וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: עלייה של 21% בתמותת פגים ב-2009

אריאל נוי

21.4.2011 / 11:42

דו"ח חדש מציג תמונה עגומה על מצב הפגים בישראל, לפיה חלה עלייה של כחמישית בתמותת פגים ב-2009. לדברי רופאים, מדובר בתוצאה של מחסור בכוח אדם: "ב-2010 ניגש רק אדם אחד למבחנים"

האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה (רפואת היילוד) פירסם היום (חמישי) דו"ח מסכם על מצב רפואת הפגים בישראל. על פי הדו"ח, חלה עלייה של כ-21% בתמותת תינוקות במשקל לידה נמוך (מתחת ל-1,500 גרם) בשנת 2009, זאת בהשוואה לשנת 2008. בשנת 2008 מתו 250 פגים וב-2009 מתו 303 פגים.

יו"ר האיגוד של רופאי פגים ותינוקות ומנהל מחלקת תינוקות בבית החולים איכילוב בתל אביב, פרופ' שאול דולברג, סיפר הבוקר לוואלה! חדשות, כי "מהדו"ח עולים נתונים קשים, לפיהם ב-2009 נפטרו 53 פגים יותר בהשוואה לשנת 2008, שזה אומר שמת פג אחד יותר לשבוע בממוצע, וזאת לאחר ירידה קבועה בתמותה משנת 2002 עד שנת 2008".

לדבריו, הנתונים הללו מחזקים את דרישת איגוד רופאי הפגים להוסיף בדחיפות תקני רופאים ואחיות למחלקות לטיפול נמרץ ביילוד, ולהקים תשתיות שימנעו צפיפות ועומס יתר במחלקות.

ד"ר מולי צנגן, מזכיר איגוד רופאי הפגים, טוען כי המחסור החמור ברופאי פגים נובע מהיעדר "האטרקטיביות" של המקצוע בעיני הרופאים המתמחים. לדבריו, בשנת 2010 ניגש מתמחה אחד בלבד לבחינת ההסמכה הסופית, והצפי הוא כי עד שנת 2015 ייצאו לגמלאות כ-30 רופאי פגים, אולם לא ייכנסו לתחום רופאים חדשים.

"ניתן היה לחסוך 1,000 מקרי מוות"

בתוך כך, שלח הבוקר מנכ"ל עמותת לה"ב (עמותה למען הפגים בישראל), אורן מלברגר, מכתב חריף למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בו טען כי הוא מזניח את מצוקת הפגים בישראל. "15,000 איש בשנה מקבלים 'ביקור' ממבקר המדינה. מאז כתיבת דו"ח המבקר בנושא הפגיות ב-2003 ניתן היה לחסוך כמעט 1,000 מקרי מוות מיותרים ואלפי פגיעות באיכות החיים של אזרחי המדינה. מבקר המדינה החליט להתעלם מנושא שהוא ראה ככל כך חשוב. המבקר לא טרח לבקר את הפגים ולשפר את הטיפול בפגים", אמר מלברגר.

לדבריו, הוא הגיש תלונה למבקר המדינה נגד משרד המבקר עצמו: "מעניין איך מבקר המדינה יתמודד עם זה", אמר. "לפני 10 שנים כבר אמרו כי מתים שמונה פגים בחודש ומאז שום דבר לא נעשה. אנחנו רואים עדיין שהמצב קשה. רופאים לא באים להתמחות במקצוע, ציוד מקבלים רק על ידי תרומות ולמעשה אנו רואים שמדינת ישראל זנחה את רפואת הפגים בישראל". משרד הבריאות אמנם הודיע לפני שבועיים על הוספת מיטות טיפול נמרץ בפגיות, "אך ללא רופאים שיאיישו את אותן מיטות, הטיפול בפגים יעשה גרוע עוד יותר", הוסיף מלברגר.

ממשרד המבקר נמסר בתגובה כי "המבקר אומר את דברו
בדו"חות שהוא מפרסם. על הגופים המבוקרים מוטל לפעול על פי המלצות המבקר ולתקן את הליקויים. אם תגיע אלינו התלונה היא תבחן כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully