וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולת הטבח: "שמחה שחייתי לראות מעצר מלאדיץ'"

בסרברניצה לא שוכחים: ב-11 ימים ביולי 1995, במבצע מתוכנן, נורו 8,000 אזרחים בני 12-77 והושלכו לקברי אחים. כך פיקח רטקו מלאדיץ', שנעצר היום, על הטבח הנורא באירופה מאז השואה

"אני שמחה שאני עדיין בחיים כי לחזות ברגע הזה". כך אמרה היום לעיתונאים בסרייבו מונירה סובאסיץ', שניצלה מהטבח בעיירה סרברניצה ב-1995, אך איבדה שם את בעלה ובנה, בעקבות מעצרו של רטקו מלאדיץ', מי שנחשב לאדריכל הטבח שבו נרצחו כ-8,000 בוסנים מוסלמים בידי מיליציה סרבית. "יחד עם זאת", הוסיפה, "אני מצרה על כך שכה רבים אחרים שהיו שם אינם בחיים כדי לראות זאת".

מלאדיץ', בן 69, הוא ככל הנראה הדמות האחראית יותר מכל לפשעי המלחמה שבוצעו במהלך מלחמת האזרחים בין הסרבים למוסלמים בבוסניה, שנמשכה כמעט שלוש שנים בין 1992 ל-1995. במסגרת תפקידו כמפקד "הצבא הסרבי-בוסני", המיליציה הצבאית של "רפובליקה ספרסקה" (המדינה שהקימו הסרבים בבוסניה בראשות רדובן קראדיץ'), כבש מלאדיץ' את רוב שטחי המדינה, והיה מופקד על המצור בן 43 החודשים שהיה מוטל על בירת המדינה סרייבו, במהלכו הופגזו אזרחים בקביעות.

אך יותר מכל, זכור מלאדיץ' כמי שהוביל את הטבח בסרברניצה ביולי 1995. עוד קודם לכן, כבר יצא לו שם של פסיכופת קר דם, אך מקורביו סיפרו במהלך השנים כי במשך השנה שקדמה לטבח הוא אף הפך לנוקשה ואכזרי עוד יותר. הם ייחסו זאת בין היתר לאבלו בעקבות התאבדותה של בתו אנה, סטודנטית לרפואה, שירתה בעצמה במרץ 1994 בביתם, באמצעות אקדחו האישי של אביה.

חיילי האו"ם הוברחו, הנשים והתינוקות פונו באוטובוסים

סרברניצה הייתה מובלעת במזרח בוסניה, שהוגדרה ב-1993 כ"אזור בטוח" בפיקח האו"ם, שאליו נמלטו במהלך המלחמה כ-40,000 אזרחים בוסנים מוסלמים מאימת הקרבות. ביולי 1995 הטילו כוחותיו של מלאדיץ' מצור על המובלעת, ועד מהרה הניסו ממנה את 600 חיילי שמירת השלום ההולנדים שהיו חמושים בנשק קל בלבד. מה שהתחולל ב-11 הימים הבאים נחשב למעשה הרצח ההמוני הנרחב ביותר באירופה מאז פשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה.

שרידי גופות של הרוגים מטבח סרברניצה שהתגלו בקבר אחים סמוך לעיירה מיליצ'י, מזרח בוסניה, דצמבר 2010. Amel Emric, AP
שרידי גופות של קורבנות מהטבח בסרברניצה בקבר אחים שהתגלה לפני כחצי שנה סמוך לעיירה מיליצ'י/AP, Amel Emric

ב-12 ביולי, נכנסו חיילי "הצבא הסרבי-בוסני" לעיירה, והחלו בסלקציה: 23,000 נשים וילדים קטנים נלקחו מהמקום באוטובוסים בתוך 30 שעות. לאחר מכן נלקחו כל היתר - זכרים בין גיל 12 ל-77 - והובלו במשאיות למחסנים בהם נחקרו. רבים מהם ניסו להימלט לגבעות באזור, אך החיילים רדפו אחריהם ללא רחם. עד ה-23 ביולי, הוצאו להורג כ-8,000 מהם ביריות, ונקברו בקברי אחים, במבצע לוגיסטי מורכב ומתוכנן בקפידה שכמוהו לא נראה באירופה ב-50 השנים שקדמו לו.

בית הדין המיוחד שהקים האו"ם בהאג קבע בפסיקה מ-2004 כי טבח סרברניצה עונה על ההגדרה של רצח עם, וכי אדריכליו של הטבח הם מלאדיץ', ומעליו האיש שהורה על ביצועו - נשיא הרפובליקה הסרבית בבוסניה, רדובן קראדיץ', שנעצר ב-2008 ועומד כיום לדין גם הוא בגין פשעיו. "היה זה רצח עם לכל דבר, שמטרתו הייתה השמדתם של כל 40,000 המוסלמים שחיו בסרסרניצה", קבע אז השופט. "הם נטלו מכל האסירים, חיילים ואזרחים כאחד, מבוגרים וילדים, את כל רכושם ותעודותיהם, ובאופן מכוון ושיטתי, הרגו אותם - רק בגלל זהותם הלאומית".

קבורת 775 קורבנות הטבח בסרברניצה שזוהו לאחרונה. רויטרס
ב-16 השנים שחלפו התגלו עוד ועוד קברי אחים/רויטרס

ב-16 השנים שחלפו, נמשכה חקירת הטבח, ופעם אחר פעם התגלו עדויות חדשות ועוד ועוד קברי אחים. אשר למלאדיץ', עם סיום המלחמה והקמתה של מדינת בוסניה, הוא נמלט לסרביה כמו רבים מעמיתיו. שם חי בבטחה עד 2001, אז הופל שלטונו של סלובודן מילושביץ בהפיכה עממית. בעקבות זאת ירד מלאדיץ' למחתרת, והצליח - עד היום - לחמוק מהמשטרה המקומית ומכוחות נאט"ו שחיפשו אחריו.

בשנה שעברה הגישו בני משפחתו בבלגרד בקשה להכיר בו כמת, שכן הוא "לא נראה כבר שבע שנים והיה אדם מאוד חולה". הבקשה נדחתה, והיום התברר כי הוא אכן היה בחיים, והמשיך לחיות בזהות בדויה תחת השם "מילורד קומדיץ'", בכפר לזארבו שבצפון מזרח המדינה. הוא נעצר, ונשיא סרביה, בוריס טדיץ', הכריז בעניים בוקרות כי "פרק אפל בתולדות סרביה הגיע לסיומו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully