וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי המשט לעזה: שני מקרי גניבה טרם פוענחו

המשטרה הצבאית חוקרת תלונות לפיהן חיילים שפינו ציוד מספינות המשט עשו שימוש בכרטיסי אשראי של פעילים. פעילה: "אקח חלק גם במשט הבא, אבל הפעם אבוא בלי כסף בחשבון"

בדיוק לפני שנה השתלטו חיילי הקומנדו הימי על ספינות המשט לעזה ועדיין קיימות פרשיות פתוחות: הפרקליטות הצבאית בוחנת שני תיקי חקירה שנפתחו בעקבות תלונות של משתתפי המשט בגין שימוש שנעשה בישראל בכרטיסי האשראי שלהם לאחר גירושם מהארץ. מדובר בשימוש שנעשה בכרטיס אשראי של הפעילה האמריקאית, שתדפיסי השימוש בו נחשפו בוואלה! חדשות.

מהתדפיסים עולה כי בימים שלאחר גירוש הפעילה מישראל לאחר שהגיעה במשט על סיפון הספינה "צ'לנג'ר", בוצעו רכישות בשווי 60 דולרים. מקרה אחר שנמצא עדיין בבחינה הינו שימוש בכרטיס אשראי של עיתונאי איטלקי לאחר שציודו הוחרם. החקירה נפתחה בדצמבר 2010 בעקבות תלונה שהוגשה על ידי שגרירות איטליה בישראל. מאז ההשתלטות על המשט, נאלצה המשטרה הצבאית החוקרת לפתוח בשבע חקירות פליליות כנגד 16 חיילים וקצינים בחשד לביזה של ציוד השייך לפעילי המשט.

שלוש מהחקירות בגין גניבה וסחר במחשבים אישיים שנלקחו על ידי קצין וחיילים שנטלו חלק בפינוי הציוד של הפעילים עם הגעתן של הספינות לאשדוד הגיעו לכדי הגשת כתבי אישום. עד היום הועמדו לדין פלילי או משמעתי תשעה חשודים, כאשר נגד שאר החשודים טרם התקבלה החלטה סופית.

"הפעם אבוא עם מעט כסף בחשבון"

"אני מתכוונת לקחת חלק גם במשט הנוכחי, אבל הפעם אבוא כאשר בחשבון הבנק שלי יהיה מעט מאוד כסף בכדי שאם ירצו לגנוב לי שוב - לא יהיה מאיפה לקחת", כך אומרת קאת'י שיץ, הפעילה האמריקאית שכרטיס האשראי שלה נגנב. לדבריה, לא תהיה לה כל בעיה לשתף פעולה עם רשויות חקירה ישראליות, כולל המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לו רק יפנו אליה. "מה שחשוב יותר היא העובדה שחלפה שנה מאז המשט האחרון ואנחנו נחושים להמשיך ולנסות להגיע לעזה עד אשר יוסר המצור על עזה. לצערי האנשים בישראל לא מבינים עד כמה הכיבוש מזיק לביטחון. המשטים שלנו מסייעים ומביאים שינוי לא רק לפלסטינים, אלא גם לישראלים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לאחר אירוע המשט נפתחו על ידי המשטרה הצבאית החוקרת שבע חקירות פליליות נגד 16 חשודים, בגין חשדות לאירועי גניבה של רכוש השייך למשתתפי המשט, על ידי חיילי צה"ל שבאו במגע עם הרכוש האמור. שלוש חקירות הבשילו לכדי הגשת כתב אישום נגד ארבעה נאשמים ובהן התנהל הליך משפטי פלילי. ההליכים באחד המשפטים כבר הסתיימו בהרשעה. בנוסף, הפרקליטות הצבאית הורתה לשפוט בדין משמעתי חמישה מהמעורבים. נגד שאר החשודים טרם התקבלה החלטה סופית, והעניין מצוי בבחינת הפרקליטות הצבאית. תיקי החקירה הנוגעים לשתי התלונות בגין שימוש בכרטיסי אשראי של שני אזרחים זרים, נמצאים בבחינת הפרקליטות".

אגב, למרות דברי צה"ל כי תלונתה של שיץ עדיין נבדקת בפרקליטות הצבאית, לפני כחצי שנה קיבלה הפעילה הודעה ממחלקת המדינה האמריקאית שהודיעה לה כי משטרת ישראל החליטה לסגור את התיק בעניינה. במכתב שנשלח על ידי נציגת מחלקת המדינה והגיע לידי וואלה! חדשות נכתב כי "משטרת ישראל לא מבינה את תדפיסי כרטיס האשראי שסיפקת. הם טוענים שהכרטיס כנראה נגנב ומציעים שתדווחי על כך לחברת האשראי שלך. הם אינם מתכוונים לחקור את הנושא".

נעשה שימוש באייפון של הפעיל

לא רק שיץ מחכה לכספה. רבים מנוסעי המשט טוענים כי לא רק שנעשה שימוש בכספיהם וברכושם, אלא שעד היום לא זכו לקבל בחזרה ציוד אישי יקר שהוחרם מהם. "לאחר ההשתלטות על הספינה שמו את כל הציוד שלי בשקית ונתנו לי תגית עם הספרה 17", מספר דיוויד סצ'רמרהורן, פעיל אמריקאי בן 81 שהיה על אחת מהספינות, "היה לי שם מצלמות וטלפון לווייני בשווי 8,000 דולר ומהרגע שהגענו לאשדוד ועד הרגע שגירשו אותנו שאלתי את כולם מתי נקבל את הציוד שלנו בחזרה וכל אחד פשוט שיקר ואמר שתיכף נקבל הכל או שנקבל אותו כשננחת בטורקיה. כמובן שבאיסטנבול לא חיכה לנו כלום".

לא זו בלבד שהציוד לא הוחזר, אלא שלהפתעתו גילה סצ'רמרהורן כי מישהו ביצע במכשיר האייפון שלו, שהוחרם אף הוא, שימוש לשיחות מקומיות בשווי 12 דולרים. הוא הגיש תלונות רשמיות לנציגות האמריקאית בטורקיה ובתל אביב, אולם עד כה נותר ללא מענה. "אתם לא מבינים איזה נזק עצום אתם עושים לעצמכם בעצירת המשטים", הוא מדגיש, "החרם על ישראל מתרחב ואם לא תהיה שינוי במדיניות שלכם המצב יהיה גרוע עוד יותר. אמנם גנבו ממני ציוד בשווי גדול מאוד אבל זה כלום לעומת מה שעובר על תושבי עזה".

ועדת טירקל שבדקה את אירועי המשט התייחסה בהרחבה על לנושאי הציוד האישי של פעילי המשט והעלתה לא מעט סוגיות שנותרו פתוחות. כך למשל, נכתב בדו"ח, כי כלל הציוד שהוחרם נשלח חזרה לטורקיה אולם 105 מזוודות של נוסעים הוחזרו מטורקיה "לאחר שלא נמצא להם דורש" וכי כעת הן ממתינות בבסיס ציוד של חיל הים. מעבר לכך, 3,500 אירו וכן 4,000 דולרים שנמצאו בתאים בכלא באר שבע - בו הוחזקו מרבית מפעילי המשט - מוחזקים בכספת בלשכה המשפטית של שירות בתי הסוהר. בדו"ח נכתב כי השב"ס פנה בנושא למשרד החוץ אולם טרם קיבל הבהרות.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully