וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין הנורבגי: רשת טרור? אין כל עדות לכך

מפקדת מנגנון המודיעין הבהירה כי כל העדויות מצביעות על כך שהמחבל אנדרס בריוויק פעל לבדו, אף שהוא טוען אחרת. היסטריה באוסלו: התרעת שווא הופצה, תחנת רכבת נסגרה בגלל חפץ חשוד. בסרטון שפורסם נראים בני הנוער על האי יוטויה, יום לפני שנטבחו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')


אין כל עדות לכך שאנדרס ברינג בריוויק, המחבל שהוציא לפועל את מתקפת הטרור בנורבגיה בסוף השבוע, בה נהרגו לפחות 76 בני אדם, היה מצוי בקשרים עם גורמי ימין קיצוני נוספים, לא בבריטניה ולא בשום מקום אחר. כך הבהירה היום (רביעי), בראיון ל-BBC, מפקדת מנגנון המודיעין המסכל של נורבגיה, ג'יין קריסטיאנסן.

קריסטיאנסן התייחסה לטענותיו של בריוויק עצמו, לפיהן פעל במסגרת "רשת בינלאומית" שכללה "תאים" נוספים בנורבגיה ובחו"ל, וגם לדיווחים שהופיעו אתמול בכמה עיתונים בריטיים, על קשרים שקיים בריוויק עם גורמים כגון "ליגת ההגנה האנגלית" (EDL) ו"המפלגה הבריטית הלאומית" (BNP). קריסטיאנסן הבהירה כי כי "לפי שעה, אין כל עדות לכך".

טרור בנורבגיה - כותרות אחרונות:
הרוצח הנורבגי "בהכרח לא שפוי, היה על סמים"
אביו של הרוצח מנורבגיה: "עדיף אם היה מתאבד"
יהודי נורבגיה בוכים ומזדהים - ומזהירים מקשר עם הימין הקיצוני
"האמא של האי יוטויה" חשדה במחבל - ונרצחה
הצצה לנפש של רוצח המונים: "ארמגדון כלל עולמי"

נרות ופרחים בפינת זיכרון לנרצחי הפיגועים, על חוף האגם מול האי יוטויה, נורבגיה, 26 ביולי 2011. רויטרס
פינת זיכרון לנרצחי הפיגועים, על החוף מול האי יוטויה/רויטרס

עם זאת, הוסיפה קריסטיאנסן כי קשר אפשרי לגורמים נוספים לא נפסל לחלוטין, ועדיין נחקר: "איני חושבת שיש אילו שהן מגבלות לרשע במקנן במוחו של האיש זה", אמרה. "אסור לנו לקחת סיכונים לגביו". כן אמרה כי היא אינה סבורה שבריוויק אינו שפוי, כפי שטוען סנגורו. לדבריה, מדובר באדם "מחושב ומרושע", שביקש להיות "במרכז הבמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

חומרי הנפץ של בריוויק פוצצו

בתוך כך, ערכה הלילה משטרת נורבגיה פיצוץ מבוקר של מצבור חומרי הנפץ שהתגלו בחווה של בריוויק בכפר אסטה. המשטרה המקומית לא מסרה פרטים לגבי סוג או כמות החומרים שפוצצו.

המשטרה סוגרת את תחנת הרכבת של אוסלו, בירת נורבגיה, בגלל חפץ חשוד, 27 ביולי 2011. רויטרס
הכניסה החסומה לתחנת הרכבת באוסלו, הבוקר/רויטרס

במקביל, התעוררה הבוקר באוסלו בהלה רבה, לאחר שהמשטרה פירסמה הודעה לגבי מרדף המתנהל אחר "אדם מסוכן ומעורער המזדהה עם בריוויק". כעבור זמן קצר פורסמה הודעה נוספת לפיה ההודעה הקודמת פורסמה בטעות. "אין כל קשר בין המקרה הזה לאירועים ביום שישי", הובהר. "ההודעה הקודמת פורסמה בטעות, מדובר בפעילות שגרתית של המשטרה". האדם אותו מחפשים, הוסבר, הוא חולה נפש ששוחרר רק לפני יומיים מהכלא.

ההודעה הזו הגיעה על רקע בהלה נוספת, שנגרמה בעקבות החלטת המשטרה לסגור הבוקר חלקים מתחנת הרכבות והאוטובוסים המרכזית באוסלו, בגלל מזוודה חשודה שנמצאה על אחד האוטובוסים, שנבדקת על ידי חבלנים. אחד הנהגים סיפר לרויטרס כי המזוודה "הושארה במקום על ידי נוסע חשוד שהסתלק בחיפזון". בעקבות זאת, הופסקה כל תנועת התחבורה הציבורית עד להודעה חדשה. בהמשך הודיעה המשטרה כי במקום "לא נמצא דבר חשוד", והתחנה נפתחה מחדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשימה של כמה מההרוגים שפורסמה היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, היום פירסמו לראשונה כלי התקשורת בנורבגיה שמות ופרטים של כמה מההרוגים בפיגועים, לאחר שבחמשת הימים שחלפו מאז המתקפה פורסמו שמותיהם של שניים בלבד: מוניקה בואיסיי, שכונתה "האמא של יוטויה", וטרונג ברנסן, אחיה החורג של הנסיכה יורשת העצר מטה-מריט. מהרשימות שפורסמו ניתן ללמוד כי לצד נורבגים אתניים, נהרגו בפיגועים גם כמה וכמה מהגרים, מוסלמים ואפריקאים.

במקביל, התפרסם היום בנורבגיה סרטון בו נראה שר החוץ הנורבגי, יונאס גאר סטור, מבקר באי יוטויה ביום חמישי שעבר, יום לפני הטבח. בסרטון נראים רבים מבני הנוער שקיפחו את חייהם שעות לאחר מכן. גאר סטור ביקר אתמול במסגד באוסלו, יחד עם יורש העצר של הכתר הנורבגי, הנסיך האקון, ויחד העבירו מסר של פיוס ואחדות. "זה לא מקום פולחן האל שלי", אמר השר במסגד, "אבל אני מרגיש פה בבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully