וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי בטוקיו: "כמו סוף העולם, הבניינים רקדו"

שירה גינוסר

11.3.2011 / 13:00

העדויות מבירת יפן מאשרות כי הרעש היה בעוצמה שטרם נראתה - אך בניגוד להרס שזרע הצונאמי בצפון, בעיר הערוכה היטב לא נגרם נזק רב יחסית: "אין חשמל, אך המסעדות ממשיכות לעבוד"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

"אחרי הרעש, השמים פתאום החליפו את צבעם. זה נראה כאילו סוף העולם עומד להגיע. אני כבר 13 שנה ביפן, ואף פעם לא הרגשתי כזה דבר. הבניינים רקדו". כך סיפר היום (שישי) לוואלה! חדשות ירון צ'רבין, ישראלי החי בטוקיו בירת יפן, בעקבות רעש האדמה האדיר שפקד אותה.

את עיקר הנזק, כך נראה, גרמו גלי הצונאמי שפגעו בצפון יפן. שם עדיין קשה לאמוד את מימדי הנזק, או אף לקבל עדויות למה שהתרחש. לעיר הבירה אמנם לא הגיעו הגלים, אך הרעש הורגש היטב, וגם לפי הנתונים הרשמיים, מדובר ברעש החזק ביותר שפגע בה ב-140 השנים האחרונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. רויטרס
הצונאמי שוטף את צפון יפן/רויטרס

למרות זאת, מספק האירוע עדות למידת המוכנות הגבוהה של יפן לאירועים מסוג זה: לפי הדיווחים עד כה, הנזקים באזור המטרפולין של טוקיו, בה חיים כ-40 מיליון בני אדם, אינם גדולים באופן יחסי לעוצמת הרעש, ומסתכמים לפי שעה בעיקר בניתוק רוב העיר מרשת החשמל.

"אני לא חושב שיש בניינים שנפלו באזור טוקיו", מעיד גם צ'רבין, "אבל בצפון, יש בתי זיקוק שהשריפות בהם חוגגות, וכל תחנות הכוח הגרעיניות נסגרו מחשש לדליפות". עם זאת, לדבריו, שגרת החיים בעיר פסקה מאז האסון: "כולם חרדים, וכולם יצאו לרחובות. אף אחד לא נשאר בבניינים, הכל פקוק. כולם צועדים". כמו כן, לדבריו, ארבע שעות לאחר האירוע, עדיין מורגשות רעידות המשנה: "כבר היו עוד כ-10-12 רעידות נוספות, שהורגשו היטב".

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. Hiro Komae, AP
תושבי טוקיו המודאגים יצאו ממשרדיהם/AP, Hiro Komae

גם עדויות אחרות תומכות בכך. "זה די מטורף, כי המסעדות והחנויות נשארו פתוחות, אף שאין חשמל", סיפר ל"גרדיאן" טריסטן מאת'רס, המתגורר בעיר. "אפשר לשמוע סירנות, אבל אנשים ממשיכם להתנהל, לקנות בחנויות ולאכול במסעדות. העיר נראית במצב די טוב, לא התמוטטו בניינים. אמנם חשוך לחלוטין, אבל אנשים מנסים לשוב לשגרה".

תושבים אחרים בעיר סיפרו ל-BBC על רגעי האימה הארוכים. "הבניין לא סתם רעד, הוא ממש התנודד, כמו סירה בים", סיפר ג'פרי בלאנד, תושב טוקיו. "זה היה ממש מפחיד". קתרין וואלס, העובדת בבניין משרדים בעיר, הוסיפה: "זה פשוט נמשך ונמשך".

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. Keichi Nakane, The Yomiuri Shimbun, AP
הנזק שהותיר הצונאמי/AP, Keichi Nakane, The Yomiuri Shimbun

"בתחילה חשבתי שזו רעידת אדמה מתונה, כמו אלו שאנחנו רגילים אליהן", אמרה יוקיקו, המתגוררת בקומה הרביעית של בניין בטוקיו. "אבל אז הכל התחיל להתנועע ממש בעוצמה. אני חיה בטוקיו כל חיי, ומעולם לא הרגשתי דבר כזה". גם הידטסו האטה, מנהל מסעדת נודלס סינית בטוקיו, היה בטוח שמעולם לא הרגיש כזו רעיעדת אדמה. "אני עדיין מבועת", אמר ל"דיילי מייל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully