וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מאיימת: ”תגובה הולמת” אם ישראל תתקוף המשט

לקראת משט נוסף המתוכנן לרצועת עזה, הזהיר שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, כי אם ישראל תנקוט בצעדים דומים לאלו שנקטה עם ספינת המרמרה במשט הקודם, תגיב ארצו ב"תגובה הולמת"

טורקיה הזהירה את ישראל שלא תנקוט שוב בצעד שיביא לשפיכות דמים במים בינלאומיים כלפי המשט הנוסף המתוכנן לרצועת עזה. כך דיווחה היום (שבת) סוכנות הידיעות הצרפתית. "חשוב לדעת כי טורקיה תיתן את התגובה הראויה לכל מהלך פרובוקטיבי מצד ישראל במים הבינלאומיים", אמר שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, בהתייחסו לאופן שבו השתלטה ישראל על המשט בשנה שעברה, מהלך שהסתיים עם הרוגים ופצועים.

"אלו שמאמינים כי טורקיה צריכה לעצור את המשט המתוכנן צריכים קודם כל להזהיר את ישראל שלא לחזור על הטרגדיה לה היא גרמה בשנה שעברה", אמר דאווטאולו. מארגני המשט, שבסיסם באיסטנבול, אמרו היום כי שיירה חדשה של ספינות ישוטו לעזה בשבוע האחרון של יוני. כ-1,500 פעילים שמגיעים מ-100 מדינות שונות צפויים להשתתף במשט.

ביום שלישי דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי דאווטאולו הזהיר את קבוצות הפעילים הפרו-פלסטינים מפני הסכנות שבמשט נוסף, אך הוא אמר כי אינו יכול לאסור עליהם מלצאת למשט, כיוון שהקבוצות לא נמצאות בשליטה ממשלתית.

"אנו נזהיר את אזרחינו מפני התוצאות האפשרויות, אך הרעיון של ארגונים לא-ממשלתיים תחת שליטת ממשלת טורקיה מייצג גישה אוריינטליסטית", אמר דאווטאולו בראיון לערוץ A News, כשהוא מתייחס לבקשה של ממשלת ישראל למנוע הצטרפות של פעילים טורקים למשט נוסף המתוכנן לחודש הבא. "הציפיה מטורקיה לעשות משהו שמדינות מערביות לא יכולות לעשות, משקפת את הגישה שטורקיה מגבילה חופש דמוקרטי. ננקוט באמצעים הנדרשים בהם נקטנו בשנה שעברה, אך המקור הראשי של הבעיה הוא המצור הישראלי".

"נפעיל לחץ על חמאס שיכירו בישראל"

בתוך כך נשיא טורקיה, עבדוללה גול, אמר בראיון לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" שהתפרסם היום כי הוא מפעיל לחץ על ארגון החמאס כדי שיכיר בזכות הקיום של מדינת ישראל. גול התייחס גם לאמירתו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בנוגע ליצירת מדינה פלסטינית מבוססת על גבולות 67' ואמר כי מדובר "בצעד מאוד חשוב".

"העובדה שהייתה התייחסות לגבולות 67' היא צעד חשוב מאוד בפני עצמו", אמר הנשיא גול ממשרדו בארמון הנשיאותי באנקרה. הוא הוסיף כי ישראל צודקת בכך שהיא שמה את הביטחון שלה בעדיפות הראשונה – אבל "חשוב שהיא גם תבין גם את המשמעות של עלייתם של המשטרים הדמוקרטיים במזרת התיכון". כלומר, לדבריו, בוחריהם של הממשלות החדשות במזרח התיכון לא יאפשרו עוד יחס "משפיל" מצד ישראל.

"בישראל לא צריכים להתמקד בעניינים טקטיים. הם צריכים לחפש אחר הפן האסטרטגי", אמר, " הם חייבים להיפטר מן הפחד הזה".

ספינת התענוגות הטרוקית נאווי מרמרה יוצאת מהנמל באיסטנבול למשט פרו-פלסטיני בעזה, מאי 2010. רויטרס
ספינת המרמרה/רויטרס

טורקיה הכירה בחמאס לאחר הבחירות ברצועת עזה ב-2006, למרות הכרזותיהם של ארצות הברית וישראל כי מדובר בארגון טרור. בכך נערמו מחלוקות בין טורקיה לבין בנות בריתה שהגיעו לכדי משברים חמורים ביחסים במבצע עופרת יצוקה ב-2008 ובפרשת ספינת המרמרה ב-2010.

למרות הקשרים של טורקיה עם ארגון החמאס הודה הנשיא גול אמר כי "יש משהו" בדבריו של אובמה שבנאומו אמר שלא ניתן לצפות מישראל לנהל מו"מ עם גוף שלא מכיר בזכותה להתקיים. כאשר נשאל גול האם הוא היה מוכן ללחוץ על חמאס בנושא הזה אמר כי "אני כבר ייעצתי להם בנושא".
גול שחזר כי בפגישה ב-2006 עם מנהיג החמאס, חאלד משעל, שנערכה באנקרה, הוא אמר למשעל כי "הוא חייב להיות מציאותי" בנוגע להכרה בזכות הקיום של ישראל.

עוד אמר גול כי הוא מאמין שארגון החמאס כבר הפנים הכרה בישראל - בתוך גבולות 67', אך, לדעתו, החמאס עדיין מעוניין שזה יקרה באופן מקביל להכרתה של ישראל במדינה פלסטינית. באמנת החמאס לעומת זאת קורא הארגון להחלפתה של כל מדינת ישראל במדינה פלסטינית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully