וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: אפליה עדתית בבתי הספר החרדיים לבנות

מוטי לוי

17.5.2011 / 16:00

לא רק עמנואל: מבקר המדינה בדק מאות טענות של הורים ספרדים על אי קבלתן של בנות לסמינרים החרדיים ומותח ביקורת חריפה על משרד החינוך והרשויות המקומיות, שאינן אוכפות את איסור האפליה

כשלים חמורים בהליכי הרישום והקבלה בבתי הספר לבנות במגזר החרדי; כך קובע היום (שלישי) דו"ח מבקר המדינה לשנת 2010, שבדק טענות מצד מאות הורים על אי קבלתן של בנות חרדיות ללימודים בעקבות מוצאן הספרדי. "בבתי ספר על יסודיים לבנות במגזר החרדי נהוגה מכסה לקבלת בנות ממוצא ספרדי", קובע הדו"ח בצורה חד משמעית, ומסביר כי מכסת המקסימום עומדת לרוב על 30% בלבד לבנות ממוצא ספרדי. הדו"ח מעביר ביקורת קשה על משרד החינוך והרשויות המקומיות האמונות על בתי הספר החרדיים, וקובע כי אמות המידה של הפיקוח והרישום בבתי הספר אינם מספקים.

נשים חרדיות. עומר מירון
דו"ח המבקר מדגיש כי הן בבתי הספר היסודיים והן בבתי הספר העל יסודיים ישנם נהלים שמטרתם להסוות את האפליה במוסדות/עומר מירון

דו"ח המבקר מדגיש כי הן בבתי הספר היסודיים והן בבתי הספר העל יסודיים ישנם נהלים שמטרתם להסוות את האפליה במוסדות. כך, למשל, בשאלוני הקבלה מתבקשות מועמדות לציין את שם משפחתן המקורי של האם ואת הישיבות בהן למד האב, ולדברי מבקר המדינה "סביר להניח שהם נועדו ללמד על מוצא משפחתה". כמו כן, קיימת העדפה ברורה בקבלת מועמדות שאחיותיהן או אמותיהן כבר למדו בבית הספר על פני מועמדות אחרות, אף אם הן מתגוררות בסמוך לבית הספר. עוד עולה מהדו"ח כי בתקנוני בית הספר נדרשות התלמידות להתפלל ב"הברה אשכנזית" מה שמכונה בדו"ח כ"דרישה שיש בה כדי להפלות תלמידות שמוצאן מעדות ספרד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

החצים מופנים לעיריית ירושלים ובני ברק

מבקר המדינה מטיל את האחריות העיקרית לתופעות האפליה לפתחו של משרד החינוך, ובמיוחד על האגף האחראי על החינוך החרדי במשרד. מספר המפקחים למגזר החרדי ביחס למספר בתי הספר, קובע הדו"ח, קטן "פי כמה" מהסטנדרטים הנהוגים בחינוך הממלכתי הרשמי. כמו כן, הדו"ח מעביר ביקורת קשה על דפוסי הפיקוח במשרד החינוך ובאגף החינוך החרדי וקובע כי הם "מוגבלים ומרוסנים שספק רב אם יש בהם כדי להבטיח שמערך הקבלה והרישום מתנהל כראוי באופן שוטף תוך מניעת פגיעה בעקרון השוויון". כפי שפורסם בעבר בוואלה! חדשות, המפקחת הראשית על החינוך החרדי במשרד החינוך היא חרדית בעצמה; לטענת הורים לבנות מופלות, המפקחת חוששת מלהתעמת עם מנהלי מוסדות החינוך החרדיים מחשש לפגיעה בסיכויי הקבלה של בנותיה שלה למוסדות. הדו"ח מדגים מקרה בו ח"כ הרב חיים אמסלם פנה למשרד החינוך בשאילתא על מספר בנות ממוצא ספרדי שלא התקבלו לבית ספר חרדי מסוים; בבדיקה של המשרד נדחו טענותיו, ואולם בבדיקת המבקר טענות ח"כ אמסלם נמצאו נכונות.

לצד הביקורת על משרד החינוך, דו"ח המבקר מטיל את האחריות על תופעת האפלייה גם על כתפי הרשויות המקומיות, ובעיקר עיריית ירושלים ובני ברק. לטענת מבקר המדינה, האגף העוסק בחינוך החרדי בעיריית ירושלים "לא מילא כיאות את תפקידו בכל הנוגע לפיקוח על הרישום לבתי הספר היסודיים בעיר, לא בירר אם בתי הספר ממיינים ומשבצים את המועמדות על פי שיטה ידועה וברורה, ואף לא דרש מהם להציג את אמות המידע המשמעות אותם למיון". בעיריית בני ברק מציין הדו"ח בפשטות כי העירייה איננה ממלאת את תפקידה בכל הנוגע לפיקוח על המצב.

עו"ד יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה", שחשף את פרשת האפליה בבית הספר החרדי לבנות בעמנואל ומיוזמי דו"ח המבקר בסוגיה הגדיר את הדו"ח "לא פחות מכתב אישום חמור ביותר". לדברי ללום, "הדו"ח מוכיח בלי כל צל ספק, כי תמונת האפליה העדתית הנוראה שאנו זועקים עליה מזה מספר שנים, היא אכן מציאות חיה ונושמת הפוגעת ברבים". עוד הוסיף ללום כי "אנו קוראים למשרד החינוך להקים צוות עבודה שיפעל ליישום ותיקון הליקויים באופן מיידי, לא ייתכן שמיון התלמידות על רקע עדתי יעשה על חשבון הקופה הציבורית. המצב הנוכחי הינו גן לעדן לגזענים".

"האפליה העדתית היא מציאות חיה ונושמת"

משרד החינוך מסר כי 15 מפקחים נוספו לחינוך החרדי, ובכוונתם להוסיף 30 מפקחים נוספים בשנתיים הקרובות. "המשרד החל בבדיקה מקיפה של כל תקנוני מוסדות החינוך הרלוונטיים וצפוי לפרסם הנחיות ברור בנוגע לרישום וקבלת תלמידים", נמסר בתגובת המשרד, "כאשר ההנחיות יבהירו, בין היתר, כי על מוסדות החינוך לשמור על שקיפות ושוויוניות בקבלת התלמידים. משרד יפעל לעגן את ההנחיות בנוגע לרישום, מיון וקבלת תלמידות בחוזר מנכ"ל". במשרד גם מתכוונים להפעיל את הרשויות המקומיות בנושא ולקבוע עמן מועדי דיווח על שיבוצן של תלמידות. בנוגע לטענת מבקר המדינה על מכסות מפלות של 30% בקבלת תלמידות ממוצא ספרדי, נמסר כי "המשרד יבחן באמצעות ספירת התלמידות בכל מוסד חינוך, בדיקת מספר הנרשמות ומספר הנדחות. המשרד יקבל את התייחסות הרשויות ומוסדות החינוך בעניין זה. ככל שימצא שיש ממש בקביעות המבקר, או נעשה שימוש במכסה, ינקוט המשרד בסנקציות על פי חוק הפיקוח".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה כי "בימים אלו ישנה רק בת אחת שאינה משובצת בבית ספר, ועניינה יוסדר תוך ימים אחדים כאשר תוצמד לה מורה פרטית להשלמת החומרים שהחסירה עד כה", עוד נמסר מהעירייה כי "לקראת שנת הלימודים הקרובה נפגשו מנהל אגף החינוך של העירייה ומפקחת משרד החינוך עם מנהלי בתי הספר העל-יסודיים לבנות בעיר והובהרו הנהלים והדרכים המעשיות לביצוע הרישום, בהתאם לדרישות ולמתחייב על-פי חוק. לצורך זה גם נשלח מכתב מפורט לכל המנהלים, ובו סיכום הנקודות שיש לשפרן ולייעלן בהליכי הרישום, ויש לפעול רק בהתאם לחוק ולנהלי משרד החינוך והעירייה".

מעיריית ירושלים נמסר כי הערות המבקר הינן נקודתיות בלבד ולא מצביעות על תבנית הפעילות של העיריה. "עיריית ירושלים פועלת בשוויוניות ובמקצועיות ראויה לשבח", נמסר, "בכל הקשור לרישום תלמידות בכל המגזרים, בתוכן גם בנות בתי הספר במגזר החרדי בעיר, באמצעות אגף מנח"ח (מינהלת חינוך חרדי). לעומת שנים עברו, לקחה העירייה אחריות על מערך הרישום, בקביעת מדיניות ברורה ופורצת דרך בכל הקשור לשיבוץ תלמידות בבתי הספר במגזר החרדי, בכל הגילאים". כמו כן, נמסר מעיריית ירושלים כי מספר התלמידות שאינן משובצות ירד בצורה דרסטית, וכי "הושלם השיבוץ לבתי הספר היסודיים לשנת תשע"א ב100% וכי נסגר הסכם לסידור כל בנות העיר". על פי הנתונים שבידי העירייה, ישנן 3 בנות ממוצא ספרדי שאינן משובצות ללימודים זו השנה השנייה, כולן מגיעות מ"רקע מאוד מורכב וקשה", והפעילות בנושא נמשכת, נמסר מהעירייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully