וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: קדאפי בקרב אחרון; העולם נערך ל"יום שאחרי"

חמיס קדאפי, בנו של השליט, יצא ממתחם המשפחה המבוצר בראש כוח צבאי בניסיון להשיב את השליטה בבירה, ש-95% ממנה כבר בידי המורדים. צרפת: בשבוע הבא נארח ועידה בינלאומית על עתיד לוב

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

הקרב על טריפולי עוד נמשך - אך העולם כבר נערך ל"יום שאחרי" נפילת השלטון בלוב. כוחות המורדים הולכים וסוגרים בצהריים (שני) על באב אל-עזיזייה, המתחם הנצור בעיר הבירה בו עדיין מתבצר השליט מועמר קדאפי, שמיקומו המדויק אינו ידוע. במקביל, ממשיכים כוחותיו של קדאפי להשיב אש, ובמהלך הבוקר יצא כוח שריון מהמתחם בניסיון להדוף את המורדים. בהמשך דווח כי כוח זה התמקם באזור נמל טריפולי, סמוך למרכז העיר.

בצהריים, על פי דיווח רשת "אל-ערבייה", יצא מהמתחם כוח נוסף, בפיקודו של חמיס קדאפי, בנו הצעיר של השליט, והוא מתקדם לעבר מרכז העיר, במטרה לנסות ולהשיב את השליטה באזור. לפי ההערכות, מאות בני אדם כבר נהרגו בעיר מאז החלה המערכה עליה אתמול.

המלחמה בלוב - כותרות אחרונות בוואלה!:
הבוקר: קרבות עזים בטריפולי, מצור על מעוזו של קדאפי
הלילה: טריפולי נכבשה, שניים מבניו של קדאפי נתפסו
היום שאחרי קדאפי: "יהיה מרחץ דמים, כמו עירק"
קדאפי מסרב להיכנע: ”אשאר בטריפולי עד המוות”
עקב השתלטות המורדים בלוב: מחיר הנפט צונח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בד בבד, דיווחה רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" כי המורדים הצליחו להשתלט על כלא עין זארה הידוע לשמצה בטריפולי, ולשחרר לחופשי 900 אסירים, רובם אסירים פוליטים.

לצד ההתפתחויות בשטח, ברוב העולם כבר מתייחסים לניצחון המורדים כאל עובדה מוגמרת. אחרי שבלילה אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי על קדאפי "להכיר במציאות", הבוקר נמסר מהאיחוד האירופי כי במנגנוניו כבר החלו לתכנן את "היום שאחרי קדאפי". "נראה כי אנו עדים לרגעיו האחרונים של שלטון קדאפי ואנו קוראים לו לעזוב את כס השלטון ללא עיכוב ובכך למנוע שפיכות דמים נוספת", אמר דובר מטעם האיחוד, מייקל מאן. "אנחנו מתכננים את היום שאחרי קדאפי. יש לנו מספר תרחישים אפשריים באשר לאחריות שלנו לסייע ביום זה".

בליגה הערבית מגלים "סולידריות" למורדים

בד בבד, הודיעה היום צרפת כי תארח בשבוע הבא ועידה בינלאומית לדיון ב"מפת דרכים" באשר לעתידה של לוב. "אנו מציעים פגישה יוצאת דופן של המדינות המעורבות, בדרגים הגבוהים ביותר", אמר שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, "על מנת להגיע לתוכנית פעולה עם הרשויות הלוביות". נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שוחח היום עם מחמוד ג'יבריל, ראש ממשלת המורדים הלובים. לדברי ז'ופה, ג'יבריל יגיע לפריז בימים הקרובים.

גם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, הפציר בצהריים בקדאפי להיכנע ללא תנאי ולהפסיק את הלחימה. קמרון אמר שהוא "היה שמח" לראות את קדאפי עומד לדין, אם כי הוסיף ש"גורלו נתון בידי מנהיגי המורדים" במדינה. "אנו נפעל באו"ם על מנת להעניק לממשלה החדשה בלוב את הכלים החוקיים, הדיפלומטיים, הפוליטיים והכלכליים להם היא תזדקק", הוסיף.

הודעות תמיכה במורדים נשמעו גם ממדינות רבות נוספות, בהן גם רוסיה, שם הביעו תקווה כי ההתפתחויות בטריפולי יביאו ל"סיום שפיכות הדמים". גם בליגה הערבית ביקשו היום להביע "סולידריות" עם המורדים. "אנו מקווים כי מאמצי מועצת המעבר יצליחו להוביל לעידן חדש שבו הלאומיות, הריבונות ואדמות האזרחים יזכו להגנה מלאה", נמסר מטעמו של מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי.

"בלי מעשי נקמה, כולנו לובים"

בכל ההודעות הבינלאומיות, נקראים המורדים לנהוג באחריות ולהגן על האזרחים בעודם כובשים סופית את טריפולי. גם המורדים עצמם מודעים לצורך להימנע ככל האפשר משפיכות דמים, וחזרו ופירסמו קריאות ללוחמים להימנע ממעשי נקמה ומפגיעה שלא לצורך בנאמני השלטון.

מורדים נכנסים לרובע קרקש בטריפולי בירת לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
מורדים במצעד ניצחון, הבוקר ברובע קרקש בטריפולי/רויטרס

מוסטפא עבד אל-ג'ליל, ראש "מועצת המעבר הלאומית" של המורדים אף הגדיל לעשות כשהופיע היום ברשת "אל-ג'זירה", ואיים להתפטר אם כוחות המורדים בטריפולי ינקטו במעשי נקמה נגד קדאפי ואנשיו. "יש גורמים איסלמיים קיצוניים השואפים לעשות מעשים רצחניים ולגרום לפילוג בחברה הלובית", אמר עבד אל-ג'ליל. "אני לא אהיה מוכן לעמוד עוד בראש המועצה אם אנשים כאלו יפעלו תחתיה". בתחנת הטלוויזיה "Lybia-TV" שמפעילה האופוזיציה הלובית מקטאר, הזכיר המגיש ללוחמי המורדים כי כוחות השלטון הם "לובים בדיוק כמוכם", וכי תבוסתם ומעצרם הם "משפילים דיים".

בתוך כך, אישרו היום גורמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי המורדים הלובים מצויים עמם במו"מ על הסגרת בנו של קדאפי, סייף אל-איסלם, לידי בית הדין, לאחר שנשבה הלילה בידיהם, לצד ם אחיו הבכור, מוחמד. בית הדין הוציא ביוני האחרון צווי מעצר נגד קדאפי האב והבן, כמו גם נגד ראש המודיעין הלובי, עבדאללה א-סנוסי, בחשד לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

מורדים דורכים על תמונתו של מועמר קדאפי בכניסתם לרובע קרקש, טריפולי בירת לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
לוחמי מורדים דורכים על תמונתו של קדאפי, היום עם כניסתם לרובע קרשק בטריפולי/רויטרס

אשר לקדאפי האב, לא ברור בשלב זה היכן הוא נמצא, ואם בכוונתו לממש את איומיו וללחום "עד המוות". דרום אפריקה הכחישה היום את הדיווחים לפיהם תכננה לשלוח לטריפולי מטוס כדי להבריח את קדאפי ולהעניק לו מקלט מדיני בשטחה. שרת החוץ הדרום אפריקאית, מאיטה נקוננה מאשבאנה, אמרה כי ארצה לא תכיר בממשלת המורדים בלוב אחרי שאלה יפילו את השלטון הנוכחי: "ככל שזה נוגע לנו, אחרי שהממשלה הזאת תיפול, אין ממשלה".

המורדים בלוב השתלטו על הבירה טריפולי. AP
חגיגות הניצחון של המורדים, הלילה בבנגזי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully