וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האמריקאים מחפשים לקדאפי מדינת מקלט באפריקה"

אחרי שאובמה כבר הודה כי המצב בלוב הגיע ל"מבוי סתום", דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי בממשל מנסים למצוא עבור השליט מדינה שאינה מחויבת להסגרה לביה"ד בהאג. בשטח, ממשיך קדאפי במתקפה

הממשל האמריקאי החל בחיפושים אחר מדינה, בסבירות גבוהה באפריקה, שתהיה מוכנה לספק מקלט לשליט לוב, מועמר קדאפי, לכשייפול מהשלטון במדינתו. כך מדווח הבוקר (ראשון) ה"ניו יורק טיימס". לפי מקורותיו של העיתון בממשל, המהלך נדון על ידי ארה"ב ובעלות בריתה בקואליציה הבינלאומית, המתמקדות בחיפוש אחר מדינה שאינה חתומה על האמנה המחייבת להסגיר חשודים לבית הדין הבינלאומי בהאג, שם עשוי להיות מוגש כתב אישום נגד קדאפי, בגין פיצוץ מטוס פאן-אם ב-1986 ובגין פעולותיו נגד בני עמו בהתקוממות הנוכחית. כמחצית ממדינות אפריקה אינן חתומות על האמנה, ולפיכך עומדות בתנאי.

המהלך מבטא ניסיון למצוא פתרון למלכוד בו מצויים האמריקאים ומדינות המערב - מחד, הם מחויבים להדחתו של קדאפי, וביום שישי האחרון אף פרסמו מנהיגי ארה"ב, בריטניה וצרפת הצהרה משותפת בה קבעו כי "לא ייתכן שמי שמנסה לטבוח בבני עמו ימלא תפקיד בממשלתם העתידית". מאידך, החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שעל פיה הם פועלים, מאלצת אותם להסתפק בהמשך התקיפות האוויריות ומונעת מהם פעולה קרקעית במדינה או התערבות פעילה יותר בהחלפת השלטון.

כוחות מורדים באזור אג'דבייה, מזרח לוב, 16 באפריל 2011. רויטרס
כוחות מורדים מחוץ לעיר אג'דבייה, בסוף השבוע/רויטרס

"למדנו שיעור או שניים מעיראק, ואחד העיקריים הוא, שעל הלובים עצמם להיות אחראים לשינוי המשטר, לא אנחנו", אמר לעיתון בכיר בממשל. "אנחנו רק מנסים למצוא דרך פשוטה ושקטה לארגן את יציאתו של קדאפי מהמדינה, אם תימצא ההזדמנות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

המורדים: קדאפי משתמש בפצצות מצרר

גם אם תימצא מדינה מתאימה, בשלב זה יש עדיין ספק רב אם קדאפי יסכים לגלות אליה. בשטח, לא נראה כי הוא או הכוחות הנאמנים אליו קרובים לכניעה, וגם הבוקר המשיכו במתקפה. בין היתר, ירו מטח רקטות על כוחות המורדים מחוץ לעיר אג'דבייה שבמזרח המדינה. לפי דיווחו של עד ראייה לרויטרס, כ-12 רקטות נחתו באזור הכניסה המערבית לעיר, שם "המצב אינו טוב".

במקביל, דיווחו המורדים כי כוחותיו של קדאפי ממשיכים במתקפה על העיר הנצורה מיסרתה שבמערב המדינה, שם דווח הבוקר על שישה הרוגים ו-47 פצועים כתוצאה מהרעשה ארטילרית, המצטרפים למאות רבים שנהרגו בכמעט חושדיים של לחימה רצופה. ההצהרה מיום שישי, שפורסמה כמאמר משותף של ברק אובמה, דייוויד קמרון וניקולא סרקוזי בכמה עיתונים ברחבי העולם, התמקדה באופן מיוחד בנעשה במיסרתה, שהמצב בה תואר על ידי המנהיגים כ"מצור בסגנון ימי הביניים, בעוד קדאפי מנסה לחנוק את האוכלוסיה ולהכניע אותה".

במקביל, נתקל מבצע נאט"ו בלוב גם בקשיים לוגיסטיים, ומפקדי הברית מתקשים לגייס את מספר מטוסי הקרב הנחוץ כדי להמשיך בתקיפות בהיקף הנדרש. בתקיפות משתתפים כעת כ-60 מטוסים משש מדינות - בריטניה, צרפת, דנמרק, נורווגיה, בלגיה וקנדה. בריטניה וצרפת, הנושאות בעיקר הנטל, חזרו וביקשו בשבוע האחרון ממדינות נוספות החברות בנאט"ו להגדיל את תרומתן, אך ללא הצלחה בינתיים. המורדים הלובים, מצדם, ממשיכים לקרוא שוב ושוב להגביר את ההפצצות על כוחותיו של קדאפי, ומזהירים מ"טבח המוני" בערים שהם צרים עליהן. בין היתר, טענו בסוף השבוע כי כוחותיו של קדאפי משתמשים בפצצות מצרר, האסורות על פי החוק הבינלאומי.

"יש כרגע מבוי סתום בלוב", הודה בסוף השבוע הנשיא אובמה בראיון לסוכנות AP. "אמנם קדאפי בלחץ, הכסף והאספקה הולכים ואוזלים לו - אבל אף אחד לא ציפה שבתוך שלושה שבועות, רק בגלל כמה תקיפות מהאוויר, הוא פשוט ייעלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully