וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זכויות המעשנים הן לא אינטרס שיש להתחשב בו"

29.5.2011 / 12:34

ההגבלות החדשות שהממשלה צפויה להטיל נגד המעשנים, קיבלו תמיכה אוהדת בקרב חברי הכנסת שבחרו לוותר על הסיגריה היומית. "השאיפה היא לשמור את הרחובות נקיים מהנגע"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

רבים מחברי הכנסת שנהגו לעשן, החליטו באחרונה לחדול ממנהגם ולהצטרף לציבור הלא-מעשנים. יש בקרבם כאלו שהבינו את נזקי העישון ותומכים בצורה נחרצת בהצעת ההחלטה שהוגשה היום (ראשון) לממשלה להחיל הגבלות חדשות על המקומות בהם מותר יהיה לעשן והגבלות על מכירת סיגריות. עם זאת, יש גם מי שלא שוכח את הקושי של המעשנים להיגמל מהסיגריה ומבקש לתת להיות במה עבורם.

ח"כ גדעון עזרא, שחלה בסרטן הריאות, כנראה בעקבות העישון, הפסיק לעשן לפני שנה לאחר שפרצה המחלה. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר עזרא כי הדבר העיקר שצריך לשים עליו דגש הוא לחנך את הנוער שלא לעשן. "כשמישהו כבר מעשן החמרת האיסורים לא תמנע ממנו לעשן", הסביר. "גם החוקים שהיו עד היום לא ממומשים כהלכה, כולל בפאבים ובבתי קפה. יש חוקים שאפשר לבצע כמו לא למכור ב'דיוטי-פרי' או לא להציב מכונות סיגריות. אבל להחיל את האיסור במקומות ציבוריים זה מוגזם. לא יהיה קל לאכוף את זה. מי ילך לעצור את האנשים עם הסיגריות שיעשנו במקומות שאסור לעשן? המשטרה תטפל בזה במקום בפשיעה?".

"הפתרון הוא חינוך"

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) נחשב לאחד הלוחמים בכנסת במעשנים. "זכויות המעשנים הן לא אינטרס שיש להתחשב בו, מעבר להבטחת נגישות מינימלית למכורים", הוא קובע גם כעת. "השאיפה היא לשמור את הרחובות נקיים מהנגע ולתת לצעירים העלולים להתחיל לעשן להבין שהחברה שלנו רואה זאת בחומרה. כמעשן לשעבר, ברור לי שצמצום המקומות המותרים בעישון רק יעזור לכל מי שרוצה להפסיק".

בקצה השני של הקשת הפוליטית נמצא יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון. הוא נגמל מהעישון לפני שלושה חודשים ועדיין זוכר חסד נעורים למעשנים. "אני רואה חשיבות רבה בשמירה על אוויר נקי ומניעת עישון", ציין. עם זאת הוא הוסיף כי "הצעדים המוצעים אינם מידתיים". לדבריו, "הפתרון הוא חינוך וכיבוי הארובות המזהמות הרבה יותר מהמעשן הקטן. מתקבלת התחושה שמטרתם של אמצעים אלו היא אינה מלחמה בעישון אלא במעשנים".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, תומך בהצעה, אולם גם מבין את המעשנים. אם ההצעה תגיע לכנסת הוא יתמוך בה, אמר. "כמעשן לשעבר, אני לא אוהב שההצעה דרסטית מדי, אבל אולי זו הדרך היחידה. כמו שהפסקת העישון חייבת להיעשות בדרסטיות, גם המלחמה בנגע חייבת להיעשות בדרסטיות", הוסיף.

ברחוב התקבלו תגובות מעורבות לתוכנית להגבלת העישון. יצחק ארנסט, תושב אשקלון אף הגדיר זאת כקטסטרופה. "זה ציד מכשפות", אמר. "אני חושב שהחוק כפי שהוא, הוא חמור מדי", הוסיף אברהם אביש. לדבריו, לא צריך לרדוף את המעשנים. "יותר מדי מחמירים לדעתי", סיכם אביש. מנגד, ישנם תומכים רבים להגבלות. "לפי מה שאנחנו שומעים, כל כך הרבה נפטרים כתוצאה מעישון וכל שנה המספר גדל אז כדאי שיפסיקו", אמר תושב אשקלון אחר. "מי שמעשן שיעשן בחוץ, לא במקום ציבורי. זה בסדר גמור, בכל העולם הנאור ככה מתנהגים".

בתוך כך, הממשלה אישרה היום הקמת יחידה במשרד הבריאות למאבק בנזקי העישון. בהודעת הממשלה נמסר כי "מטרת היחידה לקבוע הוראות אשר ישפרו את ההגנה על הציבור מפני חשיפה לעישון כפוי. זאת על ידי תיקון חוק למניעת העישון במקומות ציבוריים. כמו כן יוגבלו הפרסומות והשיווק של מוצרי הטבק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully