וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבחריין חוזרים לשגרה: ההתקוממות נמוגה?

3.6.2011 / 0:02

השלטון הצבאי בממלכה הוסר לאחר חודשיים וחצי והמלך הודיע על "דיאלוג לאומי" ורפורמה שלטונית. אבל כשמאות מתנגדי משטר עדיין בכלא ואי אפשר להפגין ברחובות, דמוקרטיה לא נראית באופק

על רקע ההפיכות במצרים ובטוניסיה, ההתקוממות הנמשכת בסוריה ומלחמת האזרחים בלוב ובתימן, נעלמה בשבועות האחרונים מדיווחי החדשות ממלכת בחריין שבמפרץ הפרסי. מדינת האי הזעירה הייתה עד לפני כחודשיים וחצי אחת המדינות שהתבלטו ב"אביב הערבי", אך הכל השתנה ברגע מפתח אחד ב-15 במרץ - אז הכריזו שלטונות הממלכה על מצב חירום ושלטון צבאי, הזמינו כוחות צבא סעודיים להיכנס ולסייע בדיכוי המתקוממים השיעים שמחו נגד שלטון המיעוט הסוני, פינו בפעם האחרונה את רבבות המפגינים מ"כיכר הפנינה" בבירה מנמה, ירו למוות בכמה מהם ועצרו עוד מאות, הרסו כמה עשרות מסגדים שיעיים - ומאז שורר במדינה שקט.

גם מאמציה של אירן, פטרונית השיעים בבחריין, להעניק להם סיוע, לא סיפקו את הרוח הגבית הנדרשת להתקוממות, ו-22 מראשי האופוזיציה אף הועמדו לדין לפני חודש בגין "ניסיון הפיכה בגיבוי אירן וחיזבאללה", כשבמקביל גורש הנציג האירני מהמדינה.

המשטרה בולמת מפגינים במנמה בירת בחריין בעזרת זרנוקי מים וגז מדמיע. רויטרס
גז מדמיע אופף את "כיכר הפנינה", בזמן הפינוי האלים האחרון באמצע מרץ/רויטרס

ביום רביעי כבר הוסרו באופן רשמי מצב החירום והשלטון הצבאי. בינתיים, לא נראה שרבים מנצלים את החופש היחסי המחודש כדי להפגין - רחובות וכיכרות הבירה נותרו רגועים ושקטים, והעסקים התנהלו כסדרם. גם בכפרים שסביב העיר, בהם מרוכזים רוב השיעים, שורר שקט - אך שם גם מורגשת נוכחות משטרתית כבדה ביותר, ושוטרים בדקו כל רכב שנכנס לעיר. לפי דיווח אחד ברשת "אל-ג'זירה", היה ניסיון נקודתי אחד של כמה תושבים להפגין, אולם הם פוזרו על ידי המשטרה בכדורי גומי וגז מדמיע, כמה מהם נעצרו ואחד נפצע. במשרד הפנים הבחרייני הכחישו מכל וכל את הדיווח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

העיקר שמרוצי המכוניות יחזרו

השלטונות מנסים לשוות למצב החדש חזות של רגיעה שהושגה בהסכמה, והמלך, חמד בן עיסא אל חליפה, אף הודיע השבוע כי ב-1 ביולי ייפתח "דיאלוג לאומי" על רפורמה שלטונית - הדרישה המרכזית של מפגיני האופוזיציה, שתובעים דמוקרטיה. עדיין לא ברור עד כמה רחוק מוכן השלטון ללכת ברפורמה הזו, אך קשה להאמין שדמוקרטיה מלאה עומדת על הפרק, כשמאות מפעילי האופוזיציה עדיין עצורים וכוחות הביטחון ממשיכים למנוע כל ניסיון להפגין, אף שבאופן רשמי מצב החירום הוסר. עד כה גם לא נעשו צעדים להענקת שוויון זכויות לשיעים, המהווים כ-60% ממיליון אזרחי המדינה, אך אין להם כל דריסת רגל במוסדות השלטון, הנשלטים בלעדית בידי בית המלוכה.

כוחות משטרה גדולים מוצבים בכפר מאליקייה, בחריין, 1 ביוני 2011. Hasan Jamali, AP
מצב החירום אולי הוסר, אבל בכפרים השיעיים נותרה נוכחות משטרתית כבדה. כך נראה היום הכפר השיעי מאליקייה/AP, Hasan Jamali

ייתכן שאחת הסיבות לדעיכתה של ההתקוממות במדינה היא הגיבוי החלוש יחסית שקיבלו המתקוממים מהצי השישי של ארה"ב, בעלת ברית קרובה של השלטון הבחרייני, שעוגן במדינה. הנשיא ברק אובמה אמנם ביקר את דיכוי ההפגנות במדינה וקרא לרפורמה, אך נמנע מקריאה למהפכה שלטונית כדוגמת מצרים וטוניסיה - בשונה ממדיניותו כלפי סוריה למשל.

נראה שרבים במדינה מוכנים לוותר על דמוקרטיה תמורת שקט, שיבטיח את חזרתם של התיירים שהיוו מרכיב חשוב בפרנסתם של חלק ניכר מהתושבים. במיוחד מעוניינים בבחריין להשיב למדינה את מרוצי המכוניות: מרוץ פתיחת העונה של טורניר ה"פורמולה 1" היוקרתי היה אמור להיערך במדינה במרץ, אך בוטל בגלל המצב הבטחוני. כעת, מנסים במדינה לקדם את עריכתו עוד העונה, במועד דחוי.

אשה חותמת על עצומה להשבת מירוצי פורמולה 1 לבחריין, מנמה, 20 במאי 2011. רויטרס
חותמים על עצומה להשבת מירוצי ה"פורמולה 1" לבחריין, בשבוע שעבר בקניון בבירה מנמה/רויטרס

מנגד, ברור גם כי קולם של רבים שאינם מסתפקים בשקט המדומה - מושתק. עדות לכך ניתנה בכתובת גרפיטי שרוססה אתמול בכפר השיעי דיראז: "אם אתם באמת רוצים דיאלוג - קודם תפתחו את הרחובות. הלאה הכנופייה השלטת!".

(עדכון ראשון: 21:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully