וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: 16 אלף איש ייהרגו ברעידת אדמה חזקה בישראל

23.3.2011 / 12:00

מאות מוסדות חינוך יקרסו, בתי חולים יתמוטטו ומאה אלף איש ייפגעו. זהו תרחיש האימה שצופה מבקר המדינה במקרה של רעש אדמה חזק בישראל. "סחבת מתמשכת" מגדיר לינדנשטראוס את המצב

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

אסון כבד בפתח: דו"ח מבקר המדינה על מוכנות לרעידות אדמה קובע כי התוצאה הצפויה של רעש אדמה בישראל היא 16,000 הרוגים, 6,000 פצועים קשה, 83,000 פצועים קל, 377,000 מפונים, 10,000 מבנים הרוסים כליל ונזק כבד ל-20,000 מבנים. הדו"ח החריף שמתפרסם היום (רביעי) מותח ביקורת חריפה על התנהלותם של משרדי הפנים, האוצר, התשתיות הבריאות וראש הממשלה בנושא. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קובע כי מונח "דגל אדום" בפני ראש הממשלה, המצביע על מחדל חמור ומתמשך, "על הממשלה מוטלת החובה לפעול לאלתר על מנת להפסיק את הסחבת המתמשכת ולהקצות את המשאבים הנדרשים למילוי משימות חיוניות לשיפור המוכנות לקראת אסון רעידת אדמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערכות הבריאות והחינוך ישותקו

המסמך המדאיג מלמד כי רעידת אדמה חזקה, בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר, צפויה לגרום נזק מסיבי למתקנים רפואיים עקב קריסה פיסית מלאה או חלקית. מדובר בנזקים שייגרמו לצוותים הרפואיים, לתשתיות רפואיות חיוניות, למלאי התרופות ולמאגרים המכילים מידע רפואי על חולים, זאת בנוסף לשיבושים באספקת חשמל ומים שיגרמו לפגיעה במתן טיפול רפואי.

בבתי החולים בצפת, בטבריה, בחיפה, בעפולה, בנצרת, בנהריה ובחדרה יושבתו אגפים שלמים, וכרבע מכלל אנשי הסגל הרפואי ייעדרו מעבודתם. הממשלה בכלל ומשרד הבריאות בפרט, כך נקבע בממצאי הדו"ח, לא תקצבו את חיזוק בתי החולים, למרות שנתוני הנזק האפשרי ידועים להם היטב.

מאות מבני חינוך בישראל צפויים להתמוטט במקרה של רעידת אדמה. שיבושים בתחומי החשמל, קריסת תשתיות המים והביוב ימנעו שימוש באותם מתקני החינוך ואנשי חינוך רבים עלולים להיפגע או להיעדר מעבודתם, כמו גם פגיעה חמורה במערך ההסעות לבתי הספר. מבקר המדינה מעיר לשר החינוך גדעון סער בדו"ח ואומר כי עליו לפעול ללא דיחוי לחיזוק מבני הציבור שבאחריותו ושנקבע בעבר שיש לחזקם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בבתי החולים בצפת, בטבריה, בחיפה, בעפולה, בנצרת, בנהריה ובחדרה יושבתו אגפים שלמים. בית החולים רמב"ם בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אסון כבד בחיפה

הדו"ח החמור של לינדשטראוס מכוון שוב את הזרקור לפצצת הזמן האוקולוגית בחיפה. אזור המפרץ עתיר מתקנים המכילים חומרים מסוכנים, אשר פגיעה בהם עלולה לסכן את הציבור ולגרום נזקים ניכרים לסביבה, נכתב בדו"ח. בפברואר 2010, מצא המבקר כי המשרד להגנת הסביבה לא השלים את תהליך יישום מסקנותיו בדבר קביעת תנאים ברישיונות עסק ובהיתרי הרעלים של מפעילי המתקנים האמורים כדי להבטיח שהם ייערכו כראוי לרעידות אדמה, אף שעוד באוגוסט 2001 קבעה ועדת השרים כי על המשרד לעשות כן, ואף שהדבר כלל אינו מחייב הקצאת תקציב נוסף.

מרבית המומחים לרעידות אדמה סבורים, כי התרחשותו של אסון רעידת אדמה בישראל, שעלול לגבות אלפי קורבנות בנפש ולגרום נזקים ניכרים לרכוש ולמבנים, היא כמעט ודאית, וכי רעידת אדמה כזאת תתרחש במוקדם או במאוחר. המבקר קובע כי האחריות הכוללת להיערכות הממשלה לרעידות אדמה מוטלת בראש ובראשונה על יו"ר ועדת השרים לעניין ההיערכות לרעידות אדמה, השר בני בגין. מבקר המדינה מוסיף כי שר האוצר יובל שטייניץ, ראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו, שר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון, שר החינוך גדעון סער, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ ושר הבינוי והשיכון מר אריאל אטיאס – כולם צריכים לקבוע צעדים אופרטיביים לקידום הנושא, דהיינו, להקצות למשרדי הממשלה תקציב מיוחד לעניין ההיערכות, להורות להם לחזק מבנים שיש לחזקם ולוודא שהדבר נעשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובת ועדת ההיגוי להערכות מפני רעידות אדמה

"בעשור שעבר מאז פרסום הדו"ח הקודם של מבקר המדינה חל שיפור בהיערכות המדינה להגברת עמידותם של מבנים בפני רעידות אדמה. ועדת ההיגוי פועלת להבטחת עמידותם של בניינים ומתקנים חדשים על ידי שיפור תקני הבניה, גיבוש הנחיות לתכנון מבנים, ולאכיפת הדרישות המחמירות למניעת תקלות במפעלים עם חומרים מסוכנים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

בנוסף, משרד הביטחון באמצעות רשות החירום הלאומית וצה"ל, בהובלת פיקוד העורף, מקיימים פעילות למתן מענה לאסון וטיפול בתוצאותיה של רעידת אדמה הרסנית.

נציין, כי במהלך חודש ינואר 2011 , נערך קמפיין תקשורתי שמטרתו להעלות את המודעות לחשיבות חיזוק המבנים. עשרות אלפי משפחות נחשפו להנחיות באשר להכנת הבית למקרה של רעידת אדמה, ולהנחיות באשר להתנהלות בעת רעידת אדמה ומיד לאחריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully