וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה במצרים: נפתח משפטו של חוסני מובארק

ניר יהב

3.8.2011 / 11:00

חצי שנה לאחר שהודח, הוכנס נשיא מצרים לשעבר לביהמ"ש בקהיר, בו הוא עומד לדין על הרג מפגינים, כשהוא שוכב באלונקה בשל מצב בריאותו. הוא נראה חיוור וכחוש, ועיניו עצומות רוב הזמן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

השפלה חסרת תקדים לחוסני מובארק: נשיא מצרים לשעבר נראה הבוקר (רביעי) בפעם הראשונה מאז הודח בפברואר, כשהוכנס לאולם בית המשפט בקהיר בו נפתח משפטו, המשודר בשידור חי בטלוויזיה המצרית. לצדו עומדים לדין גם שני בניו, גמאל ועלא, ועוד שמונה נאשמים, בהם שר הפנים לשעבר חביב עאדלי.

צפו בשידור החי - פתיחת המשפט בקהיר

מובארק הוכנס לכלוב הנאשמים כשהוא שכוב על אלונקה, הבעה זועפת על פניו. הוא נראה חיוור וכחוש מאוד. הוא בהכרה, אך עיניו עצומות רוב הזמן, ומפעם לפעם הוא פוקח אותן ומשוחח עם האנשים הנמצאים בסביבתו, בהם שני בניו.

נשיא מצרים בכלוב הנאשמים - עוד כותרות:
שעות לפתיחת משפט מובארק: הוכנה מיטה בביהמ"ש
במצרים מכחישים: "מובארק לא מת, אך מצבו מידרדר"
אחרי 30 שנה: שלטון מובארק בתמונות
עלייתו ונפילתו של חוסני מובארק

משפטו של מובארק בקהיר, יולי 2011. תאגיד כאן
מובארק במיטה, בכלוב הנאשמים/תאגיד כאן

אב בית הדין, אחמד פהמי, פתח את הדיון עם שורה של עניינים פרוצדורליים, והחל לטפל בבקשות שונות של עורכי הדין. הוא הסביר בתחילת הדיון כי כל בקשה מבית המשפט יש להגיש בכתב. בקשות אלו, לדבירו, "יהיו חלק בתי נפרד מפרוטוקול בית המשפט. צוות השופטים יבחן אותן ויביע את עמדתו, לפי החוק ולפי משפט הצדק".

בהמשך ביקש אחד מעשרות הסנגורים לפרסם הודעה פומבית של בית המשפט לציבור, כי חלק מהנאשמים אינם מואשמים במתן הוראות לירות על מפגינים. לאחר מכן החלו להקריא את רשימת העדים הארוכה. סנגורו של עאדלי ננזף על כך שלא הגיש רשימה כתובה של עדים. בהמשך פנה לבית המשפט וטען כי לא ניתן להאשים את מרשו ברצח בכוונה תחילה.

גמאל ואללה מובארק. רויטרס
עלא וגמאל מובארק בכלוב הנשאמים/רויטרס

מובארק הוטס הבוקר לקהיר מבית החולים בשארם בו היה מאושפז מאז לקה בהתקף לב באפריל. עשרות אזרחים מצרים הגיעו הבוקר לשדה התעופה בשארם, הניפו דגלי מצרים וקראו קריאות בעד המהפכה ונגד מובארק. במקביל, מחוץ לאולם בית המשפט בקהיר, פרצו עימותים בין תומכיו של מובארק לבין מתנגדיו, שכללו בין היתר השלכת אבנים ועימותים פיזיים.

"יום החשבון"

במצרים עוקבים בשקיקה אחר אירועי היום. כותרתו של העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" הבוקר היא: "יום החשבון". העיתון "אל-אהראם" דיווח בכותרתו הראשית: "לראשונה בהיסטוריה, אזרחי מצרים מעמידים לדין את נשיאם". בכתבה נכתב כי "מאות מיליוני בני אדם במצרים ובעולם כולו יביטו היום על הנשיא לשעבר חוסני מובארק בכלוב הנאשמים, כשיעמוד לדין למשפט ראשון מסוגו בהיסטוריה המצרית".

מחוץ לבית החולים בשארם עמדו במהלך כל הלילה כוחות ביטחון רבים שווידאו שלא נעשים ניסיונות לצלם את מובארק. אל הנשיא המודח מתלווה בנסיעתו לקהיר צוות רפואי צמוד מחשש להידרדרות פתאומית בבריאותו. כזכור, בשבועות האחרונים התרבו הדיווחים על הידרדרות בבריאותו הנפשית והפיזית של הנשיא לשעבר, החולה בסרטן.

עימותים בין תומכי חוסני מובארק ומתנגדיו מחוץ לאולם בו נפתח משפטו, קהיר, מצרים, 3 באוגוסט 2011. רויטרס
העימותים הבוקר מחוץ לאולם בית המשפט, בין תומכי מובארק למתנגדיו/רויטרס

הנשיא שהודח ב-11 בפברואר, בתום הפיכה עממית, מואשם בין היתר ברצח בכוונה תחילה, בגין מתן הוראה לירות במפגינים לא חמושים, כמו גם בקבלת שוחד, במעילה בכספי ציבור ובהשתלטות על נכסי מדינה. אחד מעורכי דינו, מוחמד עבד א-ראזק, אמר בתגובה לאישומים כי אם מובארק אכן היה נתן הוראה להרוג מפגינים במהלך ההפגנות, "היו נהרגים 800 אלף בני אדם ולא 800".

המשפט מתקיים באולם ההרצאות מספר 1 של האקדמיה המשטרתית השוכנת בפרברי הבירה - לשם הועבר ברגע האחרון משיקולי ביטחון - ויועבר כולו בשידור חי בטלוויזיה המצרית. הדיונים יתקיימו מדי יום ביומו - עד להכרעת הדין. המשטרה התירה את כניסתם של 600 בני אדם לאולם, ובכלל זה השופט, הנאשמים והפרקליטים. כ-8,000 שוטרים וחיילים יאבטחו את האולם.

מלבד מובארק, שני בניו ושר הפנים לשעבר חביב עאדלי, נאשמים גם עוד שישה קציני משטרה בכירים לשעבר. הנאשם האחרון, מקורבו של מובארק, איש העסקים חוסיין סאלם, נעדר מהמשפט - שכן הצליח להימלט מהמדינה. הוא עצור כיום בספרד, אך עדיין לא ברור אם יוסגר בחזרה למצרים.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully