וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים: ה-CIA סייע לקדאפי במעצרים ועינויים

4.9.2011 / 10:12

מסמכים שחשף ארגון זכויות אדם בלוב כוללים מאות תכתובות בין שר החוץ לשעבר קוסא לשירותי הביון של ארה"ב ובריטניה - שהסגירו ללוב מתנגדי משטר, בהם כאלו שכעת נמנים על ראשי המורדים

איך שגלגל מסתובב לו: בעוד אחרונות מדינות העולם מעניקות את הכרתן ותמיכתן למורדים שהפילו את שלטונו של מועמר קדאפי בלוב, מתברר כי אך לפני זמן לא רב ניצבו מעצמות המערב מעברו השני של המתרס: מסמכים חדשים שנחשפו בטריפולי מגלים כי שירותי הביון של ארצות הברית ובריטניה, ה-CIA וה-MI6, סייעו לממשלו של מועמר קדאפי לרדוף את מתנגדי המשטר ואף עצרו כמה מהם והסגירו אותם ללוב, בהם כאלו שנושאים היום בתפקידים במועצת המורדים.

ארגון "Human Rights Watch" הודיע אתמול (שבת) על חשיפתם של המסמכים במשרדיו של שר החוץ ומפקד המודיעין הלובי לשעבר, מוסא קוסא, שלפני כמה חודשים ערק לבריטניה. לפי הודעת הארגון, במשרדים נמצאו מאות תכתובות בין קוסא ל-CIA, שרבים מהם נכתבו ב"מוסא היקר" ונחתמו בשמם הפרטי של הסוכנים. בין היתר, מתועד באחד המסמכים הללו, משנת 2004, מעצרו בידי ה-CIA של עבד אל-חכים בלחאג' - כיום מפקד גזרת טריפולי מטעם המורדים - והסגרתו לידי שלטונות לוב.

הפיכה בלוב - עוד כותרות:
נכנעים או נאבקים? מחלוקת בין בניו של קדאפי
בעקבות ההפיכה: העולם מסיר הסנקציות מלוב
נכדה נולדה לקדאפי באלג'יריה; "הוא ברח דרומה"
דיווח בלוב: 50 אלף נהרגו מתחילת העימותים

המורדים פורצים אל תוך באב אל-עזיזייה, המתחם המבוצר של שליט לוב מועמר קדאפי, טריפולי, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
כוחות של המורדים הלובים, בשבוע שעבר בטריפולי/רויטרס

"זה בהחלט קרה", אמר אתמול פיטר בוקרט, חבר בארגון HRW שהיה מעורב במציאת המסמכים. "הוא נתפס בידי ה-CIA באסיה והועבר בטיסה סודית ללוב, שם נחקר ועבר עינויים מידי שירותי הביטחון הלוביים". בלחאג' עצמו טען כי עוד לפני הסגרתו והגעתו לכלא "אבו סלים" הידוע לשמצה בטריפולי, עבר עינויים גם מידי סוכני ה-CIA.

בעבר כבר פורסם כי שיתוף הפעולה המודיעיני בין לוב למדינות המערב חודש ב-2004, בעקבות הודעת לוב על זניחת תוכניתה הגרעינית. אולם המסמכים החדשים מגלים עד כמה הדוק היה שיתוף הפעולה הזה. בארגוני זכויות האדם מבקרים בעיקר את המדיניות האמריקאית להסגיר חשודים גם אם ברור שיעברו עינויים. "ב-CIA ידעו בדיוק מה יקרה לאנשים כמו בלחאג' כששולחים אותם לידי שירותי הביטחון הלוביים".

ב-CIA סירבו להתייחס להאשמות ספציפיות, ודוברת הסוכנות, ג'ניפר יאנגבלאד, מסרה בתגובה רק כי "זה לא צריך להפתיע אף אחד שסוכנות הביון משתפת פעולה עם ממשלות זרות כדי להגן על מדינתנו מטרור ומאיומים קטלניים. זה בדיוק מה שמצופה מאיתנו". גורם ביטחוני אמריקאי הוסיף כי "יש הרבה מדינות שמוכנות לסלק מהרחובות טרוריסטים שמסכנים מטרות אמריקאיות". בבריטניה הסכים דובר ממשלתי לומר רק כי "איננו נוהגים להגיב בנושאי מודיעין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully