וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה, האם יש לנו פרטנר?

אורי הייטנר

28.3.2011 / 8:02

בניסיונו להגיע להסכם עם סוריה אימץ אהוד ברק - בהיותו ראש הממשלה - מנטרה שעליה חזר: "אסד הוא מנהיג אמיץ וחכם, מעצבה של סוריה המודרנית". מאחר שברק לא היה היחיד שניסה לנהל מו"מ עם אסד (האב והבן) - כך נהגו ראשי הממשלה לפניו ואחריו - שוב נשאלת השאלה האם הרודן הוא פרטנר?

מקובל ששלום עושים עם אויבים ואין אנו בוחרים את שכנינו. ואכן, ישראל אינה מעצמה עולמית ואין זה מתפקידה להיות השוטר של המזה"ת. שאיפת השלום המפעמת בנו מצדיקה גם שלום עם דיקטטורים עריצים. אולם מדינה מאוימת כמו ישראל חייבת להיות ערנית גם לגבי האיש שעימו חותמים.

הקלישאה על אודות ההסכם עם סוריה גורסת כי מחיר השלום נקוב: נסיגה מכל הגולן לקווי 4.6.67, עד הכנרת. השאלה האמיתית שעלינו לשאול את עצמנו היא אם ישראל יכולה להרשות לעצמה למסור לידי הדיקטטור הסורי שטחים חיוניים לביטחונה, כמו הגולן, החרמון וחוף הכנרת? האם יש הצדקה לכך שישראל תוותר על שטח ריבוני של המדינה ותעקור חבל התיישבות משגשג ופורח, כדי למסור אותו לרודן, רוצח עמו?

האם כדאי לישראל לוותר על הגולן?

בבואנו לבחון את הסוגיה הזאת, עלינו להביא בחשבון ארבעה היבטים. ההיבט הראשון - יציבות השלטון. שלטונו של אסד הוא שלטון של מיעוט קטן מאוד, פחות מעשירית מאוכלוסיית סוריה, הכופה עצמו בכידונים, בטרור, בעריצות נוראית, על 90 אחוזים מהציבור הסורי. הציבור הסורי שונא ומתעב את השלטון הכפוי עליו. אף ששלטון הטרור מצליח לכפות עצמו על העם הסורי כבר יותר מ-40 שנה, במוקדם או במאוחר הוא ייפול. כל הסכם עם השלטון הבלתי לגיטימי הזה לא בהכרח יהיה הסכם לגיטימי בעיני העם, וספק אם יכובד בידי שלטון חדש.

ההיבט השני הוא אמינות השלטון הסורי. בעניין זה, אני מציע להאזין מדי ערב לתדרוכיה של יועצת הנשיא ד"ר בותנייה שעבאן, ולהבין עם איזו חבורת שקרנים יש לנו עסק. האם היינו קונים מכונית משומשת מהאנשים האלה?

ההיבט השלישי הוא האגרסיביות חסרת הרסן של הממשל הסורי. האם יש היגיון בהפקרת תושבי קריית שמונה, צפת וטבריה ויישובי הגליל והעמקים לרצונו הטוב ולתותחיו של מי שאינו מהסס לטבוח בבני עמו?

ומה יקרה אם אסד ייפול?

ההיבט הרביעי הוא ציר הרשע. מישהו עוד מאמין שהסכם עם ישראל יגרום לאסד להפר את הברית ההדוקה עם איראן? דומני שהשאלה הזו רטורית.

ומה יקרה אם הדיקטטורה של אסד תיפול? במקרה כזה האפשרויות רבות, ואין זה מן הנמנע שאנו עוד נתגעגע לאסד. עם זאת, אין לפסול אפשרות של שלטון דמוקרטי ושוחר שלום. אבן הבוחן תהיה נכונות לשלום אמת.

עלי לציין כי אני תושב רמת הגולן ותמיכתי בהמשך הריבונות וההתיישבות הישראלית על הגולן אינה נובעת מאופי השלטון הסורי אלא משיקולים ציוניים ואסטרטגיים. אולם האירועים המתרחשים בסוריה מעידים על האיוולת שבנסיגה מהגולן בכל מקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully