וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה בוחרת: "גנדי כמאל" בנעליו של אתאטורק

ניצחונו של ארדואן אמנם מובטח, אך בבחירות יש בכל זאת גיבור נוסף: כמאל קילצ'דאוגלו, מנהיג "מפלגת העם" שהקימה את טורקיה המודרנית, צפוי לחזק משמעותית את כוחה לאחר 20 שנות שפל

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכת וידאו: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

מטבע הדברים, בעוד אזרחי טורקיה מתייצבים היום (ראשון) בקלפיות, מתמקדת תשומת הלב בראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן וב"מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלמית (AKP) שבראשה הוא עומד, שצפויה לשמור על הרוב המוחלט ממנו היא נהנית בפרלמנט, ואף תנסה להגיע לרוב של 60%, שיאפשר לארדואן, בקדנציה השלישית הרצופה שלו, לערוך שינויים בחוקה כרצונו, ללא תלות באף שותפה קואליציונית.

אבל לבחירות הללו יש בכל זאת גיבורה נוספת: "מפלגת העם הרפובליקנית" מהמרכז-שמאל - מפלגתו של מייסד טורקיה המודרנית, מוסטפא כמאל אתאטורק - החווה בימים אלו תחייה מחודשת, והסקרים צופים שתזכה בכ-30% מהקולות. אלו יוסיפו לה כוח של עוד כמה עשרות מושבים בפרלמנט (בן 550 המושבים), בו היא מחזיקה כיום ב-112.

ארדואן הכל-יכול: ראש ממשלת טורקיה בדרך לכהונה שלישית

תעמולת בחירות של מפלגת השמאל CHP, איסטנבול, טורקיה, 12 ביוני 2011. רויטרס
עצרת של CHP, השבוע באיסטנבול/רויטרס

המנדטים הנוספים של CHP יבואו ככל הנראה על חשבון נציגי "מפלגת הפעולה הלאומנית" הימנית (המחזיקה כיום ב-76 מושבים), שספגה מכה אנושה במהלך מערכת הבחירות בגלל חשיפת קלטת סקס שבעקבותיה נאלצו עשרה מחבריה להתפטר, ובכמה מהסקרים האחרונים היא אף מתקרבת מרחק מדאיג לאחוז החסימה הגבוה, העומד על 10%. אם לא תעבור אותו, יהיו בפרלמנט הטורקי שתי מפלגות בלבד.

"אופוזיציה אמיתית"

את תחייתה המחודשת חייבת המפלגה, המצויה במשבר שנמשך זה יותר מ-20 שנה, בראש ובראשונה לעומד בראשה, כמאל קילצ'דאוגלו, שזכה כבר לכינוי "גנדי כמאל" - לאור דמיונו הרב לאבי האומה ההודית ובזכות תדמית האיש נקי הכפיים של הפוליטיקה הטורקית, כמי שמנהל מלחמת חורמה נגד השחיתות במדינה, ומוכר כאדם חרוץ ה"קשוב לרחשי העם".

קילצ'דאוגלו, כורדי במוצאו, חבר בפרלמנט מטעם CHP מאז 2002, ובשנה שעברה נבחר להחליף את דניז בייקל, שעמד בראש המפלגה במשך 18 שנה (ופרש גם הוא בגלל שערוריית מין). בבחירות היום, מתוך הבנה שניצחון על ארדואן הפופולרי והמצליח הוא משימה בלתי אפשרית, הוא הציב לעצמו מטרה צנועה יותר: לערוך רפורמה במפלגה, ולהוציא אותה מ"השנים הרעות", לאחר שבבחירות 2007 צנחה לראשונה בתולדותיה מתחת ל-20%. בכך נראה שהוא מצליח, ויתרה מכך - 30% תמיכה, כפי שמנבאים לה כעת הסקרים, גם ימנעו כמעט לבטח ממפלגתו של ארדואן את הרוב הפרלמנטרי המוחלט שיאפשר לו "לשחק" עם החוקה כרצונו.

מנהיג מפלגת CHP, כמאל קילצ'דאוגלו, מפריח יונה בעצרת בחירות, איסטנבול, טורקיה, 4 ביוני 2011. רויטרס
קילצ'דאוגלו מפריח יונה, השבוע בעצרת בחירות באיסטנבול/רויטרס

"בימיו של בייקל, לא הייתה ל-CHP תוכנית כלכלית או פוליטית אמיתית, והמפלגה התנתקה מהעם", הסביר היום אליצ'אן טיילה, מומחה לטורקיה במרכז IRIS לחקר יחסים בינלאומיים ואסטרטגיים בפריז לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אין ספק שאישיותו של קילצ'דאוגלו מילאה תפקיד מרכזי בהתחזקותה הנוכחית. אמנם נכון שאיש אינו מערער על נצחונו המוחלט הצפוי של ארדואן, אבל התעוררותה של CHP מעמידה אותה במצב שבו תוכל להיות אופוזיציה אמיתית".

"אנחנו בסופו של מרוץ ארוך", אמר היום קילצדאוגלו עצמו, בהגיעו להצביע בקלפי. "זהו זמן הכרעה עבור עמנו. אנחנו נכבד את בחירתם. מזג האוויר נחמד, וזהו יום חג לדמוקרטיה. אני מקווה שיעריכו את מאמצינו להביא חופש ודמוקרטיה למדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully