וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מברכת: "צעד לקראת צירוף סרביה לאיחוד"

מעצר מלאדיץ' פיזר את הספקות סביב נכונותה של סרביה להיענות לדרישות העולם, ולפתע תוכניתה להיות חברה באיחוד עד 2015 נראית ריאלית להפליא. אשטון בבלגרד: "ניגש למשימה במרץ מחודש"

רטקו מלאדיץ', אדריכל טבח המוסלמים במלחמת האזרחים בבוסניה שנעצר אתמול (חמישי) בסרביה, הובא אמש בפני בית משפט מיוחד בבלגרד, שם הוקרא בפניו כתב האישום התלוי נגדו בבית הדין המיוחד בהאג, בו הוא מואשם ברצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. בית המשפט צפוי לקבל החלטה בעניין הסגרתו לבית הדין, ולאחר מכן תהיה שמורה לו הזכות לערער על ההסגרה לערכאה גבוהה יותר. ההליך צפוי להימשך לכל היותר שבוע.

במקביל, ממשיכים להתפרסם בתקשורת הסרבית פרטים נוספים על נסיבות מעצרו בכפר לזארבו. בין היתר, גילו מקורות ביטחוניים לאתר החדשות הסרבי B92 כי מלבד זהותו הבדויה (בשם "מילורד קומדיץ'") מלאדיץ' בן ה-69 לא היה מחופש וניתן היה לזהותו בנקל, אף שניכר כי "הזדקן משמעותית". עוד עולה מהדיווח הזה, כי הוא משותק בידו הימנית. לדברי המקורות, הוא לא התנגד למעצרו, ואף "שיתף פעולה ברצון".

בד בבד, נשמעות בכל רחבי העולם ברכות על מעצרו של מלאדיץ' והסגרתו הקרבה לבית הדין הבינלאומי בהאג. הסגרתם של כל המבוקשים הסרבים בגין פשעי מלחמה לבית הדין הבינלאומי הוא אחד התנאים העיקריים שהציב האיחוד האירופי בפני סרביה כדי לקבלה לשורותיו. מעצרו של מלאדיץ', לפיכך, מעניק לסרביה רוח גבית משמעותית בדרכה להצטרפות לאיחוד. "המוניטין של סרביה אינו מוכתם עוד", הכריז אתמול נשיאה, בוריס טדיץ', וכיוון במידה רבה את דבריו אל היושבים בבריסל.

"מרכיב משמעותי בדרך לקבלה לאיחוד"

"זהו צעד חשוב לסרביה ולצדק הבינלאומי", אמרה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, שבצירוף מקרים, הייתה אתמול בבלגרד. "אנו מצפים שהוא יוסגר ללא דיוחי לבית הדין הבינלאומי. שיתוף הפעולה עם בית הדין נותר תנאי הכרחי להצטרפותה של סרביה לאיחוד, ובעקבות אירועי היום, אנחנו ניגשים למשימה הזו במרץ מחודש".

הנשיא התורן של האיחוד, ז'וזה מנואל בארוזו, הוסיף כי מעצרו של מלאדיץ' הוא "צעד חשוב קדימה, גם לאירופה וגם לסרביה". בארוזו הדגיש כי הוא תומך בהצטרפות סרביה לאיחוד, "ולפיכך, מעצרו של מלאדיץ' הוא התפתחות חשובה לאיחוד האירופי, לשכנותיה של סרביה ולסרביה עצמה. למשפחותיהם של אינספור הנרצחים מגיע צדק".

גם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הכיר בצעד הגדול שעשתה סרביה. "זו החלטה אמיצה מאוד של הנשיא טדיץ'", אמר אתמול. "זהו עוד צעד לקראת צירופה של סרביה, ביום מן ימים, לשורות האיחוד האירופי". לעומתו, מארק רוטה, ראש ממשלת הולנד, מתנגדת מסורתית לצירוף סרביה, היה מסויג יותר, והדגיש כי אין פירוש הדבר כניסה מיידית לאיחוד: "זהו מרכיב חשוב, אבל לא מדובר בעניין אוטומטי. זה לא עובד ככה".

עם זאת, אין ספק שבמעצרו והסגרתו של מלאדיץ', פיזרה סרביה חלק ניכר מענן הספקות שאפף את מאמצי הקבלה שלה לאיחוד, כשהפריכה את החשדות שהיא מסתירה מהעולם את פושע המלחמה המבוקש, שעדיין נחשב לגיבור בקרב חוגים רחבים בציבור הסרבי. החשש כעת הוא שחוגים אלו, הנמנים על הימין הקיצוני המתחזק במדינה, עוד עלולים לנקום בטדיץ', שגם כך מתמודד עם אי שקט גובר, ולהפיל את ממשלתו. כדי לשרוד, יהיה עליו להציג במהרה קבלות ל"מעשה האמיץ" - בדמות התקדמות מואצת בהליכי הקבלה לאיחוד.

את הבקשה הרשמית להתקבל כחברה באיחוד הגישה סרביה בדצמבר 2009, ובעקבות זאת כבר חתם עמה האיחוד על הסכמי סחר, ואף ביטל את הצורך בוויזה עבור סרבים המבקשים להיכנס לשטחו. השלב הבא שהסרבים מצפים לו הוא מעבר לסטטוס של "מועמדת לקבלה", כשהמטרה הסופית של הסרבים היא חברות מלאה באיחוד עד שנת 2015. כעת, משהוסר אחד החסמים העיקריים, המטרה הזו נראית ריאלית מאי פעם.

סוגייה מרכזית אחת עדיין מעיבה על יחסי סוריה עם האיחוד: חוסר נכונותה להכיר בקוסובו - החבל שפש מסרביה לפני שלוש שנים והקים מדינה עצמאית, שהוכרה על ידי העולם כולו. הדבר ככל הנראה לא ימנע מהאיחוד לפתוח במו"מ עם סרביה עוד השנה, אך באיחוד מבהירים כי לא ניתן יהיה להשלים את התהליך כל עוד סרביה לא תכיר בקוסובו העצמאית. ובכל זאת, במוסדות האיחוד היו היום אופטימיים מאי פעם. "פרק חדש נפתח ביחסי סרביה והאיחוד האירופי", אמר היום ל"גרדיאן" האנס סוובודה, חבר הפרלמנט האירופי מאוסטריה, המתמחה במגעים עם מדינות הבלקן. "על האיחוד להגיב כעת באופן חיובי, ולהעניק לסרביה מעמד של מועמדת להצטרפות בהקדם האפשרי".

(עדכון ראשון: 22:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully