וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל המהפכה: על דגלה החדש-ישן של לוב

ניר יהב

23.8.2011 / 2:24

שנים מהיום, התמונה שתיזכר מהמהפכה הלובית תהיה ודאי הנפת דגלה הישן-חדש של לוב מעל מוקדי השלטון בטריפולי. יהיה זה שובו של הדגל השחור-ירוק-אדום, שנזנח עם עלייתו של קדאפי ב-77'

התמונות שיסמלו ודאי את ניצחון המורדים הלובים על משטרו של מועמר קדאפי תהיינה התמונות של הנפת הדגל הישן של לוב מעל מוקדי השלטון. זוהי דרכם של המורדים לומר בצורה ברורה שמוסד שלטוני נוסף "נכבש" מידי משטרו של קדאפי, ולהעביר לעולם מסר של שינוי. הדגל של המורדים צפוי להיות מונף בימים הקרובים מעל בנייני השגרירות הלובית בערי בירה מרכזיות ברחבי העולם, ובכך לקבל באופן רשמי את ההכרה העולמית בלוב החדשה.

נפילת קדאפי - כותרות אחרונות
אובמה: ”משטר קדאפי מגיע לקצו - המאבק עוד לא נגמר”
בעקבות מפלת קדאפי: טריפולי שוב מחוברת לאינטרנט
מצרים והרשות הפלסטינית מכירות במורדים בלוב


בעיני רבים, הדגל הלאומי הוא הסמל החשוב ביותר של מדינה או אומה. הוא מונף מעל מוסדות ציבור חשובים כגון בתי משפט, בסיסי צבא ובתי ספר, והוא מהווה ברוב המקרים מוקד של גאווה והזדהות עבור ציבור האזרחים. אין פלא, אם כך, שהמורדים בלוב – שלא חשו יותר הזדהות עם המדינה - בחרו להניף את הדגל הישן של לוב במקום הדגל הנוכחי, שאומץ בשנת 1977, ואשר נחשב לדגל הפשוט בעולם: דגל ירוק לחלוטין.

מורדים נכנסים לרובע קרקש בטריפולי בירת לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
סמל המהפכה. מורדים מאושרים מניפים את הדגל הישן-חדש בטריפולי/רויטרס

המורדים בלוב החליטו לחזור ולהניף את הדגל הישן גם כדי להעביר מסר של התחדשות, שינוי והתרעננות, וגם כדי להתנער מכל מה שקשור למועמר קדאפי: בין אם מדובר בהתנערות משיטת משטר, ובין אם מדובר בהתנערות מסמלי מדינה. הדגל הנוכחי של לוב – דגל ירוק - אומץ ב-11 בנובמבר 1977 וזהו הדגל היחיד בעולם שצבוע בצבע אחד בלבד וללא שום עיצוב. צבעו הירוק מסמל את האיסלם (ירוק הוא צבע האיסלם – נ.י) ואת "המהפכה הירוקה" של שליט לוב, שאותה פירט ב"ספר הירוק".

מאז שהחלה המחאה נגד משטרו של קדאפי, חשו האזרחים כי בין היתר, הדגל הירוק אינו מייצג אותם יותר אלא רק את קדאפי. הבחירה בדגל הישן של לוב הייתה ברורה מאליה: הדגל שאותו הם מניפים בימים אלו הוא הדגל שלוב אימצה לאחר שקיבלה עצמאות מאיטליה ב-1951. הדגל שרד במקומו 18 שנה, עד המהפכה של קדאפי, ב-1969.

ראש מועצת המורדים של לוב, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, במסיבת עיתונאים, בנגזי, 22 באוגוסט 2011. AP Photo/Alexandre Meneghini, AP
עבור המורדים, יש חשיבות סמלית למחיקת כל איזכור למשטרו של קדאפי. מנהיג המורדים ג'ליל על רקע הדגל הישן/AP, AP Photo/Alexandre Meneghini

בדגל של המורדים, שיהפוך ודאי לדגלה הרשמי של לוב, מופיעים שלושה צבעים – ירוק, שחור ואדום, וסמלים המייצגים את האיסלם: הסהר והכוכב. העיצוב של הדגל מבוסס על הדגל של שושלת סנוסי מקירנאיקה (אזור החוף המזרחי של לוב – נ.י) שדגלה היה צבוע בשחור, ועליו הופיעו סהר וכוכבים. הצבע האדום בדגל המורדים מייצג את הדם של בני העם הלובי שנהרגו תחת השלטון הפשיסטי האיטלקי, ואילו הצבע הירוק מייצג (בנוסף לאיסלם) חופש, עצמאות והתחלה חדשה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully