וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מערכות הנ"מ של לוב ספגו פגיעה קשה"

לדברי גורם ביטחוני בארה"ב, מערכת ההגנה האווירית של לוב נפגעה קשות לאחר שחיל הים האמריקאי ירה למעלה מ-100 טילי שיוט לעבר מטרות במדינה. הטלוויזיה הלובית: 48 הרוגים בתקיפה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: רועי כ"ץ)

מערכות ההגנה האווירית של לוב נפגעו קשות בתקיפה של ארצות הברית ובעלות בריתה. כך מסר הלילה (ראשון) גורם בכיר במועצה לביטחון לאומי בוושינגטון. לדבריו, מוקדם עדיין להעריך כיצד יגיב שליט לוב מועמר קדאפי על התקיפות.

הטלוויזיה הממלכתית של לוב דיווחה הלילה, כי בתקיפה של כוחות נאט"ו נהרגו 48 בני אדם ו-150 נפצעו. בדיווח נאמר, כי טריפולי נפגעה מתקיפות אוויריות וממטח של טילים. בעקבות התקיפות, דורשת לוב לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון חירום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיגור טיל טומוהוק ללוב, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, ממשיכים כוחותיו של קדאפי בתקיפת מעוזי המורדים במזרח המדינה. רשת אל ג'זירה דיווחה כי כוחות הנאמנים לקדאפי תקפו הלילה מספר יעדים של המורדים בעיר בנגזי, ומקורות שסירבו להזדהות אמרו כי כוחותיו של שליט לוב תקפו בירי טנקים ובטילים את העיר וכי תושבים בעיר נמלטו למסגדים כדי לתפוס מחסה.

עוד דיווחה אל ג'זירה, כי עלי טרקי, דיפלומט לובי בכיר ומהאישים המקורבים לקדאפי, הגיע בסוף השבוע לשליחות סודית לטוניסיה. לפי דיווח הרשת, טרקי, שר החוץ הלובי לשעבר שכיהן עד ספטמבר האחרון כנשיא העצרת הכללית של האו"ם, מתאכסן באותו מלון בטוניס שבו צפוי לשהות גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שצפוי להגיע לעיר מחרתיים. לפי הדיווח, אנשי הביטחון של טרקי ניסו למנוע מצוות התחנה לצלם אותו, והוא עצמו צעק על צלם הרשת: "הפסק לצלם, חיה שכמותך".

מטוסים בריטיים מתכוננים להמריא לסיור בשמי לוב, מרץ 2011. AP
מטוס צרפתי יוצא לגיחה בלוב/AP

מוקדם יותר איים קדאפי לפגוע במטרות אזרחיות וצבאיות בים התיכון, בעקבות המתקפה הצבאית נגד מדינתו. לדבריו, "כעת כל המזרח התיכון ומזרח אפריקה הן שדה קרב. האינטרסים של מדינות באזור יהיו בסכנה מעתה". קדאפי הוסיף כי "כל ההמונים יתחמשו בנשק על מנת להגן על כבודה ועצמאותה של לוב. אני קורא לכל עמי האיסלם לעמוד לצד העם הלובי, ולהתעמת יחד איתנו עם התוקפנות הזו".

יו"ר הפרלמנט הלובי, מוחמד עזוואי, הודיע כי "לוב מתמודדת עם מתקפה אלימה וברברית. חלק ממדינות המערב מובילות מתקפת טילים בשעה זו על מספר אתרים בטריפולי ובערים נוספות. המתקפה גרמה נזק כבד למטרות אזרחיות ובניינים. ההתקפה הברברית נגד אזרחי לוב החלה למרות שהפסקנו את האש נגד המורדים המזוהים עם ארגון אל קאעדה. הטענה שההתקפה המערבית הברברית נועדה להגן על אזרחי לוב, מנוגדת למציאות בשטח".

גם ברחבי העולם הזדרזו להתייחס ולהגיב למבצע הצבאי, שכונה "שחר האודיסאה". נשיא ארה"ב ברק אובמה, השוהה בברזיל, אמר כי "למעשים יש תוצאות, והקהילה הבינלאומית נדרשת לאכוף את החלטותיה. זו מטרת הקואליציה הפועלת בלוב. כחלק מהמאמץ, נתרום מיכולותינו הייחודיות בחזית, להגנת האזרחים ולאכיפת הסגר, יחד עם שותפינו. לא נפרוש חיילים על הקרקע. אנו חלק מקואליציה רחבה שנענית לזעקות אזרחים מבוהלים".

מפת לוב, תחילת התקיפה. מרץ 2011. עיצוב: דור, Google Earth
מפת לוב, תחילת התקיפה. מרץ 2011/Google Earth, עיצוב: דור

מבצע "שחר האודיסאה" יצא אתמול לדרך, ובמסגרתו כוח נרחב של מטוסי קרב ומודיעין של ארצות הברית, צרפת, בריטניה, קנדה ואיטליה תקף מטרות צבאיות בלוב.

ארה"ב שיגרה כ-110 טילי "טומהוק" מצוללות ומטוסי קרב לעבר מערכות ההגנה האווירית של שליט לוב, מועמר קדאפי, באזור החוף הלובי, בעוד שסוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי נשמעו פיצוצים באזור הבירה טריפולי. מטוסי קרב צרפתים השמידו מוקדם יותר טנקים של כוחות שליט לוב מועמר קדאפי סמוך לעיר המורדים בנגזי, לראשונה מאז הוכרז על תחילת הפעולה הצבאית של המערב. משרד ההגנה הצרפתי דיווח כי 20 מטוסי קרב כבר פועלים בשמי המדינה. על פי דיווח ברשת אל ג'זירה , הכוח שהושמד מנה ארבעה טנקים.

הכוח האמריקאי באזור כולל גם עשרות ספינות קרב ושלוש צוללות אמריקאיות, המצוידות גם כן בטילי השיוט המתקדמים מסוג "טומהוק". פעילות הכוחות הבינלאומיים מתרכזת כעת ברדיוס של בין 100 ל-150 ק"מ מסביב לבנגזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully