וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מאמינים: "ארה"ב תמנע הסלמה נוספת"

גורמים במערכת הביטחון סיפרו כי חברות טורקיה בנאט"ו אמורה למנוע התדרדרות נוספת ביחסים. לדבריהם, ישראל הפסיקה בהדרגה את קשרי הביטחון בין המדינות כבר לאחר המשט לעזה ב-2010

על רקע הכרזתו של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על ניתוק קשרי המסחר הצבאי עם ישראל, אומרים היום (שלישי) גורמים בכירים במשרד הביטחון, כי "בכל מה שקשור לטורקים אנחנו מגששים באפלה". הגורמים טוענים, כי בישראל עדיין מקווים שהתערבות של מדינות האיחוד האירופי וארצות הברית בפרשה המביכה יובילו להרגעת הרוחות וימנעו הידרדרות במזרח התיכון שתשנה את היציבות.

המשבר ביחסי ישראל-טורקיה - כותרות אחרונות
טורקיה השעתה קשרי המסחר הביטחוני עם ישראל
ישראלים ששבו מטורקיה: "צריך לבקש מהם סליחה"
העיתונות הטורקית מודאגת: "מה פשעו התיירים?"

הגורמים סיפרו עוד, כי מערכת הביטחון התכוננה למשבר כזה מבעוד מועד. לדבריהם, מערכת הביטחון נערכה למשבר עם טורקיה על ידי הפסקה מדורגת של הסחר עם משרד ההגנה הטורקי החל ממאי 2010 וזאת בשל החשש שטכנולוגיות מתקדמות ישמשו כנשק נגד שיהיה מצוי בידיים עוינות.

מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אודי שני הוביל אז סדרה של דיונים שבחנו את המצב הגיאו-פוליטי באזור ושמו דגש על התבטאויותיו של ארדואן נגד ישראל והגיבוי שהעניק למשט הטורקי לעזה. גורם בכיר במערכת הביטחון טוען כי כבר אז הבינו בישראל כי מדובר בתהליך קיצוני, אך לא ידעו לקבוע במדויק האם מדובר בהקצנה של עמדות הממשל שנועדה לשרת את מסע הבחירות או במגמה כלל טורקית. לאחר מכן התברר, כי ההחלטה של אודי שני בגיבוי הדרג המדיני הייתה נכונה.

"הם מאבדים יתרון יחסי בניתוק הקשרים"

גורם בכיר בתעשיות הביטחוניות התייחס היום לניתוק קשרי המסחר הביטחוני בין שתי המדינות ואמר כי הסחר הביטחוני עם הטורקים היה משמעותי וכי הצטמצמות השוק היוותה ללא ספק פגיעה כלכלית עבור ישראל. זאת, לדבריו, מאחר והמוצרים והטכנולוגיות שמציעה ישראל מהוות לה מקפצה בשווקים נוספים בעולם. "התעשיות הביטחוניות בישראל הוכיחו כי מוצרים 'כחול לבן' יכולים להתחרות שווה בשווה אם לא להעפיל על המעצמות הגדולות בתחומים רבים ולכן הטורקים מאבדים יתרון יחסי כשהם לא רוכשים את הטוב ביותר", הסביר הגורם.

בנוסף לקשרי המסחר הביטחוניים, המשבר עם הטורקים בא לידי ביטוי גם באימונים שהיו בין הצבאות באוויר ובים - שיתוף פעולה מבצעי ומודיעיני שסייע בסגירת מעגלים שלא בצינורות דיפלומטים והתבסס על קשר בין אישי. קצין בכיר בחיל האוויר התבטא בנושא לאחרונה והודה בשיחה סגורה כי מאז ניתוק היחסים הצבאיים בין חיל האוויר הישראלי לחיל האוויר הטורקי לא מצאה ישראל שותף מקצועי לטיסות ואימונים כמו הטורקים.

אך למרות ההשלכות החמורות של ניתוק הקשר, במערכת הביטחון מאמינים כי העובדה שטורקיה חברה בברית נאט"ו ונמצאת בקשר הדוק עם ארצות הברית תהווה בסיס ליציבות אזורית. איתות לכך ניתן לפני מספר ימים כשראש הממשלה הטורקי הודיע בפומבי כי הוא מאשר לארצות הברית להציב מכ"ם רב עוצמה בשטחה של טורקיה על אף שיסייע בגילוי והתרעה של טילים גם לישראל. מקור נוסף לתחושת הביטחון בישראל הוא ההבנה הטורקית כי ישראל היא מעצמה במזרח התיכון ובזמן שטורקיה מאוימת על ידי סוריה ואירן אין לה כל רצון לחפש עימות עם ישראל למעט חיכוך לשם צבירת תהודה וכוח מדיני אזורי.

בצה"ל מייחסים חשיבות רבה לעובדה שכלי שיט טורקיים יפטרלו במימי הים התיכון מאחר ולטורקים יש את אחד הציים הגדולים במזרח התיכון, אחרי יוון. גורם בכיר בצה"ל ציין כי לצבא הטורקי אין כוונות התקפיות נגד ישראל ולכן המשמעות היא בעיקר אסטרטגית, אלא אם כן יחליטו לממש את איומי העבר ולשבור את המצור על עזה באמצעות ליווי ספינות סוחר על ידי ספינות מלחמה.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully