וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ גובר: גם אירופה אישרה סנקציות על לוב

אחרי האו"ם, גם האיחוד החליט על שורת עיצומים. הצעה גרמנית: לעצור כל התשלומים ללוב לחודשיים. ביה"ד בהאג: חקירה תיתפח בתוך כמה ימים. דיווח מהשטח: המורדים הפילו מטוס של צבא לוב

הלחץ הבינלאומי על שלטונות לוב הולך וגובר: אחרי חבילת הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון, סיכמו היום (שני) גם מדינות האיחוד האירופי על חבילת סנקציות נוספת נגד משטרו של מועמר קדאפי, הכוללת אמברגו על מכירת נשק או ציוד משטרתי לפיזור הפגנות ללוב, ואיסור כניסה לשטח האיחוד לאנשי הממשל הלובי. כמו כן, הוחלט באיחוד להקפיא את נכסיו של קדאפי, משפחתו וחברי ממשלתו באירופה. על חבילת העיצומים הוחלט במפגש של שרי החוץ של מדינות האיחוד בבריסל, והיא תיכנס לתוקף בימים הקרובים.

אך בכך לא מסתיימים הצעדים הבינלאומיים נגד השליט המתבצר בבירה טריפולי ונגד משטרו המתפורר. שר החוץ של גרמניה, גידו וסטרוולה, הודיע היום כי הוא מציע להכריז על הקפאה של כל העברות הכספים הבינלאומיות ללוב למשך 60 יום, כדי למנוע זרימת כסף למשטרו של קדאפי. הכוונה בעיקר לכסף הזורם למדינה במסגרת עסקאות מכירת נפט. וסטרוולה הציע את הרעיון בכינוס של מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, בו נכחה גם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, והוסיף כי "בכמה מדינות" מסכימים עם ההצעה.

גם קלינטון דיברה בכינוס בנושא לוב, והמשיכה בקו הנוקשה נגד משטרו של קדאפי, שלדבריה "משתמש בשכירי חרב ובביריונים" נגד בני עמו. "קדאפי ואלו הסובבים אותו צריכים להימצא אחראים למעשיהם, העומדים בניגוד לחוק הבינלאומי ולהגינות הבסיסית", אמרה. עוד הוסיפה, כי מבחינת הצעדים של הקהילה הבינלאומית נגד קדאפי, "שום אופציה לא נפסלת. הגיע זמנו של קדאפי ללכת, עכשיו, ללא כל אלימות נוספת או עיכובים".

גם במישור המשפטי נמשכת הפעילות הבינלאומית המואצת: התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע היום כי הוא מקווה להשלים בתוך כמה ימים בחינה ראשונית של המידע בעניין מעשי האלימות בלוב, ולאחר מכן תיפתח חקירה מלאה של הדברים. ההתפתחויות בלוב הופנו לפתחו של בית הדין על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, במסגרת ההחלטה על הסנקציות שלשום.

"המורדים שולטים במיסרתה, בלמו התקפה של הצבא"

צרפת הייתה היום המדינה הראשונה המכריזה על סיוע פעיל למורדים בלוב. על פי הודעתו של ראש הממשלה, פרנסואה פיון, צרפת תשלח שני מטוסים מלאים בציוד רפואי לעיר בנגזי במזרח לוב, המוחזקת בידי המורדים. לדבריו, מדובר ב"תחילתו של מבצע סיוע הומניטרי נרחב".

הלוויות של הרוגי מלחמת האזרחים בבנגזי, לוב, 28 בפברואר 2011. רויטרס
קבורה של אחד מהרוגים הקרבות, היום בבנגזי/רויטרס

בשטח, נמשכים הדיווחים על הישגים למורדים. כך למשל, דיווח היום עד ראייה לסוכנות רויטרס כי המורדים בלמו היום מתקפת נגד של צבא לוב באזור העיר המרכזית מיסרתה, והצליחו להפיל מטוס של חיל האוויר הלובי. "המטוס הופל אחרי שהפגיז את תחנת הרדיו המקומית", אמר העד. "המפגינים לכדו את אנשי הצוות שלו". לדבריו, הלחימה באזור בסיס חיל האוויר המקומי החלה אתמול ועודנה נמשכת: "כוחותיו של קדאפי שולטים כעת רק על חלק קטן מהבסיס, שם יש תחמושת. העיר עצמה עדיין בשליטת המורדים".

מדיווח שפורסם הבוקר בסוכנות הידיעות הצרפתית, עולה כי שורת ערים במערב המדינה נכבשה בימים האחרונים על ידי המורדים. כתב הסוכנות הגיע לעיר נאלוט, כ-235 קילומטרים ממערב לבירה טריפולי, ומצא שלא נותרו בה כוחות של השלטון המרכזי. לדברי עורך דין מקומי החבר ב"מועצה העממית המהפכנית" שהוקמה בעיר על ידי המורדים, "העיר משוחררת מאז 19 בפברואר. גם הערים רהיבאט, קבאו, ג'אדו, רוגבאן, זנטאן, ייפרן, קקלה, גיירין והואמד משוחררות כבר ימים. בכולן החליפו מועצות מהפכניות את כוחותיו של קדאפי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully