וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרכים מובילות לקרמלין: פוטין בדרך חזרה?

אחרי "קדנציית צינון" בלשכת ראש הממשלה, הולכים ומצטברים הסימנים שוולדימיר פוטין מתכוון להתמודד שוב על נשיאות רוסיה ב-2012. נותר רק לטפל בבעיה אחת: הנשיא הנוכחי, דמיטרי מדבדב

פחות משנה נשארה עד לבחירות לנשיאות רוסיה, וארבעה מתמודדים בבחירות כבר ידועים. דבר נוסף שידוע, ברמת ודאות גבוהה למדי, הוא שאף אחד מהם לא ינצח. זה לא שהם חדשים בפוליטיקה הרוסית - ארבעתם דווקא מוכרים היטב לבוחר. יש להם בעיה אחת: הם לא ולדימיר פוטין.

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין מבקר במחלקה אונקולוגית בבית חולים לילדים, מוסקבה, 1 ביוני 2011. רויטרס
כך נראה קמפיין לנשיאות: פוטין מבקר השבוע במחלקה אונקולוגית בבית חולים לילדים במוסקבה/רויטרס

ראש ממשלת רוסיה הנוכחי אמנם טרם הודיע שהוא רץ בבחירות, אף שהחוקה מאפשרת לו לעשות זאת - אחרי ארבע "שנות הצינון" שבילה בלשכת ראש הממשלה, כפי שנדרש, לאחר שהשלים שתי קדנציות מלאות כנשיא (2000-2008. המפלגה שבראשה הוא עומד, "רוסיה אחת", כבר הכריזה לפני חודש כי תתמוך בו - אך הוא מחכה בינתיים. אפשר להניח שהסיבה לכך היא אי-רצונו להסתכסך עם דמיטרי מדבדב, נשיאה הנוכחי של המדינה, שגם הוא טרם הודיע אם יתמודד.

מדבדב, שנבחר גם הוא בתמיכת "רוסיה אחת", נחשב בתחילת דרכו, בעיני רבים, לממלא מקום של פוטין: אדם שהובא כדי להיות נשיא למשך כהונה אחת, ו"לחמם את הכיסא" עבור פוטין עד שיחזור ללשכה. ואולם, במהלך השנים, התברר כי למדבדב דעות משלו ורצונות משלו. בעבר כבר אמר דוברו כי הוא עשוי להתמודד בבחירות, ואילו פוטין עצמו אמר כי שניהם יחליטו יחדיו מי מהם מתמודד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

פוטין ומדבדב - מי ינצח בחזית המפלגתית?

כל זאת - עד השבועות האחרונים, בהם מורגש שינוי. מהלך חדש של פוטין, יחד עם כמה מאורעות שכביכול אינם קשורים אליו, מרמזים כי הוא בהחלט צפוי להתמודד שוב על הפרס הגדול של הפוליטיקה הרוסית. והפרס הזה הפעם גדול יותר מאי פעם: הבחירות בשנה הבאה הן הראשונות אחרי השינוי החוקתי שהאריך את כהונת הנשיא מארבע לשש שנים.

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא רוסיה דמיטרי מדבדב לוחצים ידיים לפני פגישה, מוסקבה, 25 במאי 2011. AP
שניים אוחזין בנשיאות רוסיה? פוטין ומדבדב נפגשים השבוע לעוד ישיבה שגרתית/AP

הצעד הגדול והבולט ביותר שבו פוטין באחרונה הוא הקמת "החזית העממית הכלל-רוסית": ארגון שמלכד כיום כ-450 ארגונים חברתיים, ומאפשר לחבריהם להיבחר ברשימות של "רוסיה אחת". מטרה מוצהרת של הקואליציה הזו היא לייצר רוב ל"רוסיה אחת" בבחירות לפרלמנט, שייערכו עוד לפני הבחירות לנשיאות, ב-4 בדצמבר השנה.

אך יחסית למהלך מפלגתי, המפלגה כמעט ואינה נראית בו. למעשה, רואים רק את פוטין. והוא, אגב, למרות היותו יו"ר "רוסיה אחת", כלל אינו חבר בה. 450 הארגונים מאורגנים סביבו לא פחות משהם מאורגנים סביב המפלגה. במקרה של מאבק בין פוטין למדבדב על קולה של המפלגה שתמכה בעבר בשניהם, אין לדעת מי ינצח כשמאחורי פוטין ניצבת רק החזית העממית שלו.

סוג של דמוקרטיה

מאורע נוסף שיכול - פחות עבור אדם ציני - לסמל את תחילת מערכת הבחירות לנשיאות, הוא מעצרו השבוע של רוסטם מחמודוב, צ'צ'ני שמואשם ברציחתה של העיתונאית אנה פוליטקובסקייה ב-2006. פוליטקובסקיה כתבה ל"נוביה גזטה" - עיתון שביקר רבות את ממשל פוטין ואת פעולותיו בצ'צ'ניה, כמו גם את צבא רוסיה - ומבקרי הקרמלין מיהרו להניח שפוטין עצמו עומד מאחורי הרצח.

מחמודוב נעצר על ידי צוות שהוטס במיוחד ממוסקבה, והובא לבירת רוסיה להמשך חקירתו. מאז שהדבר התגלה ביום שלישי, חזר לחיים הקרקס התקשורתי סביב התיק, שמאז ומתמיד נראה היה שהפרקליטות הרוסית מטפלת בו ביתר מרץ - כאילו כדי להראות לעיתונאית אחרי מותה שהיא טעתה בתיאור המערכת. יש לציין כי המרץ הזה לא מנע מכל הנאשמים ברצח עד כה - שניים מהם אחיו של העצור הנוכחי - לצאת זכאים לפי החלטת חבר מושבעים במשפט שנערך להם ב-2009.

אך גם בלי פענוח רצח פוליטקובסקיה בזמן כהונתו כראש הממשלה, לא נראה שפוטין דואג למעמדו בבחירות. בסקר אותו ערך מכון המחקר הרוסי "לבדה סנטר" בסוף אפריל, השיבו 39% מהנשאלים כי הם חושבים שפוטין יהפוך לנשיא ב-2012. רק 28% סברו שזה יהיה מדבדב.

ונסיים בקוריוז מאותו הסקר: 32% מהנשאלים חושבים שלנשיאות ייבחר האדם אותו יבחרו אזרחי המדינה. אותו האחוז בדיוק סבור שלנשיאות ייבחר האדם אותו יבחרו פוטין ומדבדב בינם לבין עצמם. דמוקרטיה? סוג של.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully