וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג נגד הבנקים: חולבים מהציבור 8 מיליארד ש' בשנה

סיוון איזסקו

25.9.2011 / 11:27

ועדת טרכטנברג תמליץ על הקמת ועדה לקידום התחרות במערכת הבנקאות, זאת נוכח המסקנות לפיהם התחרות הנמוכה מדי מובילה לרמות מחירים גבוהות במיוחד

ועדת טרכטנברג תמליץ מחר על הקמת ועדה לקידום התחרות במערכת הבנקאות. זאת, נוכח מסקנות הביניים שלפיהם התחרות הנמוכה בין הבנקים בפלח לקוחות משקי הבית והעסקים הקטנים מובילה לרמות מחירים גבוהות במיוחד בפלח לקוחות זה.

ועדת טרכטנברג העלתה כי טיפול בהיעדר התחרות במערכת הבנקאות עשוי להוביל לחיסכון שנתי של 3,000 שקל למשק בית על ההוצאות בגין שירותים בנקאיים. מדובר בחיסכון לכלל משקי הבית של כ-8 מיליארד שקל בשנה. ועדת טרכטנברג תמליץ מחר כי הוועדה שתוקם לקידום התחרות במערכת הבנקאות תגיש את המלצותיה בתוך ארבעה חודשים, ותורכב מנציגי המפקח על הבנקים בבנק ישראל, משרד האוצר, רשות ההגבלים העסקיים, משרד המשפטים והרשות לסחר הוגן ממשרד התמ"ת.

עוד על המלצות הוועדה:
פתרון טרכטנברג ליוקר המחיה: חשיפה לייבוא
ההמלצות לתחבורה הציבורית: שבירת המונופולים
המלצות לענף הדלק: להחזיר הפיקוח על הסולר
המלצות לענף המזון: הגברת ייבוא מתחרה
ההמלצות לענף הגז: הפסקת הגז המצרי הביאה לכשל שוק

כספומט. ShutterStock
יפול בהיעדר התחרות במערכת הבנקאות עשוי להוביל לחיסכון שנתי של 3,000 שקל למשק בית/ShutterStock

בשנים האחרונות הועלו לא פעם טענות על כך שהבנקים מעמיסים הוצאותיהם על משקי הבית - פלח שסובל מחוסר תחרות. על אף שהוגשו תביעות ייצוגיות בנושא בשנים האחרונות, בירורן בבית משפט טרם הסתיים. אחד הסימנים לתחרות הנמוכה בין הבנקים הוא המעבר של 5% מלקוחותיהם בלבד לבנק מתחרה.

אם אכן תצליח הוועדה לטפל במערכת הבנקאות הרי שתהיה זו מהפכה של ממש. הריכוזיות יוצאת הדופן המערכת הבנקאות נותרה ללא טיפול זה עשרות שנים, וכיום חמשת הבנקים הגדולים מחזיקים בכ-93% מענף הבנקאות, מתוכם שלושת הבנקים הגדולים (הפועלים, לאומי ודיסקונט) שולטים בכ-73% מענף הבנקאות. המעבר הנמוך של לקוחות בין הבנקים הוביל למצב שבו נתחי השוק במערכת נותרים ללא שינוי ניכר זה עשרות שנים . מרבית הבנקים סובלים כיום מחוסר יעילות, שבאה לידי ביטוי במדדים המקובלים המעידים כי המערכת בישראל פחות יעילה מהממוצע העולמי - ואת המחירים משלמים לקוחות משקי הבית.

הבנקים מעדיפים לגלגל העלויות אל משקי הבית

ב-2010 הרוויחו חמשת הבנקים הגדולים 6.6 מיליארד שקל. לכן, היעד שאליו מכוונת ועדת טרכטנברג לחיסכון של 8 מיליארד שקל בהוצאות משקי הבית על שירותים בנקאיים תיאלץ את הבנקים לעבור תהליכי התייעלות נרחבים. הבנקים מעסיקים כיום 47.7 אלף עובדים, רובם המוחלט מאוגדים בוועדי עובדים חזקים הדואגים לעובדי המערכת לתנאי העסקה חריגים, שכמעט אינם קיימים במגזרים תחרותיים. המשכורת הממוצעת לעובד במערכת הבנקאות היא 18 אלף שקל בחודש ועלות השכר ממוצעת לעובד היא 27.2 אלף שקל. על אף ההתפתחויות הטכנולוגיות, מצבת העובדים במערכת גדלה בעשור האחרון בכ-8,500 עובדים. לאור הכוח הגדול של ועדי העובדים, מעדיפים ראשי הבנקים לגלגל את העלויות אל ציבור משקי הבית, מאשר לצאת למהלכי התייעלות שיגררו עימותים עם הוועדים שמחזיקים את האצבע על השאלטר.

ועדת טרכטנברג בחנה גם את ענף החיסכון הפנסיוני ומצאה כי מאז ועדת בכר נרשמה "עלייה ניכרת של דמי הניהול, שלא מגלמת עלייה מקבילה בתשואה המתוקננת לסיכון". הוועדה העלתה כי בקופות הפרטיות נגבים דמי ניהול בשיעור הגבוה פי 4 מעמלות ודמי הניהול הנגבים בקופות המפעליות.

עיקרי ההמלצות:

יש להקים ועדה לקידום התחרות במערכת הבנקאות

הוועדה תגיש את המלצותיה בתוך ארבעה חודשים, ותורכב מנציגי המפקח על הבנקים בבנק ישראל, משרד האוצר, רשות ההגבלים העסקיים, משרד המשפטים והרשות לסחר הוגן ממשרד התמ"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully