וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורם קניוק דורש מהמדינה להיות מוגדר כ"חסר דת"

גלעד גרוסמן

15.5.2011 / 11:48

הסופר יורם קניוק יעתור לבית המשפט בדרישה להורות למשרד הפנים להסכים לבקשתו ולהירשם כ"חסר דת". "הוא לחם על מדינה יהודית-עברית, וכעת הדת היהודית מורדת בה", נכתב בתביעה

הסופר יורם קניוק, מגדולי הסופרים של דור תש"ח, יעתור היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בדרישה להורות למשרד הפנים לאפשר לו להירשם במרשם מנהל האוכלוסין כ"חסר דת" ולא כ"יהודי". "זו לא הדת שהייתה פעם, ואני כבר לא רוצה להיות שייך אליה", אמר קניוק לוואלה! חדשות.

קניוק בן ה-81 החליט לנקוט בצעד החריג לפני כתשעה חודשים לאחר שכשנכדו עמרי נולד, ובמשרד הפנים רשמו אותו כנוצרי. זאת, מכיוון שקניוק נשוי לאישה נוצרייה, ושתי בנותיו רשומות כנוצריות גם כן, דבר שמכאיב לו מאוד, בהתחשב בעובדה כי שתיהן מתגוררות בארץ וגם שירתו בצה"ל.

רק לאחר דין ודברים עם משרד הפנים, הסכימו לרשום את הנכד כ"חסר דת". קניוק ביקש גם הוא לשנות את מעמדו, אולם לדבריו, במשרד הפנים סירבו. "במשרד הפנים אמרו לי שאני לא פטריוטי, שאני בוגד במדינה", סיפר. "אני בן 81 ואני לא אהיה פה עוד הרבה זמן. אני רוצה שעוד 20 שנה, הנכד הזה יגיד שסבא שלו לחם בשבילו".

"הדת היהודית נהייתה גזענית"

בעתירה, שתוגש באמצעות עו"ד יעל כץ-מסטבאום, נכתב כי קניוק מעוניין להירשם במרשם האוכלוסין כחלק מהלאום ה"ישראלי", אולם מכיוון שהדבר אינו אפשרי, ומכיוון שהוא איננו מעוניין להמיר את דתו, הוא מבקש להירשם כחסר דת.

"התובע גורס כי לחם על הקמת מדינה יהודית-עברית שבבסיסה עמדה מגילת העצמאות, ועתה חש הוא כי הדת היהודית של העת האחרונה מייתרת ומורדת בה, ומתירה את הקשר בין הישראלים לבין היהודים בתפוצות שאינם משויכים לדת היהודית הקיצונית של היום. התובע מרחיק ואומר כי אין בו רצון להיות חלק מ'איראן יהודית'", נכתב בתביעה.

קניוק, שזכה השנה בפרס ספיר היוקרתי על ספרו "תש"ח", מבהיר כי אם העתירה תדחה, הוא יערער על עך לבית המשפט העליון. "אמרו לי במשרד הפנים שאני יכול להתאסלם או להתנצר, אבל לא לצאת מהדת", הוא אומר. "אני רוצה להיות חלק מהלאום היהודי או חסר דת. הדת היהודית נהיית יותר ויותר גזענית, יותר ויותר מפלה. זו לא הדת שהיתה פעם ואני כבר לא רוצה להיות שייך. אם לא יפרידו את הדת מהמדינה אנחנו נהיה אבודים. אנחנו רוצים להיות יהודים לפי הלאום ולא לפי הדת".

"קניוק, שנפגש עם חוויית השואה כשעבד על ספינת מעפילים, הרגיש עמם הזדהות עצומה והיה הראשון מבין סופרי תש"ח שכתב עליהם אחרת, והדגיש את יהדותו דווקא בכל יצירותיו לאחר מכן", מוסיפה עו"ד כץ-מסטבאום. "חשוב להבין כי בתביעה לסעד הצהרתי, קניוק בינו לבין עצמו איננו מתנער מהיותו בן הלאום היהודי, אלא שמאחר הדבר איננו מתאפשר היום במדינת ישראל, הוא, לוחם תש"ח, נאלץ היום לתבוע את המדינה ולבקש להיות חסר דת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully