וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: השתלת כליה משולשת בבילינסון

אריאל נוי, מערכת וואלה! חדשות

5.7.2011 / 21:04

שלושה נזקקים להשתלת כליה, שבני משפחתם לא נמצאו מתאימים לתרום להם, השתתפו בהשתלה משולשת, במהלכה כל תורם תרם לחולה שאינו בן משפחתו, זאת הודות למאגר תורמים

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ 1)

לראשונה בישראל: היום (שלישי) בוצעה בהצלחה השתלת כליות מוצלבת בין שלושה זוגות של תורמים ומושתלים. ההשתלות בוצעו בשיטה של "חילופי כליות", במהלכה קרובי משפחה ותורמים של חולים הנזקקים להשתלה תורמים כליה לחולה אחר, היות וסוג דמם לא מתאים לקרוב משפחתם, וחוזר חלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התורמים והמושתלים בזוגות מימין לשמאל: בוב וענבל, ניסים ונתן, מלכה וריטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלושת הניתוחים במהלכם הוצאה הכליה מגופם של התורמים התקיימו בו זמנית, ואחריהם התקיימו במקביל שלוש ההשתלות. ב"מבצע" המורכב השתתפו תשעה מנתחים, חמישה מרדימים ועשרות אחיות. ההשתלות עברו בהצלחה ומצבם של המושתלים כעת טוב, והם מאושפזים במחלקת השתלות.

התוכנית להשתלות מוצלבות של המרכז הלאומי להשתלות-אדי, היא שהציעה את הפתרון לשלושת הזוגות, היות ונמצאה התאמה בין כל שלושת הזוגות, אם כי לא בין הזוגות המקוריים, אלא בהצלבה: בוב (26) תרם כליה לענבל (20), שניהם בעלי סוג דם O. אמה של ענבל, מלכה (54), תרמה כליה לריטה (55), שתיהן בעלות סוג דם A. בעלה של ריטה, ניסים (58), תרם כליה לנתן (59), שניהם בעלי סוג דם B. בוב, צעיר אנגלי, שתרם את הכליה לענבל, הגיע דרך נתן, המושתל השלישי, לאחר שהחליט כי ברצונו לתרום כליה להצלת חייו של אדם ישראלי שאינו מכיר, יצר קשר עם נתן והציע לתרום לו כליה. מכיוון שלא היתה התאמה בין השניים הם הצטרפו למאגר בתור זוג, וכך יכלו להיות חלק מההשתלה המוצלבת.

שלושת הזוגות נפגשו לראשונה מספר ימים לפני הניתוח, כאשר הגיעו לסדרת בדיקות מקיפה טרם ההשתלה במחלקת השתלות בבילינסון. על פי הנוכחים במפגש, זה היה מפגש מאוד מרגש עבור החולים, התורמים ואף עבור צוות המחלקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התורמים, מימין לשמאל: מלכה, בוב וניסים. היום לפני הניתוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוחי הוצאת הכליה בוצעו על ידי ד"ר אנדרה נדו וד"ר דני קידר מהמערך לאורולוגיה בבית החולים בילינסון וד"ר יורם דקל מבית החולים כרמל. ההשתלות בוצעו על ידי פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, ד"ר עזרא שהרבני, ד"ר סיגל אייזנר, ד"ר אביתר נשר וד"ר מיכאל גורביץ – רופאים בכירים במחלקה, ועל ידי ד"ר רן שטיינברג, מנהל יחידת ההשתלות במרכז שניידר לרפואת ילדים.

החלק המורכב ביותר בהשתלות הללו היה החלק הארגוני, היות ויש לבצע בדיקה מקיפה על מנת להיות בטוחים שכל הזוגות כשרים לניתוח, וכמו כן למצוא את המתאם הטוב ביותר האפשרי מבחינת סוג הדם, הגיל ומבחן הצלבה שלילי. עבודת ההתאמה המורכבת נעשתה על ידי ד"ר רותי רחמימוב, אחראית מרפאת מושתלים, ורחל מיכוביץ, מתאמת השתלות האיברים.

פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון סיפר לאחר תום הניתוחים כי "מספר מדינות בעולם כולל ארה"ב, אוסטרליה, הולנד וטאיוון הקימו בשנים האחרונות מאגר זוגות שאינם מתאימים זה לזה והגדילו בכך את מספר ההשתלות מן החי המבוצעות בכל מדינה ומדינה. רק לאחרונה גם בישראל הולך ונבנה מאגר זוגות כזה שיגדיל את הסיכוי של החולים להגיע להשתלה. השתלה משולשת זו היא רק התחלת הדרך. לצערנו הרב, במציאות של מחסור באיברים בארץ ובעולם אין פתרון נכון יותר מאשר השתלה מהחי המבוצעת בכל דרך אפשרית. חילופי זוגות היא אחת הדרכים".

המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות-אדי, יצא השנה עם תכנית חדשה להשתלות כליה מתורמים חיים. זוהי תכנית שבאה לתת מענה גם למשפחות שבתוכן לא נמצאה התאמה בין התורם לנתרם. המרכז להשתלות קורא לכל התורמים והממתינים להשתלת כליה, שאין ביניהם התאמה, להגיע ליחידת הדיאליזה או למרכז בו מבצעים השתלות כליה ולהצטרף למאגר הזוגות הלאומי.

עוד באותו נושא:
"יום הצלת חיים": 4,000 חתמו על כרטיס "אדי"
1,000 ישראלים מתים מדי שנה ממחלות כליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully