וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נולד הוריקן? איירין - כל השאלות והתשובות

מורה נבוכים: ד"ר ברוך זיו מסביר כיצד נוצרת סופת הוריקן, מדוע איירין מסוכנת, מה הקשר להתחממות הגלובלית והאם גם ישראל צריכים להיות מודאגת. לפחות אנחנו יכולים להירגע

הוריקן "איירין" מכה בחוף המזרחי של ארצות הברית ומאיים לפגוע קשות בעיר ניו יורק ובמקומות נוספים. מה זה בעצם הוריקן, כמה איירין חזקה והאם זה צפוי גם בארץ? התשובות לפניכם, באדיבות ד"ר ברוך זיו, מומחה לאקלים באוניברסיטה הפתוחה.

הוריקן איירין - כותרות אחרונות:
ההוריקן מגיע לניו יורק: "כבר מאוחר מדי לפינוי"
10 הרוגים בחוף המזרחי, 2 מיליון הונחו להתפנות
ישראלים בניו יורק: "למרות ההוריקן, אין פאניקה"
ישראלי בוושינגטון: "העיר מתה. כולם בבתים"
בגלל ההוריקן: נמלי התעופה נסגרו

הוריקן איירין פוקד את ניו יורק, אוגוסט 2011. AP
שולי ההוריקן הראשונים מגיעים לניו יורק/AP

מה זה בעצם הוריקן ואיך הוא נוצר?

סופת ההוריקן היא החמורה שבסופות הטרופיות. היא נוצרת בחלקים הטרופיים של האוקיינוסים ומתקדמת מערבה. בהתקרבה לחוף היבשת היא סוטה מהכיוון: בחצי כדור הארץ הצפוני - צפונה ובחצי הכדור הדרומי - דרומה. התופעה מהווה אסון טבע בעיקר בארצות הברית ובאסיה המזרחית (בפרט ביפן). באמריקה האזורים הנפגעים העיקריים הם אזורי חוף הים הקאריבי ודרום מזרח ארצות הברית. בדרך כלל, כשסופות ההוריקן פוגעות ביבשה הן נחלשות, ובהמשך הן מתמוטטות תוך כדי תנועתן. הסיבה לכך היא שהן שואבות את האנרגיה מהאוקיינוס, וכשהן מגיעות ליבשה, הן מתנתקות ממקור האנרגיה שלהן.

בסופת ההוריקן יש אלמנט שמזכיר צונאמי - אותו גל שנוצר בעקבות רעידת אדמה חזקה. לחץ האוויר במרכז הסופה נמוך מאוד, וכאשר יש לחץ אוויר נמוך מעל המים, פני המים עולים ונוצרת מתחת לסופה מעין גבעה של מים. כשהסופה נעה לכיוון החוף, הגבעה נעה יחד אתה (גבעה של עשרות קילומטרים). חלקה הקדמי של הגבעה נבלם והחלק האחורי נערם וכך נוצר גל גבוה. החשש הוא שהגל הזה עלול להציף אזורים שלמים.

הוריקן איירין פוקד את צפון קרוליינה, אוגוסט 2011. AP
איירין מכה בצפון קרוליינה, אתמול/AP

במה מיוחדת סופת ההוריקן איירין?

הדבר החריג בהוריקן איירין הוא שהסופה שומרת על עוצמתה, למרות שהיא כבר חרגה מגבול האזור שבו היא עדיין מסוכנת. היא לא מתמוטטת, והיא מוסיפה להיות מסוכנת בתוך ערים כמו וושינגטון די.סי. וניו יורק. בסופו של דבר, הסופה תהפוך לסופה שגרתית שאופיינית לאזורים האלה, וככל הנראה היא תגיע בעוד מספר ימים לאיסלנד.

מה זה "עונת ההוריקנים", מתי זה קורה ובאילו אזורים של העולם?

"עונת ההוריקנים" היא בקיץ, ממאי עד נובמבר. עיקר סופות ההוריקנים מתרחשות בסוף התקופה, כשהמים חמים יותר. הסופה חיה מהמים החמים.

הוריקן איירין, צילום לוויין. NASA/NOAA GOES Project, AP
כשהסופות עוברות את קו הרוחב של צפון פלורידה, הן לרוב כבר לא נחשבות להוריקן. איירין חריגה מהבחינה הזו/AP, NASA/NOAA GOES Project

מה העוצמה של הוריקן "איירין" וכמה היא חזקה ביחס להוריקנים אחרים בשנים האחרונות?

איירין נחשבת לבעלת עוצמה נמוכה יחסית - עוצמה 1 (הדרגה הנמוכה ביותר), אבל עצם העובדה שהיא הגיעה לוושינגטון די.סי. כשהיא עדין בחזקת הוריקן הוא עניין חריג. גם הוריקן בדרגה 1 הוא מסוכן. רוב סופות ההוריקן הן בדרגות 1 עד 3, אבל כשהסופות עוברות את קו הרוחב של צפון פלורידה, הן לרוב כבר לא נחשבות להוריקן. הפעם "איירין" מגיעה למקומות שלא רגילים להיתקל בסופה כזו.

האם יש התגברות של תופעת ההוריקנים בשנים האחרונות? האם יש קשר בין הוריקנים להתחממות הגלובלית?

המגמה לא הוכחה מבחינה סטטיסטית, אבל יש סימנים מדאיגים. יש חשש שבעקבות התחממות כדור הארץ תגבר תכיפות סופות ההוריקן ועוצמתן.

האם יש סכנה שסופת הוריקן תגיע לישראל?

לא צפוי הוריקן בישראל. על מנת שייווצרו הוריקנים, צריך שהמים יהיו חמים אך גם צריך דבר קריטי נוסף: אי יציבות אטמוספרית המעודדת יצירת ענני גשם. מי הים התיכון אמנם חמים בקיץ, אך שטח הים מוגבל ואי יציבות אטמוספרית לא קיימת בכלל, מה שגורם לענני הקיץ להיות שטוחים. לפיכך, אנו פטורים לפחות מהצרה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully