וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן לאדן: היתום שהפך לאויב העולם החופשי

במשך 10 שנים חיפשה ארה"ב אחר מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן. היום, הילד שאיבד את אביו בהתרסקות מטוס, והפך לאיום הגדול ביותר של האמריקאים נתפס סוף סוף. תחנות בולטות בחייו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

חיסולו הלילה (שני) של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, הגיע חודשים ספורים לפני שארה"ב תציין 10 שנים לפיגועי ה-11 בספטמבר ופתיחת המצוד אחריו. המצוד, שחצה יבשות והיה הגורם העיקרי ליציאת ארה"ב למלחמה באפגניסטן, תם הלילה בהודעתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה על המבצע המוצלח של צבא ארה"ב באזור איסלמאבד שבפקיסטן.

אוסמה בן לאדן. AP
אביו של בן לאדן נהרג בהתרסקות מטוס כאשר הוא היה עוד ילד, ככל הנראה בשל טעות של טייס אמריקאי/AP

אוסמה בן לאדן, בן 53 במותו, נולד למשפחה סעודית עשירה והיה אחד מ-50 ילדיו של איש העסקים האמיד מוחמד בן לאדן. אביו של בן לאדן נהרג בהתרסקות מטוס כאשר אוסמה היה עוד ילד, ככל הנראה בשל טעות של טייס אמריקאי. בגיל 17 הוא נישא, ועל פי דיווחים נולדו לו 23 ילדים מחמש נשים שונות.

בן לאדן למד הנדסה אזרחית ולאחר מכן נסע לאפגניסטן על מנת להקים מחנות אימונים לצבא שבאותה העת פלש לפקיסטן. בשנת 1979 פלש הצבא ברוסי לאפגניסטן ובן לאדן הצטרף לכוחות הג'יהאד שנאבקו ברוסים בגיבוי אמריקאי. מאוחר יותר פיתח בן לאדן שנאה כלפי ארה"ב בעקבות מלחמת המפרץ הראשונה והנוכחות הצבאית האמריקאית הקבועה במולדתו - ערב הסעודית. בהמשך הקים בן לאדן את ארגון אל-קאעדה –ארגון טרור המונע מאמונות איסלמיות פונדמנטליסטיות ששם לו למטרה לנהל מלחמת קודש בארה"ב.

הארגון התפרסם לראשונה במתקפה על מגדלי התאומים ב-1993 במסגרתה נהרגו שישה בני אדם, מתקפה שהוכיחה כי הארגון התפשט גם לארה"ב. בן לאדן עצמו היה החשוד העיקרי בתכנון המתקפה על חיילי צבא ארה"ב בערב הסעודית ב-95' וב-96' וכן במתקפות על שגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה ב-98' בהן נהרגו 224 בני אדם.

מפת חיסולו של אוסמה בן לאדן. Google Earth
מפת חיסולו של אוסמה בן לאדן/Google Earth

אבל שמו של בן לאדן עלה לכותרות רק באוקטובר 2000. אז התנגשו מחבלים מתאבדים עם סירת נפץ במשחתת האמריקאית "קול" בנמל עדן בתימן ו-17 חיילים נהרגו. ב-11 בספטמבר 2001, כאמור, היה הארגון אחראי על המתקפה הרצחנית על מגדלי התאומים בניו יורק ועל הפנטגון, מתקפה שהובילה למותם של אלפי בני אדם.

בנוסף לפיגועי ה-11 בספטמבר, אחראי אל-קאעדה על שלוחותיו השונות לעוד אלפי פיגועים בשני העשורים האחרונים ברחבי העולם, בהם נהרגו אלפי בני אדם - בין היתר בלונדון, במדריד ובבאלי, וללחימה בלתי פוסקת נגד כוחות ארה"ב והמערב בחזיתות רבות.

לאחר פתיחת המצוד אחריו, נמלט בן לאדן והוסתר בחסות ארגון הטליבן באפגניסטן. על פי דיווחים, בשנת 2001 הצבא האמריקאי כמעט הצליח לחסלו במתקפה אווירית בעת שניסה להימלט עם חייליו מהרי תורה בורה לתוך פקיסטן.

במהלך השנים פרסם בן לאדן הודעות שמע ו-ווידאו שהוכיחו כי הוא עדיין בחיים וקראו לפעיליו לפעול נגד מטרות אמריקאיות ברחבי העולם. באחת מהודעות השמע שפרסם ב-2006 אמר בן לאדן: "אני נשבע למות אדם חופשי". הוא, כאמור, לא עמד בהבטחה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully