וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה”ב נגד אסד: ”רואים מילים ולא מעשים”

הממשל האמריקאי מפקפק בביטול חוקי החירום בסוריה, וגם המפגינים לא ממהרים לסגת, ממשיכים בהפגנות ההמוניות בערים בניאס וחומס וטוענים: ”ההחלטה הזאת היא סתם דיבורים”

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

המפגינים לא מוותרים וגם בעולם המערבי לא ממש מאמינים לבשאר אסד: המחאות וההפגנות ברחבי סוריה נמשכו גם אמש (שלישי), חרף הודעתו של הממשלה בשמו של הנשיא, על כך שיבוטלו חוקי החירום שחוקקו במדינה לפני 48 שנים. הממשל האמריקאי הביע פיקפוק בחוק החדש שיחליף את חוקי החירום בסוריה ותהה - האם הוא יהיה מגביל פחות לאזרחים?

דובר מחלקת המדינה האמרקיאית, מרק טונר, אמר כי "לא ברור האם הם העבירו חקיקה לביטול חוקי החירום, אבל החוק החדש שכן חוקק מחייב מפגינים לקבל אישור ממשרד הפנים לפני שהם יוצאים להפגין. לאור כמה מהאמירות שיצאו ממשרד הפנים הסורי, החוק החדש יכול להיות מגביל כמו חוקי החירום". טונר אף קרא לממשל הסורי לחדול מהאלימות כלפי המפגינים ועל לאסד עצמו הוא אמר: "הוא דיבר על עצמו כעל רפורמטור, אבל בפועל אנחנו רואים הרבה מילים ולא הרבה מעשים".

גם מנהיגי האופוזיציה בסוריה אמרו כי למרות הוויתור מצדו של אסד, הם לא יפסיקו למחות עד אשר שאר דרישותיהם ימולאו, לרבות שחרור אסירים פוליטיים, שמירה על חופש הביטוי והקמתה של מערכת פוליטית רב מפלגתית. "ההחלטה הזאת היא סתם דיבורים. המפגינים לא יפסיקו עד שייענו לדרישות שלנו או עד שיהיה סוף למשטר הזה", אמרו המפגינים.

"אנחנו לא סלפיים, אנחנו לא אחים מוסלמים, אנחנו מבקשי חופש", זעקו המפגיניים הערב בעיר בניאס, בה התחדשו ההפגנות בתגובה להאשמות המשטר כי המפגינים משתייכים לקבוצות איסלמיות קיצוניות. גם בחומס, העיר המרכזית ששוכנת מצפון לדמשק, התקיימו הערב הפגנות נוספות.

"צלפים בכל הגגות"

לצד ביטול חוקי החירום, מתחילת פרוץ המהומות במדינה נקט אסד שורה של צעדים ופשרות, ביניהם מינוי ממשלה חדשה ומינוי ועדות חקירה לבדיקת הפגיעה באזרחים במהלך המהומות. בנוסף, הממשלה הסורית חוקקה חוק המפקח על הזכות להפגנה שלווה במדינה. כמו כן, אושר חוק שמבטל את בית המשפט המיוחד לענייני ביטחון בסוריה, שעורכי דין מטעם ארגוני זכויות אדם טענו כי הוא מפר את שלטון החוק ואת הזכות האוניברסלית למשפט הוגן.

שעות לפני הפרסום על ההחלטה פתחו באש כוחות הביטחון לעבר הפגנה בעיר חומס, בה השתתפו כ-20,000 בני אדם ועל פי הדיווחים הרגו שישה מפגינים. "הרחובות ריקים", סיפר אתמול אבו מוחמד, סטודנט מחומס שהשתתף בהפגנות לרשת אל גז'ירה. עד הצהריים, הפך מרכז העיר ל"עיר רפאים", כאשר חנויות, שווקים ובתי ספר נסגרו ברחבי העיר, בה מתגוררים כ-700,000 בני אדם.

ביום שני רדפו כוחות הביטחון אחרי מפגינים עד לשעות הבוקר, ולפי הדיווח 25 בני אדם נפצעו ואושפזו בבתי החולים. "חומס הפכה לעיר רפאים. הם חסמו את כל הדרכים פה ויש זכוכית והריסות בכל מקום. על כל הגגות אנחנו רואים צלפים", הוסיף. על פי ארגוני זכיות האדם, עד כה ההפגנות בסוריה גבו את חייהם של כ-200 בני אדם.

(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully