וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: כלכלת יפן עשויה לגלוש שוב למיתון

14.3.2011 / 10:01

לפי הערכות כלכלנים, רעידת האדמה והצונאמי שהיכו ביפן, עלולים להוביל את הכלכלה השלישית בגודלה למיתון חוזר. "ליפן ייקח זמן רב יותר משצפינו לצאת מההאטה הנוכחית"

כלכלת יפן עשויה להיכנס למיתון עמוק וממושך בעקבות רעידת האדמה שהתרחשה בסוף השבוע במדינה, הצונאמי שהתרחש בעקבותיה והחששות מפני אסון גרעיני - כך העריכו כלכלנים, על רקע הערכות כי מדובר במשבר הגדול ביותר שעמו התמודדה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם מאז מלחמת העולם השנייה.

"כלכלת יפן עשויה לגלוש פעם נוספת למיתון", אמר אתמול מארק זנדי, הכלכלן הראשי של מודי'ס אנליטיקס. רעידת האדמה וההרס הנרחב שנגרם בעקבותיה הובילו להפסקות חשמל נרחבות וחברות רבות - בהן ניסאן, טויוטה, מיצובישי וסוני - נאלצו להקפיא את פעילות הייצור במפעליהן.

כלכלנים צופים כי ההשפעה הכלכלית של האסון הנוכחי תהיה גדולה בהרבה מזו של רעידת האדמה בעיר קובה ב-1995, אז נפילה התפוקה התעשייתית לזמן קצר לפני שהתמ"ג שב לצמוח. הפעם, בניגוד ל-1995, הין החזק פוגע במגזר היצוא וחובותיה של יפן - מעל 200% מהתמ"ג - גדולים בהרבה. כמו כן, מתמודדת יפן, שכלכלתה דשדשה עוד לפני רעידת האדמה, עם מחסור חמור בחשמל.

היום התחילה המדינה לסבול מהפסקות חשמל יזומות, שיקטינו את התפוקה התעשייתית. בנוסף לציפיות הכלכלנים לחבילת תמריצים, נאלץ הבנק המרכזי של יפן להזרים היום סכום שיא של 15 טריליון ין (183 מיליארד דולר) לכלכלת המדינה, לאחר שבורסת טוקיו צנחה ב-6.2% בעקבות האסון. כלכלנים מעריכים כי ממשלת יפן עשויה גם להעלות מסים כדי לממן את פעולות השיקום, ובכך להפחית את הצריכה הפרטית.

הערכות הנזק הכלכלי - עד 15 טריליון ין

"לכלכלת יפן ייקח זמן רב יותר משצפינו לצאת מתקופת ההאטה הנוכחית, בעקבות רעידת האדמה והצונאמי", אמרו האנליסטים טקהידה קיוצ'י ואוקזקי קוהיי מחברת נומורה במכתב לאנליסטים. כלכלני נומורה צופים כי כלכלת יפן, שרשמה צמיחה שלילית ברבעון הרביעי של 2010, לא תשוב לצמוח עד הרבעון השלישי או הרביעי של 2010. כלכלנים אחרים צופים כי הכלכלה היפנית תשוב לצמוח ברבעון השני.

כלכלני קרדיט סוויס העריכו היום כי הנזקים הכלכליים באזורים בצפון מזרח יפן שנפגעו על ידי הרעידה והצונאמי יסתכמו ב-14-15 טריליון ין (171-183 מיליארד דולר). הכלכלן הראשי של קרדיט סוויס, הירומיצ'י שירקאווה, אמר כי הנזקים יסתכמו בכ-40% מהנזקים שנגרמו כתוצאה מרעידת האדמה בקובי ב-1995, בשל המיעוט היחסי של בנייני משרדים, מרכזי מסחר וכבישים מהירים באזורים שנפגעו.

"אם תפוקת החשמל תיפגע, ההשפעה על הכלכלה תהיה ממושכת", אמרה מיכלה מרקוסן, ראש מחלקת הכלכלה העולמית בסוסייטה ז'נרל. ברנדן בראון, ראש מחלקת המחקר של מיצובישי UFJ, אמר כי "הצרכנים היפנים יושפעו מירידה בשכר ומהטראומה. ההשפעה העיקרית על הכלכלה העולמית תהיה באמצעות שותפות המסחר הגדולות של יפן באסיה, סין ודרום קוריאה".

בנוסף לנזקי רעידת האדמה והצונאמי, מנסים כיום שלטונות המדינה למנוע אסון גרעיני, לאחר שבשעות הלילה דווח על פיצוץ נוסף בכור הגרעיני בפוקושימה שבצפון מזרח יפן ועל רקע חששות מפני דליפה רדיואקטיבית. "המשבר הגרעיני רק מגביר את אי הוודאות, שהייתה גבוהה גם כך", אמר וורד מקרתי, הכלכלן הראשי של ג'פריס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully