברית, ברק אובמה
2010 - פעיל זכויות האדם בסין, ליו שיאבו

כמות המועמדים לפרס השנה הגיעה לשיא: 241 מועמדים שונים, מתוכם 188 אנשים פרטיים ו-53 ארגונים - ששמם, כמובן, לא פורסם. כמה אתרי הימורים הציעו, לצד הימורים על מרוצי סוסים ומשחקי קריקט, גם הימורים על זהות הזוכה - חלקם בהומור ואחרים תמורת תשלום של ממש. האתרים המובילים הציעו למכורים לשים את כספם על סימה סמאר, הפעילה האפגנית למען זכויות נשים - ועל מנהיגת האופוזיציה במיאנמנר, אונג סאן סו קי. כמו כן, "מומחים" חזו שיזכו בפרס ג'ין שארפ האמריקאי - מחבר "הפוליטיקה של פעולה בלתי-אלימה", ומייסד אתר ההדלפות וויקיליקס, ג'וליאן אסאנג'. מועמד בולט ששמו הוזכר היה ברדלי מנינג, החייל שהדליף לאסאנג' את המסמכים, ונעצר בארצות הברית באשמת פגיעה בביטחון המולדת. כל אלה, כמו רוב ההימורים מדי שנה, התבררו כלא-נכונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully