וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף השנהב לקראת קרב מכריע - ורבע מיליון פליטים

כוחות המורדים נאספים מחוץ לעיר המרכזית אבידג'אן לקראת המתקפה המכריעה נגד נאמני הנשיא גבאגבו, כשמהמדינה מגיעות תמונות של אנשי הצלב האדום אוספים מאות גופות מקברי אחים

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: יותם בן-דוד. קריינות: רועי כ"ץ)

ארבעה ימים כבר נתונה אבידג'אן, העיר הגדולה והמרכזית בחוף השנהב, תחת מצור - ועדיין אין הכרעה במלחמת האזרחים המשתוללת במדינה השסועה. היום (שני) נשמר לאורך רוב היום השקט בעיר, מלבד כמה מקרים של חילופי אש ספורדיים, ונראה כי המורדים התומכים באלסנה אווטרה, המנצח בבחירות שנערכו בנובמבר האחרון, ממתינים כעת לבניית מסה של כוחות מחוץ לעיר, לפני המתקפה הסופית נגד הכוחות שנותרו נאמנים לנשיא לורן גבאגבו, הממשיך להיאחז בכסאו נגד עמדת האו"ם ורוב מדינות העולם.

בשבוע האחרון השלימו תומכי אווטרה מסע כיבוש מרשים מצפון לדרום, שבמהלכו השתלטו על ערים רבות, ובהן גם עיר הבירה המינהלית יומוסוקרו, ונמל יצוא הקקאו המרכזי, סן פדרו. הם אף התעמתו כבר עם כוחותיו של גבאגבו באבידג'אן עצמה, ביום חמישי אולם טרם פתחו בהתקפה רבתי על העיר.

כוחות המורדים הנאמנים לאלסנה אווטרה נאספים מחוץ לעיר אבידג'אן, חוף השנהב, לקראת המתקפה עליה, 4 באפריל 2011. רויטרס
נאמניו של אווטרה נאספים מחוץ לאבידג'אן, לקראת המתקפה המכריעה/רויטרס

בתוך כך, הולכים וגוברים הדיווחים על משבר הומניטרי מתפתח במדינה. היום דיווחה רשת Sky כי נציבות הסיוע לפליטים של האו"ם הורתה לעובדיה להיערך לנהירה של עוד כרבע מיליון פליטים מאימת הקרבות אל ליבריה השכנה, לשם כבר נמלטו כ-100,000 פליטים עד כה. ארגוני זכויות אדם מתריעים מפני מחסור גדול במזון ביישובים לאורך הגבול בין המדינות, משבר שכבר מורגש מאוד באבידג'אן הנצורה.

אבידג'אן הנצורה: 4 עגבניות ב-2 דולר

"לא נותר לנו כלום לאכול בבית, יש לי רק דג אחד במקרר ואחר כך אני לא יודעת מה אעשה", סיפרה לרויטרס פמלה סודמה, סטודנטית מאבידג'אן. "הלכתי לשוק אתמול והצלחתי לקנות ארבע עגבניות תמורת אלף פרנקים (2 דולרים). זה קשה מאוד".

ילדי פליטים נרשמים במעבר הגבול מחוף השנהב לליבריה, 4 באפריל 2011. רויטרס
ילדי פליטים נרשמים על ידי האו"ם במעבר הגבול מחוף השנהב לליבריה/רויטרס

על פי נתוני הצלב האדום, רק בשבוע האחרון נהרגו לפחות 800 בני אדם ברחבי חוף השנהב, אך על פי כל ההערכות המספר הזה עדיין רחוק מלהיות סופי. מהמדינה מגיעים דיווחים רבים על מעשי טבח באזרחים, ועל עשרות גופות שמתגלות בקברי אחים.

כך למשל, תיעד צוות של ה-BBC את הנעשה באזור העיר דואקואה, שם עומלים צוותים של הצלב האדום כבר חמישה ימים על איסופן של מאות גופות הפזורות בקברי אחים או סתם זרוקות בשיחים. העיר נמצאת כעת בשליטת אנשיו של אווטרה, אך זהו כנראה אחד המוקדים היחידים שבהם נתקלו בהתנגדות של ממש מצד נאמני גבאגבו. לא ברור לגמרי מי הם ההרוגים ומי הרג אותם - לטענת החיילים במקום, זוהי תוצאה של לחימה בין מיליציות מקומיות.

אזרחים מרימים את ידיהם כדי שלא יירו בהם בעת מעבר ברחוב באזור הנתון לשליטת הנשיא בעיר אבידג'אן, חוף השנהב, 4 באפריל 2011. רויטרס
אזרחים מרימים את ידיהם בחולפם ליד ארמון הנשיאות באבידג'אן, כדי שחיילי גבאגבו לא יירו בהם/רויטרס

גבאגבו עצמו ממשיך ללעוג לראשי הקהילה הבינלאומית הקוראים לו שוב ושוב להניח את נשקו ולפרוש מתפקידו, ולהקיף עצמו בתומכיו. "במחיר של הדם שלנו, אנחנו נמות כדי שהרפובליקה תשרוד עבור ילדינו", אמר לרויטרס אחד מתומכיו של הנשיא, "כי זו מלחמה לא צודקת!".

כוחות המורדים הנאמנים לאלסנה אווטרה נאספים מחוץ לעיר אבידג'אן, חוף השנהב, לקראת המתקפה עליה, 4 באפריל 2011. רויטרס
אחד מחייליו של אווטרה צופה לעבר אבידג'אן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully