וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פמיניזם בערב הסעודית: נעצרה כי נהגה במכונית

מנאל א-שריף, שהעלתה לרשת סרטונים בהם היא נוהגת, היא רק אחת ממאות נשים בהתארגנות הכופרת בחוקי הדת האוסרים על נשים לאחוז בהגה, ומתכננת לקיים יום נהיגת נשים המוני ב-17 ביוני

(אחד מסרטוני הנהיגה שהעלתה מנאל א-שריף ליוטיוב)

תחילתה של תנועת שחרור פמיניסטית בערב הסעודית? מנאל א-שריף, אזרחית הממלכה, בת 32 ואם לתינוק בן חמישה חודשים, נעצרה אתמול (שבת) למספר שעות, לטענתה, בידי משטרת התנועה ומשטרת הדת, משום שנהגה במכונית - פעילות האסורה על נשים לפי חוקי הדת האיסלמיים הנוקשים. א-שריף, החברה בתנועה המקדמת את זכותן של נשים לנהוג במדינה, טוענת כי למעשה אין חוק האוסר עליה לנהוג.

א-שריף התראיינה היום לרשת CNN, וטענה כי אתמול נעצרה לאחר שנתפסה נוהגת בעיר חובאר, והוחזקה במעצר במשך חמש שעות. לטענתה, ניסו להכריח אותה לחתום על התחייבות לא לנהוג שוב, והבוקר אף ניסו לעצור אותה שוב.

א-שריף היא אחת החברות הבולטות בהתארגנות Women2Drive של נשים סעודיות, המקיימות באחרונה קמפיין אינטרנט שבמסגרתו העלו לפייסבוק וליוטיוב סרטונים שבהן הן נראות נוהגות. במסגרת הקמפיין מתכננות הנשים לצאת ב-17 ביוני מהבית ולנהוג במכונית - זכות בסיסית שנמנעת מהן לטענתן. אלפי בני אדם כבר הצטרפו לדף הפייסבוק של היוזמה, אולם קשה להעריך כמה נשים ייענו בסופו של דבר בחיוב לקריאה.

"חצי שעה חיפשתי מונית ברחוב"

ערב הסעודית היא המדינה היחידה בעולם שאוסרת על נשים לנהוג. חוקי התעבורה אמנם לא מתייחסים לעניין, אך זו פרשנות מקובלת לחוקי השריעה האיסלמית, הנחשבים לחלק מהחוק בממלכה. לפי הפרשנות המקובלת, רק לגברים מותר לנהוג, ועל הנשים אף אסור להשתמש בתחבורה ציבורית, למעט מוניות. הפעם האחרונה שבה יצאה קבוצת נשים לנהוג בפומבי הייתה ב-1990. הנשים נהגו אז כשעה ברחובות, נעצרו על ידי השלטונות ופוטרו מעבודתן לתקופה של שנתיים וחצי. לפני כשנתיים קראה הנסיכה הסעודית אמירה א-טוויל לאפשר לנשים לנהוג במכוניות. דבריה אמנם עוררו הד בעולם הערבי, אך עד כה לא הביאו לשינוי.

בראיון ל-CNN, סיפרה א-שריף כי החליטה להצטרף למאבק בעקבות מקרה ספציפי, שבו נתקעה ללא תחבורה: "הלכתי על המדרכה במשך חצי שעה וחיפשתי מונית. בגלל שהיה מאוחר בלילה והלכתי לבדי, כל נהג שעבר הטריד אותי. ניסיתי שוב ושוב להתקשר לאחי כדי שיבוא ויאסוף אותי, אבל הוא לא ענה. בכיתי ברחוב. אשה מבוגרת בת 32, אמא לילד, בוכה כמו ילדה בגלל שלא יכולתי למצוא מישהו שייקח אותי הביתה".

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully