וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענות בסוריה: "אסד פיטר מושל חמה כי חשש ממנו"

ניר יהב

3.7.2011 / 11:54

אחרי "הפגנת החצי מיליון" ובעוד טנקים מקיפים את העיר, טוענים תושביה כי הנשיא החליט להדיח את המושל משום שאיפשר לתושבים להפגין נגדו: "כוחות הביטחון לא אהבו את הפופולריות שלו"

תושבי מחוז חמה בסוריה, שם נערכה בסוף השבוע ההפגנה הגדולה ביותר מאז החלה המחאה העממית בסוריה, בהשתתפות חצי מיליון בני אדם, חוששים כעת כי הצבא יפתח במבצע בעיר. פעילי אופוזיציה כתבו בדפי הפייסבוק שלהם כי הם מעריכים שבמקום מושל המחוז, ד"ר אחמד חאלד עבד אל-עזיז, שהודח אתמול על ידי הנשיא בשאר אסד, ימונה בכיר ביטחוני. פעילי אופוזיציה וארגוני זכויות אדם בעיר דיווחו היום כי טנקים של הצבא נפרשו בפאתי העיר, וכוחות הביטחון החלו לערוך בה מעצרים של מתנגדי משטר.

כלי התקשורת הרשמיים בסוריה דיווחו אתמול על הדחתו של עבד אל-עזיז - המושל השלישי שמודח מאז פרוץ המהומות, אחרי מושל דרעא ומושל חומס - מבלי לציין את הסיבה לפיטורים. אולם אתרי אופוזיציה סוריים משוכנעים שבידיהם ההסבר: אסד פשוט חשש מהפופולאריות הרבה של המושל.

עוד כותרות מסוריה:
יום דמים בסוריה: 24 הרוגים במהומות ביום שישי
קלינטון הזהירה את הממשל הסורי: "זמנכם אוזל"
דיווח: "ישראל איימה לפגוע באסד אם יפתח במלחמה"

הפגנה נגד שלטונות סוריה, חג'אר אל-אסווד, פרבר של דמשק, 1 ביולי 2011. רויטרס
מפגינים נגד השלטון בסוף השבוע בחג'אר אל-אסווד, פרבר של דמשק/רויטרס

אסד, כך נטען, לא אהב כמה מהצעדים שבהם נקט עבד אל-עזיז לנוכח ההפגנות בעיר. בין היתר, הבטיח המושל לתושבי המחוז שכוחות הביטחון לא יפגעו במפגינים אם לא יקראו סיסמאות נגד המשטר. כמו כן נענה לכמה מדרישות המפגינים, כגון הסרת תמונות של בכירי המשטר. עוד כעס אסד על כך שהמושל התנצל פעמים רבות בפני האזרחים על הרג המפגינים, והביע תנחומים בפני בני משפחותיהם. "גורמי ביטחון בכירים לא אהבו את העובדה שהוא התחיל לזכות באמון האזרחים", נכתב. "על כן, לפני שהפך לאהוד בקרב העם, הוחלט להדיחו",

ההדחה, אגב, לא התקבלה בהפתעה במחוז. העיתון "א-שרק אל-אווסט" דיווח כי בזמן האחרון נפוצו שמועות על כך שהשלטונות, ובעיקר כוחות הביטחון, אינם מרוצים מהדרך שבה המושל מנהל את המשבר במחוז.

תמונה שפירסמה סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, בה נראית הפגנת תמיכה המונית בשלטון שבה אוחז ההמון בדגל סורי ענק, בכפר אל-קריה, מחוז סווידה. SANA, AP
דגל סורי ענק בהפגנת תמיכה בשלטונות, בסוף השבוע בכפר אל-קריה - בתמונה שפירסמה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית/AP, SANA

על רקע הדיווחים הללו, ממשיכה העיתונות הממסדית בסוריה להתבונן על האירועים במדינה מזווית מעט שונה. הכותרת הראשית של היומון הסורי "אל-ווטן" דיווחה הבוקר על "תהלוכות תמיכה ברפורמות" שמנהיג הנשיא אסד. הכתבה מפרטת את כל הפגנות התמיכה באסד שהתקיימו בסוף השבוע ברחבי סוריה, מבלי לציין ולו במילה את הפגנת הענק שנערכה בחמה נגד המשטר.

שלטונות סוריה גם הכחישו בתוקף דיווחים שפורסמו בסוף השבוע על הפגנת מחאה גדולה שנערכה בעיר הצפונית חלב, השנייה בגודלה במדינה. ביום שישי דיווחה רשת "אל-ג'זירה" כי בעיר התעשייתית - הנחשבת למעוז של השלטון והתפשטות של המהומות אליה עשויה להיחשב עליית מדרגה בהתקוממות - נערכה לראשונה הפגנת מחאה בהיקף נרחב נגד השלטונות, בה קראו המפגינים להדיח את הנשיא אסד ולכונן משטר דמוקרטי. בטלוויזיה הסורית הוכחש הדיווח, ושודרו תמונות של הפגנת תמיכה בשלטון שנערכה במרכז העיר.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully