וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוצר התגלה בלב ים: 200 טונות כסף באוניה טרופה

שרידי אוניית סוחר בריטית שהוטבעה על ידי טורפדו גרמני ב-1941 התגלו באוקיינוס האטלנטי. צוללות רובוטיות ימשו את האוצר, ששוויו כ-210 מיליון דולר - והמגלים יזכו לשמור 80% ממנו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

אוניה טרופה עמוסה ב-200 טונות של כסף ששוויו כ-210 מיליון דולרים התגלתה באוקיינוס האטלנטי - מצבור המתכת היקרה הגדול ביותר שהתגלה אי פעם בלב ים. האוצר הזה, שנמצא באחרונה ואתמול (שני) פורסם ברבים, הוא ספינת צי הסוחר הבריטי "גאריסופה", שהוטבעה ב-1941 על ידי טורפדו גרמני.

את האוניה מצאה משלחת של חברת החיפוש הימי "Odyssey Marine", בעומק 4,700 מטרים, כ-500 קילומטרים מדרום-מזרח לחופי אירלנד, לפני מספר שבועות. עם זאת, רק בשבוע שעבר התקבל אישור סופי לגבי זהותה. בהתאם להסכם שלה עם משרד התחבורה הבריטי, תזכה החברה האמריקאית לשמור לעצמה 80% מהמטען יקר הערך.

השנה: חגיגה או טרגדיה? 100 שנה להשקת ה"טיטניק"

סיפורה של ה"גאריסופה" היה טראגי במיוחד. היא כבר כמעט ועמדה להשלים את המסע הארוך מהודו חזרה לבריטניה, עמוסה בכ-7,000 טונות של מטען מגוון, כשמלאי הדלק שלה החל לאזול, והיא נאלצה לסטות ממסלולה - ובמקום לשוב הישר לבריטניה, פנתה לעגון בנמל גאלוויי באירלנד. אך הסטייה מנתיב השיט הבטוח עלתה ביוקר: צוללת גרמנית איתרה אותה - והטביעה אותה בטורפדו אחד.

53 מבין 85 אנשי הצוות טבעו במקום. 32 הצליחו לחמוק בסירות הצלה, אולם רובם טבעו בהמשך בים הסוער. מקץ שבועיים, הצליחו שלושה מלחים בסירה להגיע לחופי קורנוול שבקצה הדרום-מזרחי של בריטניה - אך למרבה הצער, שניים מהשלושה נהרגו במהלך הניסיון להגיע לחוף, ובסופו של דבר רק אחד שרד בחיים - הקצין השני ריצ'רד איירס, שזכה לעיטור גבורה על מאמציו להציל את חבריו, ומת בשיבה טובה ב-1992.

ומה עכשיו? "השלמנו רק את החלק הראשון של המשימה - איתור הספינה", הסביר ל-BBC אנדרו קרג, מנהל הפרויקטים של חברת החיפוש. "כעת אנחנו עובדים קשה על תכנון מבצע משיית האוצר מהמים". איך עושים את זה? מסתבר שאף צוללן כנראה לא יצטרך לרדת למעמקים - את המשימה יבצעו צוללות רובוטיות. המבצע צפוי להתחיל רק באמצע השנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully