וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסים במבחן: בארה"ב "דורשים תשובות" מפקיסטן

סנאטורים מאשימים את פקיסטן בהעלמת עין מאחוזת בן לאדן, ששכנה רק כמה מאות מטרים מהאקדמיה הצבאית באבוטאבד. נשיא פקיסטן דחה ההאשמות. ילד מקומי סיפר: "האיש מהבית נתן לי ארנבים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות אביב אברמוביץ', עריכה: יאיר דניאל)

האם המודיעין הפקסיטני שימש כ"סוכן כפול"? יו"ר ועדת שירותי הביטחון בסנאט האמריקאי, הסנאטור קארל לוין, וכן סנאטורים בכירים נוספים וכלי תקשורת רבים, מעלים מאז אתמול (שני) שאלות נוקבות בנוגע לתפקיד הצבא והמודיעין הפקיסטניים ולגבי מעורבותם האפשרית בהגנה על אוסמה בן לאדן, לפני שחוסל על ידי כוח הקומנדו האמריקאי.

הסנאטור ממישיגן העריך כי ייתכן ובפקיסטן היו מודעים לנוכחותו של מנהיג אל-קעאדה באחוזה באבוטאבד כבר מהקיץ הקודם. "אני חושב שעל צבא פקיסטן ועל המודיעין במדינה לענות על הרבה שאלות כעת, הנוגעות למיקום, לזמן השהייה הארוך של בן לאדן במקום, ולעובדה שהמתקן למעשה נבנה עבורו", אמר לוין.

נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וושינגטון, 6 במאי 2009. רויטרס
נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בוושינגטון במאי 2009/רויטרס

על פי חלק מהדיווחים, בן לאדן התגורר במתחם המבוצר שערכו נאמד בכמיליון דולרים, בשלוש השנים האחרונות ואולי אף למעלה מכך. המתחם ממוקם לא רחוק מבירת המדינה ושוכן כמה מאות מטרים בלבד מהאקדמיה הצבאית של פקיסטן.

"פקיסטן משחקת משחק כפול וזה מטריד מאוד"

שכניו של בן לאדן סיפרו כי לעתים קרובות ראו כלי רכב גדולים ויקרים נכנסים לאחוזה אך הם לא ידעו כי מדובר בזרים. שחקן הקולנוע סאלמאן ריאז סיפר כי לפני חמישה חודשים הגיע עם צוות צילום למקום במטרה לצלם ליד הבית, אולם הצוות התבקש להפסיק את הצילומים על ידי שני גברים שיצאו מן האחוזה. "הם אמרו לי שהמקום הוא חראם (אזור שאסור לחלל לפי האיסלם)", אמר. ילד מקומי אף סיפר לרויטרס כי "האיש שגר במקום נתן לי במתנה שני ארנבים".

הסאנטורית סוזן קולינס, אמרה אתמול כי "מאוד קשה לה להבין" כיצד אחוזתו של בן לאדן לא עוררה חשד מצדם של גורמים פקיסטניים. לדבריה, מספר עובדות מחשידות כמו העובדה שלא היו טלפון או אינטרנט מחוברים לאחוזה, שהאשפה היתה נשרפת ושהבית תוחם בגדר תיל היו אמורות לעורר את תשומת הלב של המודיעין הפקיסטני.

בשנים האחרונות חשדו בארה"ב כי גורמים במודיעין הפקסיטני משמשים כ"סוכן כפול", ולכן את חיסול בן לאדן ביצעו כוחות אמריקאיים לבדם, והרשויות בפקיסטן יודעו על כך רק בתום המבצע. התנהלות זו, כמו גם העובדה שארה"ב לא הודתה באופן רשמי למדינה שבשטחה בוצעה הפעולה המוצלחת, מדגימה את חוסר האמון השורר בין המדינות בעניין הטיפול בארגוני הטרור דוגמת אל-קעאדה. קולינס, חברת הוועדה לביטחון פנים של הסנאט, התייחסה גם למתח הנושן באמרה כי היא "חוששת שהדבר מוכיח פעם נוספת שפקיסטן משחקת משחק כפול וזה מטריד מאוד".

בכיר פקיסטני: "פשוט לא ידענו - נקודה"

בממשל עצמו נזהרים הרבה יותר ביחס לפקיסטן. מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, בירכה על שיתוף הפעולה עם פקיסטן וסיפרה כי הוא שהביא להצלחת המבצע. מנגד, מומחה לביטחון לאומי, בריאן קטוליס, אמר כי "מבצע כזה, חד צדדי של ארצות הברית בלב פקיסטן, מביך עמוקות את ממשלת פקיסטן".

במאמר שפרסם הבוקר נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי, ב"וושינגטון פוסט", כתב הנשיא כי "פקיסטן מעולם לא הייתה ולעולם לא תהיה חממה לכוחות קנאיים, כפי שהיא מתוארת לפעמים על ידי התקשורת. ספוקלציות כאלה מייצרות אולי כותרות מעניינות אך הן לא משקפות את העובדות". זרדרי לא סיפק הסבר כיצד יכול היה בן לאדן לחיות בנוחות במדינתו במשך תקופה ארוכה, אלא רק התייחס בכלליות לנושא באמרו כי מנהיג אל-קעאדה "לא היה במקום שבו ציפינו שהוא יהיה". בכיר מהמודיעין הפקיסטני, שהסכים להתייחס באופן ספציפי לסוגייה בעילום שם, אמר כי "אנחנו לא מסבירים את זה. פשוט לא ידענו - נקודה".

לדברי זרדרי, "לפקיסטן יש סיבות לתעב את אל-קאעדה כמו כל מדינה אחרת. המלחמה בטרור היא של פקיסטן כשם שהיא של אמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully