וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוזרים היו חלוקים, אובמה נתן אור ירוק לחיסול

בסדרת פגישות שהתקיימו בשבוע החולף דנו נשיא ארה"ב אובמה ויועציו בדרכי הטיפול ב"מתחם המסוגר" בו התגורר "גבר שמעולם לא עזב את הבית". בסוף, הנשיא החליט - יוצאים לפעולה קרקעית

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

פרטים ראשונים אודות דרך קבלת ההחלטה בבית הלבן על הוצאת הפשיטה בה חוסל אוסמה בן לאדן לפועל מתפרסמים הבוקר (שלישי) בסוכנות רויטרס. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כינס בשבוע שעבר ישיבה בה דן עם יועציו בשלוש אפשרויות שונות לטיפול במידע המסווג הנוגע למקום הימצאו האפשרי של בן לאדן בפקיסטן. נוסף לאפשרות הפשיטה הרגלית, היו שתי אפשרויות נוספות ודעות הנוכחים בפגישה היו חלוקות. ההחלטה הסופית התקבלה על ידי אובמה ביום שישי האחרון, כך סיפר גורם אמריקאי רשמי.

בפגישה בת שעתיים שנערכה בחדר המצב המאובטח שבבית הלבן, דן צוות היועצים באפשרות של פשיטה על המבנה באמצעות צוות של יחידת עילית מכוחות ארה"ב. האלטרנטיבות הנוספות היו לארגן התקפה או לחכות למידע ודאי יותר - האם מנהיג אל-קאעדה אכן שוהה במבנה דמוי המבצר.

מתחם באזור העיר אבוטאבד, פקיסטן, בו חוסל אוסמה בן לאדן, 2 במאי 2011. רויטרס
"מהמתחם יצאו נשים וגברים ערבים"/רויטרס

יועצי אובמה היו חלוקים בדעותיהם בפגישה בנערכה ביום חמישי האחרון והנשיא ביקש לחשוב על ההחלטה במהלך הלילה. ביום שישי בבוקר הוא חשף בפני קבוצה קטנה של עוזרים את החלטתו - לפשוט על המבנה באופן מיידי. "יש לכם אור ירוק", אמר אובמה ליעציו כאשר הורה על המבצע שהביא לחיסולו של האחראי על התקפות ה-11 בספטמבר 2001.

מידע על מבנה המגורים בעיר אבוטאבד שבפקיסטן בו התגוררה משפחת בן לאדן הגיע לגורמי הביטחון בארצות הברית כבר באוגוסט הקודם אבל רק בחודש מרץ הם חשו משוכנעים דיו בנוגע לנוכחותו האפשרית של בן לאדן בתוכו. רק אז הם החלו לעבוד על רשימה של אפשרויות לפעולה.

המידע בנוגע למקום המצאו של בן לאדן עלה כאשר המודיעין האמריקאי הבחין במבנה מגורים ששוויו מיליון דולרים והוא נמצא בבעלותו של אדם ללא הכנסה נראית לעין. בנוסף, לאנליסטים הייתה הערכה כי מתגוררת שם משפחה, כולל אדם שמעולם לא עזב את מתחם הבית, כך לפי המקור הרשמי. המשפחה שהתגוררה במתחם היוקרתי והמסוגר התאימה לפרופיל של משפחת בן לאדן. אולם, ממש עד לרגע היציאה לפעולה, איש בבית הלבן, כולל הנשיא אובמה עצמו לא היה בטוח בוודאות מוחלטת כי אכן מדובר בביתו של מנהיג אל-קאעדה.

איש לא היה בטוח כי בן לאדן אכן שוהה בבית

הדיונים בסוגיה נמשכו מספר שבועות בפגישות סגורות וסודיות שאף ביומנים של המשתתפים בהן לא נרשמה מטרת הפגישה. מאחר שנראה והאיש שהאמריקאים חשדו שהוא בן לאדן לא נהג לצאת מהמתחם, לא היה לחץ על הממשל לפעול במהירות. ועדיין, אובמה ועוזריו הקרובים חששו כי עיכוב הפעולה עלול להביא לכך שבן לאדן יבחין במעקב שהוטל עליו וימלט מהמקום, מסר הגורם. מה שעמד מאחורי החלטת הנשיא ביום שישי האחרון הייתה הדאגה הזו.

שיקול נוסף לצאת לפעולה במועד שנבחר היא העובדה שלוחמי הקומנדו הימי כבר קיימו מספר מודלים "על יבש" ונראה היה כי הם מוכנים למשימה. בשעות אחר הצהריים ביום ראשון כינס אובמה פגישה בבית הלבן שלדברי הגורם האווירה בה הייתה "מתוחה" במהלכה הוצגו תכניות המבצע בפני הנוכחים. בין היתר, לקחו חלק בפגישה הדרמטית הזו שר ההגנה רוברט גייטס, מזכירת המדינה הילרי קלינטון, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן טום דונילון וראש מחלקת המלחמה בטרור בבית הלבן ג'ון ברנן.

בתוך כך, המחלוקת ההיא הסתיימה אולם בבית הלבן דנים כעת במחלוקת נוספת: האם לפרסם את תמונותיו של בן לאדן במותו, בכדי להדוף תאוריות קשר הטוענות כי הפעולה לא אירעה כלל. "אין ספק כי שזה הוא", אמר גורם אמריקאי רשמי שצפה בתמונות. המצדדים בשחרור התמונות טוענים כי הפרסום ישכנע מעל לכל ספק שבן לאדן אכן חוסל. המתנגדים לפרסום טוענים כי מדובר בתמונות קשות לצפייה, שכן בן לאדן נורה מעל עינו השמאלית ושאריות דם וחלקים ממוחו התפזרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully