וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפיכה הושלמה: נשיא חוף השנהב בידי המורדים

באו"ם אישרו כי לורן גבאגבו "נכנע" והוא מוחזק כעת במלון באבידג'אן. לטענת 2 הצדדים, הוא נתפס בידי כוחות קומנדו צרפתיים. שגריר חוף השנהב באו"ם: מצבו טוב, הוא יובא ל"משפט צדק"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

האם מלחמת האזרחים בחוף השנהב הגיעה לקיצה? כך זה נראה, בעקבות מעצרו היום (שני) של נשיא המדינה, לורן גבאגבו, והסגרתו לידי המורדים בראשותו של מנצח הבחירות האחרונות לנשיאות, אלסנה אווטרה. שני הצדדים אישרו כי גבאגבו נתפס היום במעונו בעיר אבידג'אן על ידי חיילי קומנדו צרפתים, ואלו הסגירו אותו לידי אנשי אווטרה, שלקחו אותו למלון "גולף" בעיר, בו משתכן אווטרה עצמו. יחד עמו נעצרה גם אשתו. תפיסתו מגיעה אחרי שהלילה הפציצו מסוקים של האו"ם וצרפת את מעונו של גבאגבו, שנחרב לחלוטין.

"כוח האו"ם בחוף השנהב אישר כי הנשיא לשעבר גבאגבו נכנע לכוחותיו של אלסנה אווטרה והוא כעת בידיהם", אישר גם דובר האו"ם, פרחאן חאק. "כוח האו"ם בחוף השנהב, UNOCI, מספק הגנה וביטחון לפני המנדט שניתן לו". עוד הסביר כי כוח האו"ם קיבל משימה להגן על כל הכוחות הפוליטיים במדינה, ואלו כוללים גם את גבאגבו.

יש לציין כי במהלך המצוד שהתנהל אחרי גבאגבו באבידג'אן בימים האחרונים, העביר אווטרה הנחיה מפורשת לאנשיו לא לפגוע בו, כדי שניתן יהיה "להביאו לדין על פשעיו". שגריר חוף השנהב באו"ם הבהיר היום כי מצבו של גבאגבו "טוב", וכי הוא "יובא למשפט צדק".

חייל צרפתי באבידג'אן, חוף השנהב, 11 באפריל 2011. רויטרס
חייל צרפתי באבידג'אן, היום/רויטרס

המשבר השלטוני בחוף השנהב נמשך מאז הבחירות ב-28 בנובמבר, בהן ניצח אווטרה את גבאגבו בפער ניכר. אולם הנשיא סירב להכיר בתוצאותיהן ולפנות את כסאו, למרות מחאות האו"ם ורוב מדינות העולם. במשך כמה חודשים נמשכו מאמצי תיווך בינלאומיים ליישוב העימות, אך לבסוף, בשבועות האחרונים, התחדשה מלחמת האזרחים שהייתה "רדומה" מאז 2002.

בשבועים האחרונים, פתחו כוחות המורדים שהיו מרוכזים בצפון המדינה, תחת הנהגת אווטרה, במסע כיבוש שסחף את המדינה כולה מצפון לדרום, בדרך כלל ללא קרב. כבר לפני כשבוע נכבשו בין היתר ימוסוקרו, הבירה המינהלית, וסן פדרו, נמל ייצוא הקקאו (משאב הטבע העיקרי של המדינה). אבידג'אן, העיר הגדולה והחשובה במדינה והבירה הכלכלית שלה, הייתה התחנה האחרונה. במשך כשבו ניהלו המורדים לחימה מבית לבית מול כוחותיו של גבאגבו, שבימים האחרונים דווקא נראה כי התאוששו ואף כבשו מחדש חלקים מהעיר - אולם לכידתו של הנשיא היא ככל הנראה המסמר האחרון.

חיילי מורדים, אבידג'אן, חוף השנהב, 6 באפריל 2011. רויטרס
כוחות מורדים, השבוע באבידג'אן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully