וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי שיבח את הנאשם בהונאת מטה שליט? השר שטייניץ

גלעד גרוסמן

29.6.2011 / 9:08

רונן בר שירה, הנאשם שהונה את מטה שליט ואת נפגעי השריפה בכרמל, היה מפקדו של שר האוצר. במשפט קודם שבו נידון בר שירה לארבע שנות מאסר, העיד שטייניץ: "תמיד היו לו כוונות טובות"

מעט אנשים עוררו סלידה ציבורית כמו רונן בר שירה, הנאשם ששילשל לכיסו במרמה כ-1.2 מיליון שקל, כספים שניתנו כתרומות למטה למען גלעד שליט ולמען יישובי הכרמל שנפגעו בשריפה הגדולה. בר שירה מכחיש את האישומים נגדו, והיום (רביעי) יגיש מענה לכתב האישום. "הוא שעיר לעזאזל", אומר פרקליטו, עו"ד דוד ונטורה. אבל אולי מי שמציג נכון את הגרסאות במשפט הוא לא אחר מאשר שר האוצר, יובל שטייניץ, שלפני למעלה מעשור אמר על בר שירה כי "הבעיה עם רונן שלעתים הוא מוליך אנשים שולל", כגרסת התביעה. מנגד, הוא הציג את בר שירה כתמים, ואמר שתכונה זו נוצלה לרעה, כגרסת בר שירה.

בר שירה, בן 53 מבאר שבע, שירת בצבא כקצין חינוך בגולני והשתחרר בדרגת סגן אלוף. בין השאר היה מיוזמי ומארגני מירוץ גולני הראשון. אביו היה חקלאי ואמו גננת. אחד מאחיו היה אף הוא קצין בצה"ל. בעבר הורשע שלוש פעמים, ב-36 תיקי מרמה שונים. "זו העבודה שלו", אמרה אמו אריאלה בעת שנחקרה ב-1998. "הוא לא עבד בשום עבודה אחרת, ולא היה מסוגל לעבוד בשום עבודה אחרת. הייתה לו רק עבודה אחת - לעבוד על אנשים".

באותו משפט, שבו נידון לארבע שנות מאסר, העיד לטובתו פקודו לשעבר - שטייניץ - אז עדיין פרופ' לפילוסופיה. "הבן אדם מלא פנטזיות וחלומות", העיד אז שטייניץ. "מבחינתו אין הבדל בין החלומות למציאות. רונן בנה על החלומות כאילו שהם קיימים". הוא הוסיף כי "הבעיה עם רונן שלעתים הוא מוליך אנשים שולל, אולם תמיד היו לו כוונות טובות, חבריות וענייניות, אנו מודים שלעתים ניצלנו את זה לרעה". בר שירה שוחרר בתחילת 2002, וכעבור מספר חודשים שוב הוגש נגדו כתב אישום, הפעם בטענה שהונה חברות גדולות במשק, דוגמת קומברס ואינטל. המשפט הזה הסתיים באוקטובר בקנס ומאסר על תנאי.

כתב האישום הנוכחי מצייר תמונה של נוכל חלקלק שלא בחל בשום מטרה. על פי כתב האישום, שהוגש לפני כשלושה חודשים באמצעות עו"ד מנחם מזרחי מפרקליטות מחוז תל אביב, בר שירה שלשל לכיסו 210,000 שקלים מתורמים למטה שליט. לטענת הפרקילטות, לפני שנה פגש בר שירה את יואל מרשק מהתק"ם, שסייע לפעילות מטה שליט, ואמר לו כי הוא יכול לסייע לו לגייס תרומות. לאחר מכן פנה לשורה של אנשים וביקש מהם לתרום כספים, כשהוא מציג עצמו כ"רונן שיר" מהוועד למען שליט. "סכום הכסף הנכבד התקבל במרמה, תוך ניצול ציני של המטה ומטרותיו לשם המצג הכוזב, ומעילה באמון התורמים. כיעור רב רובץ על המעשה", צוין בכתב האישום. עוד נטען נגדו, כי הוציא במרמה סכומים גבוהים ממושבים וקיבוצים באזור הכרמל בהבטחות שווא להשיג עבורם תרומות".

עוד בנושא:

הנאשם בהונאת שליט "ניצל מי שחרב עליו עולמו"
חשד במטה שליט: מגייס תרומות שילשל הכסף לכיסו

"מימנתי הצגה וחופשה באילת לילדי הכרמל"

בר שירה, מנגד, טוען שהוא פעל רבות לטובת גלעד שליט, וכי גם הפעם הוא נוצל לרעה. על פי גרסתו, לאחר שיצר קשר עם מרשק החל לעבוד ממשרדו במטרה לתרום כספים למשט שתוכנן למען החייל החטוף. הוא טוען שמעולם לא הציג עצמו כנציג המטה, אלא כנציג המשט. לטענתו הכספים שתרם אכן הועברו לחשבון של חברת "אל ישראל" שבבעלות בת זוגו של בר שירה, אולם לטענתו עשה זאת בהנחיית מרשק. כהוכחה לכך הוא מציג מכתבים שנשלחו לתורמים בהם בקשות להעביר את הכספים לחשבון זה, עליהם חתום מרשק. מרשק מצדו הכחיש בחקירתו במשטרה שנתן הנחיה כזאת וטען שלא עסק בכספים.

על פי גרסת בר שירה, הוא גייס מאות אלפי שקלים עבור המשט שבוטל וכן עבור הצעדה של בני משפחת שליט. כהוכחה לכך הוא מציג מסמכים של רואה חשבון, הן על התנועות בחשבון בחברה והן למי שולמו הכספים. על פי המסמכים, בין יוני לדצמבר 2010, נכנסו לחשבון "אל ישראל" קרוב ל-700 אלף שקל. מרבית הסכום, מעל חצי מיליון שקל, יצא על "הוצאות ארגון ותכנון אירועים". בין השאר שולמו עשרות אלפי שקלים לחברות אוטובוס, לטענת בר שירה עבור הסעות הקשורות למצעד. מרבית הכסף הועבר לחברת "קרגו" בבעלותו של מוטי בן דוד, נאשם נוסף בפרשה. לטענת בר שירה, הכספים האלו נועדו למימון המשט. מנגד, הפרקליטות טוענת כי מדובר בחשבוניות פיקטיביות, וכי הסכום בהן נופח. בר שירה טוען עוד כי לאחר ביטול המשט נקלע לחובות כתוצאה מהתחייבויותיו לספקים, ואמו נטלה הלוואה של כ-60 אלף שקל כדי לסייע לו. כמו כן, הוא טוען שמימן הצגה לילדי הכרמל ומימן עבורם חופשה באילת.

"בגלל אי סדרים בעבודת התק"ם חיפשו שם שעיר לעזאזל, והכי קל להפיל את התיק על מי שיש לו עבר פלילי", אמר עו"ד ונטורה. "הוא משלם כעת על עברו, ולא על שום עבירה פלילית שביצע". עורכי הדין שאול ציוני ואלי פילרסדורף מסרו מטעמו של יואל מרשק כי "בר שירה הוא נוכל סידרתי שהפיל ברשתו רבים וטובים, ולא בכדי הוגש נגדו כתב אישום בגין מעשיו השפלים. טענותיו כלפי יואל מרשק חסרות שחר, מופרכות ותלושות מהמציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully