וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מזהירה את ישראל: "אל תחזרו על טעות המשט"

שר החוץ הטורקי הזהיר את ישראל לבל תנסה שוב להשתלט בכוח על משט הסיוע לעזה. "הים התיכון אינו שייך לאף מדינה", אמר. אובמה לארדואן: "שפרו היחסים עם ישראל"

ממשלת טורקיה מזהירה את ישראל שלא תנסה להשתלט בכוח על המשט הבא שאמור לנסות להגיע לחופי עזה בסוף חודש מאי. שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, אמר הבוקר (שלישי) בראיון שהעניק ל"סידני מורנינג הארלד" כי "אנחנו מתריעים בישראל, שלא תעשה את אותה הטעות שנעשתה בשנה שעברה". דאווטאולו התייחס גם להשתלטות חיילי צה"ל על ספינת המאווי מרמרה הטורקית במאי 2010, הטיל על ישראל את האחריות לשמירת השקט באיזור והזכיר כי האו"ם קבע שהמצור הימי שישראל הטילה על רצועת עזה אינו חוקי. "הים התיכון אינו שייך לאף מדינה", הוסיף דאווטאולו.

שר החוץ הטורקי התייחס גם לבקשה שהעבירה ישראל לממשלה הטורקית שזו תפעל למנוע את יציאת המשט לעזה. "אנחנו יכולים לייעץ, אנחנו יכולים לומר כל מיני דברים, אבל איננו יכולים לעצור את המשט", הוא השיב. לדבריו, מדובר ביוזמה אזרחית ולא ממשלתית. הוא הוסיף כי בשנה שעברה ביקשה ממשלת טורקיה מארגון ה-I.H.H שלא לצאת למשט אך לא מנעו אותו כיוון ש"מדובר בחברה דמוקרטית ולא ניתן היה לעצור אותם".

אובמה מקווה לראות שיפור ביחסי ישראל-טורקיה

בתחילת החודש פנתה כאמור ישראל לטורקיה בבקשה שתמנע את יציאת המשט לרצועה. שגריר ישראל בטורקיה, גבי לוי, אמר לעיתון הטורקי "הורייט" כי המסר מישראל לטורקיה לא כלל הסבר כיצד ישראל צפויה להגיב אם ספינות המשט ישוטו לעזה. "עמדתנו בנושא זה ידועה היטב. החוק הבינלאומי מתיר למדינות להתערב ולמנוע מספינות שמאיימות על הביטחון הלאומי שלהם להיכנס לשטחן". במשרד החוץ הטורקי אישרו כי התקבלה בקשה מישראל למנוע את המשט, אך השיבו כי הדבר אינו תלוי בהם: "האזנו למסר הישראלי ואמרנו להם כי מדובר ביוזמה של חברה אזרחית", נאמר במשרד החוץ הטורקי.

נכון לעכשיו, כ-15 ספינות עתידות לצאת מנמלים שונים באירופה, ובהן גם הספינה 'מאווי מרמרה' שהשתתפה במשט הקודם ותפליג מטורקיה. מספר המשתתפים הצפוי במשט נע כעת בין 800 לכאלף, בהם גם עיתונאים, פעילי שלום בינלאומיים וחברי פרלמנט. בישראל ממשיכים להפעיל מכבש לחצים דיפלומטי על המדינות מהן יצאו הספינות, על מנת שימנעו את המשט הקרוב.

במקביל לדברים אלו, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח הלילה עם ראש ממשלת טורקיה, רג'יב טייפ ארדואן, והביע תקווה כי "ישראל וטורקיה יישפרו את יחסיהן ויסייעו בכך לשמירת היציבות באזור", כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. בהודעה מטעם הבית הלבן נמסר עוד כי בשיחה שוחחו שני המנהיגים גם על המתקפה הנמשכת בלוב, וכן על האלימות בסוריה.

ארדואן ואובמה הביעו "דאגה עמוקה מהעובדה שממשלת סוריה נוקטת באלימות לא מתקבלת על הדעת נגד בני עמה". בהודעת הבית הלבן נאמר כי השניים הסכימו כי על השלטון בדמשק "להפסיק מיד את השימוש באלימות וליזום רפורמות משמעותיות המכבדות את השאיפות של אזרחי סוריה לדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully