וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "בועת נדל"ן תאיים על יציבות המשק"

3.5.2011 / 10:49

בישיבה של ועדת הכספים בנושא המשכנתאות, אמר הנגיד סטנלי פישר כי אם יתעוררו בעיות בשוק הדיור, הדבר ישפיע על יציבות הבנקים, וכי כל המשברים הכלכליים בעולם החלו בשוק הנדל"ן

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התייחס הבוקר (שלישי) לנושא שוק הדיור והשפעתו על המשק בכללותו. בישיבת ועדת הכספים, אמר פישר כי "רוב המשברים הפיננסים בעולם התחילו בתחום הנדל"ן. אסור לנו להפוך לבועה שתתפוצץ, כי אם זה יקרה נהיה בבעיה שהצלחנו לא להיכנס אליה בשלוש השנים האחרונות. אם יתחילו בעיות בשוק הדיור זה ישפיע על יציבות הבנקים. קצב הגידול של אחוז המשכנתאות בבנקים עולה בהתמדה".

לדבריו, "הפתרון החיוני לבעיות הדיור בארץ הוא גידול בהיצע. לבנק ישראל יש כמעט את היכולת לטפל רק בביקוש. אנחנו מתחילים לראות שינויים משמעותיים בשיעור הבנייה בארץ. ב-2008 התחילו לבנות 30 אלף דירות וב-2010 התחילו לבנות 40 אלף. גם לשר השיכון וגם לאוצר היה חלק בזה. השינויים שראש הממשלה מנסה לבצע ביחס להיצע הקרקע זה זירוז הליך התכנון. הם דברים חיוניים אך מאוד קשים לעשות. מ- 2004 המחירים בארץ עלו יותר מהר מקנדה ואוסטרליה ומגיעים לרמה של סין".

פישר התייחס גם לשינויי המדיניות שהוא מנהיג בקבלת משכנתאות: "הציפייה היא שהריבית תעלה. זה כבר עלה מ-0.5% ל-3%, אבל יש עוד שינויים שמחכים לנו בעתיד. היום ריבית צמודה לשנה זה 2.5%. יש הסתברות לא קטנה שגם זה יעלה. 80% מהאוכלוסייה תקבל משכנתאות בריבית שההסתברות שהיא תעלה היא גבוהה. זה מסכן את משקי הבית. כל עוד שהם יכולים לשלם ולא נכנסים לבעיות, גם הבנקים לא נכנסים לבעיות".

"לא היו דברים כאלה בהיסטוריה של ישראל"

פישר הוסיף כי הבנקים כמעט לא מרוויחים מהמשכנתאות. "יש כאן ממש תחרות, הבנקים אומרים לנו שאין דברים כאלו בהיסטוריה של מדינת ישראל. אבל אפשר לומר דברים כאלה עד שזה משתנה. תפקידנו זה למנוע דבר כזה ולכן אנחנו לא רוצים שמשקי בית יקחו על עצמם סיכונים גדולים מדי. מה שמותר לפי הכללים החדשים זה שהזוגות הצעירים יכולים לקחת משכנתה בריבית צמודה-קבועה, ואז התשלומים בהתחלה הם יותר נמוכים ממה שהיו צריכים לשלם בריבית צמודת פריים. בהמשך הם יעלו. אנחנו לא רואים בזה פגיעה ביכולת של משקי בית לקבל דירה, אלא אנחנו מנסים להוריד את רמת הסיכון שהם צריכים לקחת על עצמם".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף במהלך הישיבה את התנהלות הממשלה בנושא. לדברי גפני, שסיעתו חברה בקואליציה, "ההתנהלות של הממשלה זהה להתנהלות הידועה של 'חכמי חלם' אשר בנו בית חולים מתחת לגשר שבור שכל הולכי הרגל היו נופלים תחתיו. יש קרקעות והמדינה משווקת אותן טיפין טיפין והיא מנסה להרוויח כמה שיותר, כאילו היא גוף מסחרי. ככל שההיצע קטן יותר, היכולות להתמודד עם הבעיה מועטות. ומי שצריך לטפל בכך היא הממשלה. יש גבול ליכולת שלי ללכת לתפילה ובסופה לקבל ביקורות למה אני לא עושה דברים בנושא בממשלה", הוסיף.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) שהגיש הצעת חוק לסבסוד משכנתאות בפריפריה, אמר כי "איזה זוג צעיר יצליח לקנות דירה במשכנתה הזאת? תהיה כאן בעיה שלדעתי תהפוך להיות פצצה. המצב קטסטרופה. אין דירות. אנחנו לא מדביקים את הפיגור של 80 אלף דירות שצריכים. דירה בשלומי שעלתה בשכירות 1,200 שקל עולה היום 2,600 שקל, ומשכורות השכירים לא עלו. המדינה לא נותנת פתרון. כל מה שעשיתם עד היום זה אפילו לא אקמול לחולה סופני".

בעיית הדיור הגיעה גם לחברי הכנסת. ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) סיפר בוועדה כי גם הוא מתקשה ברכישת דירה היום. "פספסתי את המומנטום, וכרגע קשה לקנות דירה", אמר. "הממשלה צריכה לרכז את נושא הנדל"ן במקום אחד. שמישהו אחד יבצע תוכנית לאומית להצלת המשבר בתחום בדיור. היום יש פאזל שלא מרכיבים אותו. התפקיד שלנו זה לדאוג למי שצריך עזרה. בחדרה, דירה שעלתה 700 אלף שקל, היום עולה מיליון ו- 400 אלף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully