וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טרכטנברג: הגברת יבוא מתחרה תוזיל את מחירי המזון

אורה קורן, עדי דברת מזריץ

25.9.2011 / 10:26

על פי הוועדה, כמה מהכשלים בענף המזון נובעים מהגנה ממשלתית על הייצור המקומי באמצעות מכסים ודרישות מטעם משרד הבריאות - המקשות על יבוא מתחרה

הכשלים המרכזיים בענף המזון שעליהם מצביעה ועדת טרכטנברג מתמקדים בריכוזיות גבוהה בייצור ובייבוא. באופן מפתיע, הצוות שאחראי על הורדת יוקר המחיה לא הזכיר בדיונים שנערכו עד סוף השבוע את הריכוזיות בתחום רשתות השיווק, המהוות חולייה מרכזית המשפיעה על מחירי מוצרים.

בכך המשיך הצוות את הקו של ועדת המזון בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, שמרבית המלצותיה נוגעות לתחומי הייצור והשיווק הסיטוני, ורק מקצתן נוגע בזהירות ברשתות השיווק - ששתי הגדולות שבהן הן שופרסל שבשליטת נוחי דנקנר ורבוע כחול, מפעילת רשתות מגה, שבשליטת דודי ויסמן.

עוד על המלצות הוועדה:
פתרון טרכטנברג ליוקר המחיה: חשיפה לייבוא
המלצות לענף התחבורה הציבורית: שבירת המונופולים
המלצות לענף הדלק: החזרת הפיקוח על הסולר
המלצות לענף הגז: הפסקת הגז המצרי הביאה לכשל שוק
המלצות לענף הבנקים: הקמת ועדה שתגביר התחרות

לדברי הספקים, רשתות השיווק מעמיסות עליהם גזירות שונות שמשפיעות על עליות המחירים - כמו תשלומים לרשת בגין הסבת חנויות שלה מפורמט אחד לאחר או הנחה על השקת מוצר חדש. בנוסף, מי שנהנה באופן מיידי מעליות המחירים הן רשתות השיווק, כנגזרת ממחזור המכירות הגדל שלהן ומסעיף בחוזה ביניהן כי בחודשים הראשונים לעליית המחיר רק הרשת תיהנה מכך ולא הספק.

הסרת כל מכסי הייבוא בשתי פעימות

רשימת הכשלים של ענף המזון בהמלצות המסתמנות של הוועדה כוללת אמירה עמומה של "אינדיקציות של ממש להיעדר תחרות". כשל נוסף הוא הגנות ממשלתיות על הייצור המקומי באמצעות מכסים ודרישות מטעם משרד הבריאות, המקשות על יבוא מתחרה.

הוועדה מתחה ביקורת על המדיניות הממשלתית גם בנושאי הקצאת מכסות ליצרנים וגידול ושיווק סיטוני מאורגן. הכוונה בסעיפים אלה ככל הנראה למועצות הפועלות בתחום החקלאות הטרייה בתחומי הייצור והשיווק הסיטוני, כמו מועצת החלב או מועצת הדבש.

המלצות הצוות בענף המזון מתמקדות בחשיפה ליבוא כפתרון המרכזי היחיד של הריכוזיות בענף המזון, תוך הבהרה שלפיה יש להגביל יבוא שאינו תורם לתחרות.

בפרק הכללי התייחס הצוות להסרת כל מכסי היבוא בשתי פעימות, למעט חריגים. בפרק המזון קבע הצוות כי ועדת קדמי תקבע מי יהיו החריגים. צעדי ביצוע נוספים מפנים לצורך לבחון את הטיפול בנושא הבריאות ולהנחות את משרד החקלאות בנושא הקצאת מכסות היבוא ללא מכס, או במכס מופחת, של מוצרי מזון. הכוונה לא להעניק מכסות יבוא ליצרנים גדולים של אותו מוצר מזון, כמו שמן זית, גבינות, או דבש.

המלצות הצוות מחזקות את מעמדה של ועדת קדמי כגורם מרכזי בענף המזון והופכות אותה ליעד לעלייה לרגל וללחצים מצד המגזרים השונים. הצוות לא המליץ על דרכי טיפול בבעיות הריכוזיות האחרות שעליהן הצביע, כדוגמת גידול ושיווק סיטוני מאורגן.

עיקרי ההמלצות:

היבוא הוא הפתרון המרכזי היחיד של הריכוזיות בענף המזון

יש להגביל יבוא שאינו תורם לתחרות

הסרת כל מכסי היבוא בשתי פעימות, למעט חריגים, שאותם תקבע ועדת קדמי

להנחות את משרד החקלאות בנושא הקצאת מכסות היבוא ללא מכס או במכס מופחת

לא להעניק מכסות יבוא ליצרנים גדולים של אותו מוצר מזון, כמו שמן זית, גבינות או דבש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully