וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-FBI קבעו: "ראיה מרכזית נגד דמיאניוק זויפה"

ביום בו נפתח שלב הסיכומים במשפטו של ג'ון דמיאניוק בגרמניה, נחשף מסמך מ-1985 בו קבע חוקר אמריקאי כי תעודת האס-אס שסייעה לבסס את זהותו כפושע נאצי "כנראה זויפה בידי הסובייטים"

בעוד שלב הסיכומים במשפטו של ג'ון דמיאניוק נפתח היום (רביעי) במינכן, מתפרסמים מסמכים חדשים שעשויים להיות המפתח לזיכויו. סוכנות הידיעות AP פירסמה הבוקר דו"ח שנכתב לפני 26 שנה בסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, ה-FBI, שכותביו קבעו כי תעודת חבר האס-אס של דמיאניוק, ששימשה ראיה מרכזית לביסוס האישום, לפיו שימש כשומר במחנה ההשמדה סוביבור והיה שותף לרצח 27,900 יהודים - "ככל הנראה זויפה" בידי הרשויות בברית המועצות.

התעודה ממחנה האימונים טרווינקי של האס-אס הגרמני, לפיה דמיאניוק הוצב בסוביבור, היוותה נדבך מרכזי בכל ההליכים המשפטיים שהתקיימו עד היום נגדו, ומומחים רבים העידו לגבי האותנטיות שלה - ורובם אישרו אותה. פרקליטיו של דמיאיניוק, מנגד, טענו לאורך כל הדרך כי המסמך זויף, ודמיאניוק בן ה-90 אף איים באחרונה לשבות רעב אם לא יתאפשר לו להציג במשפט ראיות התומכות בטענה הזו. המסמך המדובר של ה-FBI, שנמצא בארכיון של הסוכנות במרילנד ורמת הסיווג שלו הורדה ב-2009, לאחר הסגרת דמיאניוק לגרמניה, מספק הוכחה ראשונה לכך שגם בארה"ב היו שותפים לטענה שלו.

את הדו"ח כתב חוקר FBI בקליבלנד שבאוהיו, עיר מגוריו שלך דמיאניוק בארה"ב, ב-1985 - ערב הסגרתו הראשונה של דמיאניוק לישראל (בהמשך נשפט, הורשע, נידון למוות אך לאחר מכן זוכה בערעור ושוחרר). "הצדק לא ייצא לאור", כתב החוקר, "אם ייתבע אזרח אמריקאי על בסיס ראיה שבמצב רגיל לא תהיה קבילה בבית משפט, וככל הנראה זויפה בידי הק-ג-ב". בסוכנות הסבירו כי לסובייטים היה אינטרס לזייף מסמכים כאלו, כדי להכפיש את שמם של מהגרים שערקו מהמדינה.

ג'ון דמיאניוק בדיון במשפטו, מינכן, גרמניה, 22 במרץ 2011. Lukas Barth, AP
דמיאניוק באחד הדיונים האחרונים בבית המשפט במינכן/AP, Lukas Barth

לא ברור אם המסמך המדובר הובא אי פעם לידיעת סניגוריו של דמיאניוק בכל ההליכים המשפטיים שהתקיימו נגדו. את החקירה בעניינו של דמיאניוק ריכז אז המשרד לחקירות מיוחדות (OSI) במשרד המשפטים האמריקאי, ושם פקפקו בדו"ח ה-FBI. בתגובה לפרסום אמר ל-AP ניל שר, שעמד בראש ה-OSI באותה תקופה, כי מסמך ה-FBI "מלא טעויות ולא אמין". לדבריו, בחקירה שנערכה אז ננקטו כל האמצעים כדי לוודא את האותנטיות של כל המסמכים, "ונמצא כי אף אחד מהם לא זויף". יש לציין, עם זאת, כי במשרד המשפטים האמריקאי הודו ב-2008 כי הטיפול של ה-OSI בפרשת דמיאניוק היה "מלא טעויות".

פרקליטו של דמיאניוק, אולריך בוש, כבר הודיע כי המסמך המדובר של ה-FBI לא היה בין 100,000 המסמכים שקיבל מארה"ב לפני המסמך, וכי בכוונתו לעתור לבית המשפט כדי שיאפשרו לו להציג את הראיה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully