וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחברי הבגרויות יחתמו על סודיות כדי למנוע הדלפה

8.3.2011 / 12:29

משרד החינוך גיבש לקחים בעקבות הדלפות הבגרויות: יצומצם מספר התלמידים שבאחריות כל משגיח בשעת המבחן וייעשו פעולות הסברה חינוכיות, במיוחד במגזר הערבי

מחברי בחינות הבגרות יידרשו מעתה לחתום על טופס סודיות, והמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך תרענן את הנהלים הנוגעים לכתיבת הבחינות. כך עולה מלקחים שגובשו במשרד החינוך בעקבות הדלפת בחינת הבגרות במתמטיקה בשנה שעברה. את דו"ח המסקנות הציג הבוקר (שלישי) בוועדת החינוך של הכנסת מנכ"ל משרד החינוך, שמשון שושני. עוד הוחלט כי יצומצם מספר התלמידים שבאחריות כל משגיח בשעת המבחן, וייעשו פעולות הסברה חינוכיות, במיוחד במגזר הערבי.

משרד החינוך יגבש תכנית מגירה להערכות מתאימה במקרה ותודלף בחינת בגרות, ותיבחן אפשרות לכתוב בחינות חלופיות. עוד מסקנות ולקחים שהוצגו כוללים הקמת מערכת אינטרנטית מאובטחת למניעת הדלפת השאלונים, בחינת האפשרות לכתוב מבחן אלטרנטיבי לכל מועד בשאלונים המרכזיים, שיעשה בו שימוש במקרה של דליפת הטופס. יתר המסקנות נוגעות למערך הפצת הבחינות לבתי הספר וקיום תקין של בחינות הבגרות, ביניהן: הגדלת מרווח הזמן שבין מועד העברת המבחן לבית הספר ומועד קיום הבחינה, זאת משום שנדרש זמן רב לביצוע הכנת הבחינה, וכן מתן מענה למגבלת כוח האדם בבתי הספר, משום שנדרש כוח אדם רב לביצוע המטלה של צילומים בהיקף גדול והידוק המבחנים.

התלמידים: טוהר הבחינות לא חשוב מספיק למשגיחים

שושני אמר בדיון כי "משרד החינוך מנהיג מדיניות של קידום ערכים במערכת החינוך ובכלל זה שמירה על טוהר הבחינות, שהוא נושא ערכי מן המעלה הראשונה. המשרד לא יתפשר על שמירת טוהר הבחינות וינקוט ביד קשה וללא פשרות מול כל גורם אשר יפגע בנושא ערכי חשוב זה. המשרד יגביר את האכיפה באמצעים שונים, לרבות במישור החינוכי, כדי למנוע מקרים של פגיעה בטוהר הבחינות". עוד ציין המנכ"ל, כי במקרים שבהם תלמידים נתפסו מעתיקים, בחינתם נפסלה ונמנע מהם האפשרות לגשת לבחינה באותו מקצוע במשך שלוש שנים.

לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ אלכס מילר, האם יש פילוח של בתי ספר שתלמידיהם נמצאו מעתיקים, ענה שושני כי "העתקות בבחינות הבגרות קיימות בכל המגזרים, אבל שכיחות יותר במגזר הערבי מאשר במגזר היהודי".

נציגי התלמידים בדיון טענו כי מרבית הנבחנים אינם מודעים לסנקציית הענישה שמפעיל משרד החינוך, על פיה תלמיד שייתפס מעתיק לא יוכל להיבחן במשך שלוש שנים במקצוע בו נתפס. התלמידים העלו את סוגיית המשגיחים וטענו כי קיימת בעייתיות עם משגיחים בכיתות הלימוד, שטוהר הבחינות אינו חשוב להם מספיק, והם מאפשרים לנבחנים להעתיק.
לדברי משרד החינוך נקבעו קנסות גבוהים על חברות ההשגחה במקרים בהם משגיחים מטעמה ימצאו אחראיים להפרת טוהר הבחינות וכן, משגיח שיימצא עובר על הנהלים לא יוכל להמשיך בתפקידו.

הדיון בוועדה החינוך של הכנסת עסק בהליך הפקת הלקחים שנעשה בעקבות הדלפת בחינת הבגרות במתמטיקה בשנה שעברה. כמו כן דנה הוועדה גם במקרה שהתרחש לפני כחודש בסכנין, שם הצליחו תלמידים להגיע לטופס הבגרות במתמטיקה ביום המבחן עצמו. בשנים האחרונות דלפו בחינות הבגרות במתמטיקה מספר פעמים. כך למשל, שובש בשנה שעברה מועד הקיץ של הבחינה בשל הדלפתה. עקב כך, הוחלפה הבחינה ימים ספורים לפני מועדה ונגרמו עיכובים ביום הבחינה. שני החשודים בהדלפה שאירעה אז: מורה בבית ספר תיכון וחברה בצוות שחיבר את הבחינה, נחקרו בחשד שהדליפו גם את טופס מועד ב' של הבחינה במועד האחרון – הבחינה שבגינה נחקר התלמיד מסכנין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully