וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: כך התנהל התיק נגד ליברמן

13.4.2011 / 20:04

ההחלטה להגיש כתב אישום נגד שר החוץ ליברמן התקבלה לאחר שנים של חקירות. מפרשת בר-און - חברון, דרך עבירות על חוק מימון מפלגות ועד לשיבושי מהלכי משפט. תיק ליברמן - הסיפור המלא

הודעת הפרקליטות היום (רביעי) על הכוונה להגיש כתב אישום נגד שר החוץ אביגדור ליברמן, התקבלה לאחר חקירה ממושכת שנמשכת כבר שנים. כמה שנים? זה כבר תלוי מי סופר. בסביבתו של ליברמן טוענים כי הוא עבר עינוי דין מהקשים והממושכים בהיסטוריה, שהחל כבר לפני 15 שנה. בפרקליטות ובמשטרה מודים שמדובר בחקירות ממושכת, אבל טוענים שמדובר בחקירה מסועפת ומורכבת. יש גם גורמים הטוענים שהתנהלותו של ליברמן היא אחת הסיבות המרכזיות להימשכות החקירות.

ב-1996, לאחר מינויו למנכ"ל משרד ראש הממשלה בממשלת נתניהו הראשונה, נחקר ליברמן בחשד למעורבות בפרשת בר-און - חברון. לאחר כמה חודשים נסגר התיק. בהמשך נפתחה נגד ליברמן חקירה נוספת בחשד להפרת אמונים במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובין השאר עלה חשד שקיבל באופן בלתי חוקי כספים מאוליגרכים רוסים, שמימנו את התמודדות אנשיו בבחירות לרשויות המקומיות. החקירות כללו אז גם האזנות סתר, שבוצעו על ליברמן במשך תקופה קצרה כשלא היה בתפקיד ציבורי. החקירה התעכבה כמעט שנה בעקבות חקירה שנפתחה במחלקה לחקירות שוטרים על ההאזנות.

בתחילת שנת 2000, בעקבות דו"ח של מבקר המדינה, נפתחה נגד ליברמן חקירה חדשה, הפעם בחשד לעבירות על חוק מימון מפלגות. החקירה נפתחה בעקבות חשד שקיבל ערבות בנקאית מאיש העסקים האוסטרי מרטין שלאף. ב-2006 הודיעה הפרקליטות כי התיק נגד ליברמן צפוי להיסגר, אולם לאחר שנמצא תיק ששכח ליברמן, ובו שורה של מסמכים בנוגע לעסקיו, הוחלט באפריל של אותה שנה על חקירה חדשה. אולם, החקירות עצמן לא פוצלו, ובסביבתו של ליברמן טוענים שלמעשה מדובר באותה חקירה.

עתר לבג"ץ על עינוי הדין

לאחר שהחקירה הפכה לגלויה, החלה מלחמת התשה משפטית בין ליברמן ועורך דינו דאז, יואב מני, למשטרה. מני דרש שבית המשפט יאסור על המשטרה לבחון אלפי מסמכים שנתפסו במשרדו, בטענה שהם מוגנים בחיסיון עו"ד-לקוח. רק כשנה וחצי לאחר מכן, באוגוסט 2008, קבע בית המשפט העליון באופן סופי כי המשטרה תוכל לעיין במסמכים. זמן קצר קודם לכן עתר ליברמן לבג"ץ בדרישה שתתקבל החלטה בעניינו. "בפרקי אבות כבר נאמר כי חרב באה לעולם על עינוי הדין ועל עיוות הדין", כתב בעתירה פרקליטו של ליברמן, עו"ד ירון קוסטליץ. מנגד, בפרקליטות הבהירו כבר בעבר כי החקירה עוסקת בחשדות החדשים, ומרבית החשדות משנת 2000 כבר נמחקו.

בעקבות החלטת בית המשפט, ביצעה המשטרה שורה של חקירות בחו"ל, וגם ליברמן זומן מספר פעמים לחקירה באפריל 2009. בתוך כך, ב-2008 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, על סגירת התיק בחשד לעבירות על חוק מימון המפלגות, והמשך החקירה בחשד לקבלת שוחד והלבנת הון.

באוגוסט 2009 המליצה המשטרה להעמיד לדין את ליברמן בעבירות חמורות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, הטרדת עד ושיבוש מהלכי משפט. החשד היה שליברמן שלשל לכיסו כ-10 מיליון שקלים מכספי שוחד, אותם קיבל מאנשי עסקים, בהם מרטין שלף ומיכאל צ'רנוי.

לפני כשנה חלה התפתחות נוספת בעלילה, כאשר ליברמן נחקר בחשד לשיבוש הליכי משפט והפרת אמונים. זאת, בעקבות חשד ששגריר ישראל לשעבר בבלארוס, זאב בן אריה, העביר לידי שר החוץ מסמך הקשור לחקירה שבוצעה בעניינו של ליברמן בבלארוס. בתקופה האחרונה הגיע התיק סוף סוף לישורת האחרונה, כאשר בכירי הפרקליטות התכנסו לדון בתיק, ולהחליט על הגשת כתב האישום, החלטה שהתקבלה היום.

באופן רשמי מסבירים בפרקליטות שהמשכות החקירות נובעת ממידע חדש שהתקבל וממורכבות החקירה, אולם בכיר לשעבר במערכת אכיפת החוק טען כי "לאורך השנים ליברמן עשה הכל למשוך את החקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully