וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנע ללחץ: שפיק התפטר מראשות ממשלת מצרים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

3.3.2011 / 12:20

שלושה שבועות אחרי הדחת מובארק, התפטר גם ראש הממשלה שמינה. במקומו מינתה המועצה הצבאית את שר התחבורה לשעבר, עיסאם שרף. חבר פרלמנט: מובארק ייחקר בשבוע הבא על שחיתות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

המהפכה במצרים הושלמה סופית? שלושה שבועות אחרי התפטרותו של הנשיא חוסני מובארק, הגיש היום (חמישי) גם ראש הממשלה שמינה, אחמד שפיק, את התפטרותו למועצה הצבאית העליונה, המנהלת את ענייני המדינה מאז הדחתו של מובארק. מקהיר נמסר כי המועצה קיבלה את התפטרותו.

ההתפטרות באה על רקע הפגנות המחאה שנמשכו נגד הממשלה, והלחץ שהפעיל עליו הרחוב המצרי להתפטר, היות והוא מזוהה לחלוטין עם משטר מובארק השנוא. על פי הדיווח בכלי התקשורת המצריים, במקומו מינתה המועצה הצבאית את עיסאם שרף להקים ממשלה חדשה. שרף כיהן כשר התחבורה בשנים 2004-1010, אך בחודשים האחרונים לא היה חלק מהשלטון, ואף השתתף בהפגנות המחאה נגד משטרו של מובארק. כך או כך, שרף יעמוד בראש ממשלה זמנית בלבד, עד לעריכת הבחירות לנשיאות בתוך חצי שנה לכל היותר.

אחמד שפיק, ראש ממשלת מצרים המתפטר. רויטרס
היה מזוהה עם שלטון מובארק השנוא. אחמד שפיק/רויטרס

מאז שמונה לתפקיד ראש הממשלה בינואר על ידי מובארק, בניסיון לפייס את המפגינים נגד המשטר, עמד שפיק מול מחאה ציבורית שקראה לו להתפטר מתפקידו. המפגינים עמדו על כל ששפיק וממשלתו הם חלק מהמשטר של מובארק ומאנשי שלומו. גם בימים האחרונים המשיכו חברי תנועות האופוזיציה להפגין נגד הממשלה ודרשו מכל חבריה להתפטר.

בעקבות ההודעה, התאספו מאות מפגינים בכיכר תחריר במרכז קהיר והביעו שביעות רצון - הן מההתפטרות והן מזהותו של ממלא המקום. המפגינים שרו את ההמנון הלאומי, הניפו דגלים והביעו תקווה כי שרף יוכל להקים ממשלה חדשה "שתוכל להוביל את המדינה בתקופה הקרובה".

בכירי האופוזיציה, בהם מוחמד אל-בראדעי ואיימן נור, בירכו אף הם על הצעד. אל-בראדעי אמר כי צעד זה משיב את מצרים למסלולה. בדברים שכתב בטוויטר שלח את "כל הברכות למועצה הצבאית העליונה שנענתה לדרישת העם המצרי".

עיתון אלג'יראי: גמאל מובארק ניסה להתאבד

בתוך כך, התקשורת הערבית ממשיכה לפרסם מיני ספקולציות והשערות לגבי גורלם של מובארק ובני משפחתו. הבוקר דיווח העיתון האלג'יראי "א-שורוק" כי גמאל מובארק, בנו של הנשיא המודח, ניסה להתאבד באמצעות נטילת תרופות. על פי הדיווח, גמאל לקה בדיכאון כבד בעקבות הדחת אביו ובשל הרדיפה שמנהלים שלטונות מצרים אחרי כספי משפחתו. מקורות המוגדרים "מהימנים" סיפרו כי גמאל הכניס סם הרדמה לכוס התה שלו והתעלף - אולם רופאים הצילו את חייו. לדיווח אין אישור מאף גורם נוסף.

בימים האחרונים הופיעו כמה דיווחים על כך שבני משפחת מובארק ניסו להימלט מהמדינה, על רקע הוצאת הצו האוסר עליהם לצאת ממנה, לקראת נקיטה אפשרית בצעדים משפטיים נגדם.

חבר הפרלמנט המצרי לשעבר, מוסטפא בכרי, טען היום כי חוסני מובארק, שככל הידוע שוהה במעונו בשארם א-שייח, יובא בשבוע הבא לקהיר כדי להיחקר בחשד לשחיתות. בכרי, שהיה ידוע בעמדותיו האופוזיציוניות למובארק, הוא זה שהגיש את התלונה בעניינו למשטרה, שבעקבותיה הוחלט השבוע לאסור על מובארק ומשפחתו לצאת מהמדינה. לדבריו, המסמכים שהגיש השבוע למשטרה הם "העדויות המוצקות הראשונות לעושר שמשפחת מובארק צברה באופן לא חוקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully