וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאשם בהונאת שליט "ניצל מי שחרב עליו עולמו"

24.3.2011 / 10:31

רונן בר שירה מואשם כי קיבל במרמה 1.24 מיליון שקלים, בין היתר מהמטה לשחרור גלעד שליט ומנפגעי השריפה בכרמל. אמו אמרה עליו בחקירה: "הייתה לו רק עבודה אחת - לעבוד על אנשים"

"ניצול מצוקה, מעילה באמון, וכיעור רב שבקבלת כספים במרמה ממי שחרב עליהם עולמם" - במילים אלו מסכמת פרקליטות מחוז מרכז את פועלו של רונן בר שירה, בן 53 מבאר שבע, שנגדו הגישה הבוקר (חמישי) כתב אישום לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בכתב האישום מפורטים 14 סעיפים של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, הלבנות הון ועבירות נוספות. לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד מנחם מזרחי, בר שירה ניצל אסונות ומצוקות של אנשים כדי לפנות בשמם לתורמים ולקבל מהם כספים - אותם לקח לכיסו. בסך הכל, על פי כתב האישום, קיבל בר שירה במרמה 1.24 מיליון שקלים, כשבין קורבנותיו נמנו, בין היתר, המטה לשחרור גלעד שליט ונפגעי השריפה בכרמל.

חלק מרכזי בכתב האישום עוסק במעשי המרמה של בר שירה בשנה האחרונה מול מטה שליט, שבמסגרתם שלשל לכיסו 210,000 שקלים. בין היתר, מתואר כיצד פגש ביוני אשתקד את יואל מרשק, מגיש התלונה נגדו במשטרה, שסייע לפעילות המטה, ואמר לו כי הוא יכול לסייע לו לגייס תרומות. כמו כן פנה לשורה של אנשים, בהם בין היתר עו"ד יעקב וינרוט, וביקש מהם לתרום כספים, כשהוא מציג עצמו כ"רונן שיר" מהוועד למען שליט. מוינרוט קיבל 10,000 שקלים - אותם העביר לחשבון הבנק הפרטי שלו. בצורה דומה פנה לעוד עמותות וקרנות שונות וביקש מהן כספים עבור מטה שליט – ובסך הכל הצליח בדרך זו לשלשל לכיסו 210,000 שקלים. על הנסיבות המחמירות של המעשים נכתב בכתב האישום: "סכום הכסף הנכבד התקבל במרמה, תוך ניצול ציני של המטה ומטרותיו לשם המצג הכוזב, ומעילה באמון התורמים. כיעור רב רובץ על המעשה".

עוד לפי כתב האישום, בדצמבר האחרון, לאחר שריפת הענק בכרמל, פנה להנהלת קיבוץ בית אורן וטען שהוא יכול להשיג עבור הקיבוץ מיליוני דולרים - "קודש לשיקום נזקי השריפה" - אולם לשם כך, הוא צריך לשלם למתווכים סכום של 100,00 שקלים. הנהלת הקיבוץ שילמה את הסכום. כעבור כמה ימים, הוסיף כי הוא יכול לקבל מהמיליארדר פרנק לואי כשישה מיליון דולרים, אולם הוא צריך קודם לשלם למתווך אוסטרלי 100,000 שקלים - שגם אותם קיבל, ושלשל לכיסו. בהמשך ניסה לרמות באופן דומה גם את מושב עציון, שאת חבריו גם הבטיח לארח במלון באילת על חשבו תרומות – אך במושב סירבו לתת לו 100,000 שקלים לצורך העניין.

עוד בין הקורבנות: דייוויד פדרמן ויפה דרעי

פעולותיו של בר שירה, לפי כתב האישום, מתנהלות כבר שנים ארוכות, וזו אינה הפעם הראשונה שהוא עומד לדין על מעשי מרמה חמורים. התביעה מזכירה בכתב האישום כי הוא הורשע בעבר כבר שלוש פעמים, ב-36 תיקי מרמה שונים, ונידון ארבע שנות מאסר. בין היתר הורשע כבר בעבר בהוצאה במרמה של כספים מהורים שכולים, להם סיפר שיוכל להנציח את ילדיהם.

במסגרת האישומים החדשים, מוזכרים עוד מקרים שונים שבהם רימה לכאורה אדמו"ר, לו הבטיח לגייס כספים עבור מוסדות הקהילה שלו, רב נוסף, בעל מפעל, בעלי עסקים שונים ועמותה המפעילה גני ילדים. בין שמות האנשים שנפלו קורבן למעשיו מוזכרים גם איש העסקים דייוויד פדרמן, וכן יפה דרעי, אשתו של אריה דרעי, ועמותת "מפעלות שמחה" בניהולה.

בר שירה, על פי כתב האישום, ניסה להונות גם את המחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה. לאחר השריפה בכרמל, נטען, אמר בר שירה כי ביכולתו לארגן נופש לעובדי המחלקה, במימונו של עו"ד יעקב וינרוט. הוא סיפר כי יש לו קשרים לתורמים ברחבי העולם, ואף מצא תורם שמוכן לתרום חמישה מיליון דולרים למחלקה. בשיטתו הרגילה, ביקש 10,000 שקלים כדי לשלם לעורך דין ומתווך, אך בבית החולים סירבו.

בר שירה: "אני אני אדם טוב לב שכשל בתמימות"

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט להאריך את מעצרו של בר שירה עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בבקשה מוסבר כי בר שירה "פעל באופן שיטתי ומתוכנן, ובערלות לב קיצונית, תוך שהוא מנצל טרגדיות אנושיות כדי ליצור לעצמו רווח כספי נכבד, ובלא שנקפו לבו".

עוד נטען, כי מדובר ב"עבריין מרמה סדרתי", שעוד ב-1998 אמרה עליו אמו, כשנחקרה במשטרה, כי ההונאה היא לחם חוקו. "הרי זו העבודה שלו", אמרה אז. "הוא לא עבד בשום עבודה אחרת, ולא היה מסוגל לעבוד בשום עבודה אחרת. הייתה לו רק עבודה אחת - לעבוד על אנשים".

בר שירה עצמו הגיב הבוקר לכתב האישום ואמר כי "לא לקחתי כסף לכיסי. יואל מרשק היה צריך לשבת פה. עשיתי המון בשביל שליט. לא גנבתי שקל, הרסו לי את החיים. אוכיח את חפותי, והאמת עוד תתברר. פעלתי בהוראת מרשק. הוא ניצל אותי עד תום. אני אדם טוב לב שכשל בתמימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully