וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וויקיליקס מכה שוב: חשפה מסמכים מכלא גואנטנמו

מסמכים שפורסמו אמש חושפים פרטים אודות הכלא הידוע לשמצה: על אף שמרבית מ-172 האסירים שנותרו בו הם בעלי "סיכון גבוה" - רבים נעצרו לשווא. בבית הלבן סירבו להתייחס לפרטים

אסופת מסמכים מסווגים של צבא ארצות הברית, אשר נפלו ברשת של אנשי "וויקיליקס" ונחשפו אמש (ראשון) על ידי העיתון "ניו יורק טיימס" ו"הגארדיאן" הבריטי, שופכים מעט אור על הנעשה באחד מבסיסי הצבא האמריקאים השנויים ביותר במחלוקת: כלא גואנטנמו. המסמכים המכילים הערכות מקצועיות אודות 779 העצורים ששהו אי פעם בכלא, מגלים כי מרבית מ-172 האסירים הנותרים בו מדורגים ככאלה המהווים איום חמור על ארצות הברית ובעלות בריתה, אם ישוחררו ללא תהליך שיקום ומעקב ראויים. עם זאת, חלק על פי המסמכים, כ-200 אסירים נוספים, אשר נשלחו להמשך מאסר במדינות אחרות, דורגו אף הם כבעלי "סיכון גבוה" אם ישוחררו.

לעומת אלה, המסמכים גם מפרטים אודות העצורים ששהו בגואנטנמו, למרות שהיו חפים מכל פשע. אחד מהם, למשל, היה עצור בגואנטנמו "בגלל שהיה מוסלמי, וניהל תפילות במחוז קנדהר באפגניסטן [...] ומכאן שיתכן והיה לו מידע אודות הטליבן". רק לאחר שנה במעצר שוחרר האפגני. אסיר אחר, לעומת זאת, הועבר לכלא "בגלל הידע הכללי שלו אודות פעילויות באזור קאבול, כתוצאה מביקוריו התכופים שם כנהג מונית". על אף הפירוט אודות העצירים עצמם, במסמכים לא קיים פירוט כלשהו אודות שיטות החקירה בהם השתמשו הסוהרים בגואנטנמו, ואשר זכו לביקורת חריפה בעולם.

עוד עולה מהמסמכים, כי שירות המודיעין הפקיסטני, אשר שימש לכאורה כעזר עבור ארצות הברית במלחמה באפגניסטן, סווג על ידי הצבא האמריקאי כ"ארגון טרור" – בשורה אחת עם אל-קאעדה, חיזבאללה או המודיעין האירני. לחוקרים בכלא נמסר כי קשר לכל אחד מהגופים הללו, ייחשב כאינדיקציה לפעילות טרור.

במהלך קמפיין הבחירות שלו ולאחריו, הבטיח נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי יסגור את המתקן. עם זאת, המתקן, שחוקיותו נתונה למחלוקת, ממשיך לפעול. בבית הלבן סירבו להתייחס לפרטי המסמכים, אך ציינו כי המסמכים "אינם בתוקף".

בשנה האחרונה חשף אתר וויקיליקס כמות אדירה של מסמכים אמריקאיים מסווגים, החושפים מידע אינטימי אודות יחסי החוץ ופעילותה הצבאית של ארצות הברית. רק בשבוע שעבר, נחשף ב"וושינגטון פוסט" כי מחלקת המדינה האמריקאית מימנה בחשאי גורמי אופוזיציה סוריים, בהם גם תחנת טלוויזיה בלוויין, ששידרה תכניות נגד משטר של הנשיא, בשאר אסד. לא ידוע האם המימון נמשך גם בימים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully