וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: טנקים ברחובות, דיווח על הרוגים בבניאס

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

10.4.2011 / 14:01

אחרי עשרות הרוגים בסופ"ש, הבוקר נורו שוב מפגינים גם בהלוויות הרוגים בדרעא. סרטונים ברשת ממחישים את הדיכוי ואכזריות הצבא: הכאת מפגינים באלות, חילול גופות וירי על מפני פצועים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אחרי סוף שבוע קשה עם עשרות הרוגים, נראה כי נשיא סוריה בשאר אל-אסד אינו לוקח סיכונים: עשרות אלפי אנשי כוחות הביטחון התפרשו במהלך הלילה (ראשון) והבוקר באזור העיר דרעא שבדרום המדינה, שם היה המוקד העיקרי של מהומות נגד השלטון אתמול, מחשש לפרוץ הפגנות נוספות. כך דיווחה הבוקר רשת "אל-ערבייה", שציטטה עדי ראייה. גם אתמול דיווחו גורמים בדרעא כי אנשי כוחות הביטחון הסורים התפרשו בכמות "חסרת תקדים" ברחבי המחוז. עד ראייה הוסיפו, על פי דיווח רויטרס, כי טנקים של הצבא נפרשו בנקודות מפתח בצפון העיר, כמו גם בערים חומס ובניאס.

מהומות בעיר דרעא, סוריה, 9 באפריל 2011, מתוך סרטון ביתי. רויטרס
עשן מעל דרעא, סוף השבוע/רויטרס

אולם המפגינים, כך נראה, אינם נרתעים: הבוקר כבר פתחו כוחות הביטחון באש שוב לעבר מפגינים סמוך למסגד בדרעא, שם נערכה הלוויה לשניים מהרוגי סוף השבוע. לפי דיווחויהם של שני עדי ראייה לרויטרס, הכוחות השתמשו באש חיה וכן בגז מדמיע לפיזור המפגינים. במקביל, פרצו הבוקר מהומות גם בעיר החוף בניאס שבמערב המדינה, שם לפי הדיווחים פתחו נאמני הנשיא באש לעבר קבוצה ששמרה על הכניסה למסגד. פעיל זכויות האדם הייתם אל-מאלח, ששוחרר בחודש שעבר מהכלא במדינה, אמר הבוקר בראיון לרשת "אל-ערבייה" כי אזרחים נהרגו בעיר מאש כוחות הביטחון. לפי דיווחים אחרים מהעיר, היו באירוע רק חמישה פצועים.

עוד דווח הבוקר כי מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שוחח בטלפון עם אסד ואמר לו כי האו"ם "מוטרד מאוד מהדיווחים על האלימות".

"הארגון הלאומי לזכויות אדם בסוריה", המנהל מעקב שוטף אחר דיכוי המהומות במדינה, דיווח הבוקר כי לפעי המידע שברשותו, 28 בני אדם נהרגו ביום שישי מאש כוחות הביטחון. לפי הדיווח, 26 מהמפגינים נהרגו בדרעא, ועוד שניים נורו למוות בעיר חומס. לפי דיווחים אחרים, ביום שישי נהרגו בסך הכל במדינה 37 בני אדם. לפי הארגון, המשטרה "פיזרה הפגנות שקטות בכמה מחוזות בסוריה תוך שימוש באלימות מוגזמת ובלתי מוצדקת, ובליווי ירי חי". בהודעה מופיעה רשימה של ההרוגים בשתי הערים.

הפגנה נגד השלטון בעיר לאטקייה, סוריה, 8 באפריל 2011. רויטרס
מפגינים נגד השלטון בסוף השבוע בעיר לאטקייה/רויטרס

בתוך כך, סרטונים שהועלו לרשת חושפים עוד על ההתרחשויות בסוף השבוע רווי הדמים. כך למשל, בצילומי חובבים מדרעא, התגלו אנשי כוחות הביטחון הסוריים במלוא אכזריותם: באחד הסרטונים נראים כמה אנשי ביטחון מקיפים מפגין לא חמוש ופצוע, ומכים אותו באמצעות אלות; בסרטון אחר, שצולם מבעד לסורגי החלון בבניין סמוך, נראה איש כוחות הביטחון, במדים השחורים, כשהוא בועט ומתעלל בגופה של אחד המפגינים, למרות ניסיונות מצד הקהל למנוע את המעשה. בהמשך גוררים שוטרים נוספים את הגופה על הקרקע; סרטון נוסף חושף כי כוחותיו של אסד לא בוחלים גם בירי לעבר מי שמנסה לסייע לפצועים: אזרח שמנסה לחלץ מפגין פצוע, נורה בעצמו על ידי צלף, וצונח על הכביש.

אסד עצמו ממשיך לטעון שלא אנשיו הם שיורים במפגינים, כי אם כנופיות אלימות שמנסות להוביל את סוריה לתוהו ובוהו. בתמונות ששודרו ברשת הטלוויזיה הממלכתית של סוריה, במטרה לספק תוקף לטענות הללו, נראים לכאורה אזרחים חמושים שיורים צרורות לעבר מפגינים מתוך רכב חולף.

כורדים מפגינים נגד שלטונות סוריה בעיר קמישלי, 8 באפריל 2011. רויטרס
כורדים מוחים נגד שלטונו של אסד בסוף השבוע בעיר קמישלי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully